استرس _عامل خشونت‌های خانوادگی

یک روانشناس با بیان اینکه استرس در خانواده عامل اصلی خشونت‌های خانوادگی در روزهای کرونایی محسوب می‌شود، گفت: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی خشونت‌های خانوادگی را می‌توانیم نوعی از خشونت در نظر بگیریم که دعوایی بین افراد خانواده رخ می‌دهد که با توجه به شرایط حال حاضر خشونت‌های خانوادگی یک امر رایج بوده و ممکن است خانواده‌ها با یک سری مسائلی روبرو شوند که خشونت‌های درونی را در پی داشته باشد.

علی‌اصغر حسین‌زاده با اشاره به اینکه یکی از عوامل مستعد خشونت‌های خانواده‌ها استرس بوده است، اظهار کرد: استرس افراد می‌تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد و از چند جنبه مورد تحلیل واقع شوند.

وی با بیان اینکه استرس، خسارت‌های ناشی از حوادث یا بحران‌های مختلف است، تصریح کرد: در شرایط بحرانی آسیب و خسارتی به فرد زده می‌شود، ممکن است آن فرد این آسیب‌ها را فاجعه انگاری در نظر بگیرد که همین امر در بحث بیماری کرونا که الان شاهد آن هستیم، بسیار مشهود است چراکه بعضی از افراد، در این شرایط منابع مالی و حتی سلامت خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

این روانشناس با اشاره به اینکه استرس می‌تواند یک تهدید باشد، خاطرنشان کرد: احتمال دارد شرایط بحرانی کرونا منابع مالی یا جسمانی فرد را در آینده آسیب بزند و ممکن است استرس برای بعضی از افراد هم جنبه چالشی داشته باشد تا قابلیت‌های خود را بروز دهند.

حسین‌زاده گفت: در ایام بحران کرونایی بیشتر باید به دنبال آن باشیم تا شرایط قرنطینه و محدودیت‌هایی که ایجاد شده را به عنوان یک فرصت در نظر بگیریم اما افراد می‌توانند بر اساس اتفاقات پیش آمده ارزیابی‌های گوناگونی در این خصوص داشته باشند.

وی تاکید کرد: معمولاً در شرایط استرس چند نوع ارزیابی داریم که اولین نوع آن ارزیابی اولیه است یعنی اتفاقات یا رویدادی که برای ما رخ می‌دهد باید ارزیابی شوند که آیا این رویدادها برای ما تهدید کننده هست یا خیر بنابراین افرادی که از توانایی خود ارزیابی منفی دارند بیشتر در معرض استرس قرار می گیرند که این امر می‌تواند تبعات سنگین‌تری برای فرد داشته باشد و برعکس افرادی که در رویداد های زندگی خود در مقابله با هر اتفاقی ارزیابی مثبتی داشته باشند معمولا در ارتباط با هیجانات خود کنترل و مدیریت بیشتری خواهند داشت.

اصلاح سبک زندگی عامل موثر در کنترل استرس

این روانشناس اصلاح سبک زندگی را عامل موثر در کنترل استرس دانست و افزود: اگر سبک زندگی از رویدادهای منفی خوشبینانه تلقی شود ممکن است تاثیر بسزایی در توانایی فرد در مقابله با استرس داشته باشد بنابراین افراد باید یک راهبرد موثری در شرایط تنش‌زا ایجاد کرده و از این جهت شرایط را برای خود قابل تامل کنند تا تبعات و آسیب کمتری به آن‌ها برسد.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه معمولاً استرس خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است و زوجین یا والدینی که دچار استرس بیش از حد شوند مستعد خشونت‌های خانوادگی می‌شوند، گفت: در حین استرس والدین ممکن است بدرفتاری‌هایی رخ دهد که بعد جسمانی و روانی کودک تحت تاثیر آن قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در کنار خانواده زندگی می‌کنند یکسری نیازهای ذاتی دارند که باید این نیازها برآورده شود و اگر این انتظارات و نیازها در شرایط بحرانی برآورده نشود ممکن است فشار مضاعف به کسی وارد شود که تامین کننده آن نیازها است.

این روانشناس ادامه داد: کسی که نیازهای خانواده را تامین می‌کند اگر برآورده کردن نیازهای مجموعه برایش امکانپذیر نباشد اقدام به خشونت علیه خود یا دیگران کرده و با اشکال مختلف این خشونت‌ها را نشان می‌دهد.

حسین‌زاده تصریح کرد: ممکن است با خودکشی فرد مورد همراه باشد و بر همین اساس تحقیقات نشان می‌دهد کودکان با رفتار والدین دچار استرس می‌شوند و خانواده با رفتارهای خشونت آمیز خود در حقیقت مسیری را برای سرنوشت رفتار آینده کودک باز خواهد کرد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد اکثر کشورهای آمریکایی، اروپایی، استرالیا چین و سایر کشورها که درگیر بحران بیماری کرونا هستند اختلافات خانوادگی نیز افزایش پیدا کرده در صورتیکه اختلاف‌های درونی خانواده‌ها قبل از بحران کرونا وجود داشت اما در این شرایط کرونایی اختلافات خانوادگی به مثابه آتشفشانی بوده که دوباره فوران کرده است چراکه بعