آیا فرزندتان برای تلفن همراه آماده است؟

همه ما می‌دانیم که تلفن همراه یکی از بهترین وسایل ارتباطی در هر زمان و در هر مکانی است. امروزه دیگر کسی نیست که ضرورت وجود تلفن همراه را نفی و انکار کند. اما آیا فرزند شما برای این وسیله ارتباطی آماده است؟ آیا او به سنی رسیده است که بتواند از این وسیله به درستی استفاده کند؟

به راستی تلفن همراه برای فرزند شما تا چه حد ضرورت دارد؟ پاسخ به این سوالات برای بسیاری از والدین مشکل است، زیرا تنها عامل تعیین کننده در این مورد سن نیست و نمی توان برای همه کودکان یک نسخه واحد پیچید. شما باید علاوه بر فرزندتان، با قابلیت‌های تلفن‌های همراه امروزی نیز آشنایی داشته باشید. باید فواید و مضرات آنها را بشناسید و از خطرات احتمالی که می‌تواند برای فرزندتان ایجاد شود آگاه باشید.

 فواید تلفن همراه برای کودکان

تلفن همراه از جمله وسایلی است که راحتی بسیاری از ما در زندگی روزمره را افزایش داده است. در این مورد تقریبا هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. اگر فرزند شما تلفن همراه داشته باشد، شما می‌توانید در هر زمان و مکانی با فرزندتان تماس برقرار کنید و از او باخبر شوید و پیام ضروری خود را نیز به او برسانید.

همین که بدانید فرزندتان در حال حاضر کجاست می‌تواند آرامش شما را افزایش دهد. همچنین تلفن همراه در مواقع اضطراری هم برای شما مفید خواهد بود هم برای فرزندتان. به همین دلیل هم هست که بسیاری از والدین تصمیم به خرید تلفن همراه برای فرزند خود می‌گیرند. امروزه تعداد کودکانی که تلفن همراه دارند نسبت به ۱۰ سال پیش، ۲ برابر شده است.

علاوه بر افزایش احساس امنیت، تلفن های همراه می‌تواند در مواقعی موجب افزایش حس اعتماد به نفس و تعلق به گروه دوستان در میان نوجوانان شود. اما این همه ماجرا نیست. این قصه روی دیگری نیز دارد.

کودک و تلفن همراه

 مضرات تلفن همراه برای کودکان

 پرتوهای مضر

تلفن‌هاي همراه از طریق پرتوهای رادیو پیام‌ها را منتقل می‌کنند. آیا این پرتوها برای کودکان مضر هستند؟ خصوصا که مغز کودکان در حال رشد است و هر گونه عامل خطرناکی می‌تواند مانع از رشد طبیعی آن شود. یکی از تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۱ نشان داد که استفاده از تلفن همراه تاثیر زیادی بر شکل گیری تومورهای مغزی در کودکان و نوجوانان ندارد.

اما آن زمان استفاده از تلفن همراه برای کودکان به این میزان معمول و شایع نبوده است. به همین دلیل است که باید این تحقیقات را مجددا و با توجه به افزایش چشم گیر استفاده کودکان و نوجوانان از این وسیله انجام داد. البته می‌توان خطرات احتمالی این وسیله را از طریق کاهش تماس مستقیم کمتر کرد.

 چه زمانی فرزند شما برای یک تلفن همراه آماده است؟

اگر قصد خرید تلفن همراه برای فرزندتان را دارید، نباید تنها به عدد سن او توجه کنید. بلوغ فکری در هر کودک و نوجوانی در سن خاصی ایجاد می‌شود و نمی توان یک سن خاص را برای همه تعیین کرد. یکی از مهمترین نکاتی که باید پیش از اینکه این وسیله را در اختیار فرزندتان بگذارید به آن توجه کنید، حس مسئولیت پذیری اوست.

کودک یا نوجوان باید در رابطه با آثار و پیامدهای این وسیله اطلاعات کافی داشته باشد و به آثار مخرب آن نیز توجه داشته باشد. والدین دوست دارند فرزندشان هر چه زودتر مستقل شود و تلفن همراهش وسیله‌ایست که می‌تواند این میل را برآورده کند. اما پیش از هر چیز، فرهنگ استفاده از این وسیله باید در کودک به وجود آید.

آیا فرزند شما می‌تواند از وسایل خود به خوبی نگهداری کند و آنها را گم نکند؟ آیا او مسئولیت پذیر است؟ آیا شما به فرزندتان اعتماد دارید؟ اینها پرسش‌هایی هستند که هر پدر یا مادری باید پیش از خرید موبایل برای فرزندش از خود بپرسد.

 ایجاد اختلال در خواب

اگر فرزند شما تلفن همراهش شخصی داشته باشد، به احتمال خیلی زیاد پیش از خواب و در رختخواب مشغول کار با آن خواهد بود. به نظر شما، آیا چنین کودک یا نوجوانی می‌تواند شب سر ساعت مقرر بخوابد یا حواس او به تلفن همراهش و انتقال و دریافت پیام از دوستانش خواهد بود؟

بسیاری از متخصصان و محققان با انجام آزمایشات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که تلفن‌های همراه، خصوصا تلفن‌هایی که امکانات بیشتر و پیچیده‌تری دارند، باعث ایجاد اختلال در خواب کودک می‌شوند. خواب یکی از ضرورت‌های غیر قابل انکار برای رشد کامل کودکان و نوجوانان است. اگر فرزندتان دارای تلفن همراه است، باید در این رابطه برای او قواعد مشخصی ایجاد کنید.

کودک و تلفن همراه

 

 اتلاف وقت

بسیاری از تلفن‌های همراه امروزی، «هوشمند» هستند. تفاوت اصلی تلفن‌های هوشمند با تلفن‌های عادی، قابلیت‌های بیشتر آنهاست به گونه‌ای که می‌تواند تلفن همراهش را یک رایانه جیبی و همراه محسوب کرد. این نوع تلفن‌ها تنها برای برقراری تماس تلفنی یا انتقال پیامک مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه قابلیت‌هایی نظیر اتصال به اینترنت، بازی، پخش فیلم و موسیقی، اتصال به شبکه‌های اجتماعی و… نیز در آنها وجود دارد.

هر یک از این قابلیت‌ها، با تمام جذابیت خود، می‌تواند بخش عمده‌ای از وقت یک کودک یا نوجوان را به خود اختصاص دهد. این موضوع، برای کودکان و نوجوانان، خصوصا در فصولی که به مدرسه می‌روند، می‌تواند خطرناک باشد.

 چگونه کودکانی که تلفن همراه دارند را مدیریت کنیم؟

اگر فرزند شما تلفن همراهش را دارد، آیا شما به عنوان پدر یا مادر باید آن را کنترل کنید؟ پاسخ مثبت است! درست است که کودک تلفن همراه را جزئی از دارایی شخصی خود می‌داند، اما شما باید به او توضیح دهید که از این وسیله باید به درستی و با آگاهي استفاده شود و شما می‌خواهید مطمئن شوید که او این نکته را رعایت می‌کند.

همچنین همیشه فرزندتان را از خطرات برقراری ارتباط با افراد ناشناس آگاه کنید و از آنها بخواهید در صورت دریافت هر گونه پیام مشکوک، سریعا شما را مطلع کند. ما به شما توصیه می‌کنیم اگر هنوز برای فرزندتان تلفن همراه نخریده‌اید ولی قصد آن را دارید، یک تلفن همراه ساده برای او تهیه کنید. تلفنی که اصطلاحا هوشمند نباشد. اگر فرزندتان اعتراض کرد، به او توضیح دهید که تلفن همراه ساده نیاز شما را برای برقراری ارتباط برطرف می‌سازد و این وسیله یک ابزار است نه یک اسباب بازی.

اگر برای فرزندتان حدودی را تعیین کرده‌اید، خودتان نیز باید این حدود را رعایت کنید. برای مثال اگر دوست ندارید فرزندتان هنگام صرف غذا به دوست خود پیامک دهد یا پیش از خواب تلفن همراهش را خاموش کند، خود شما نیز باید این موارد را رعایت کنید. فراموش نکنید که شما بزرگترین الگوی فرزندتان هستید و بهترین راه آموزش، رفتار است.

مرتبط:از چه زمانی برای بچه گوشی‌های تلفن همراه بخریم؟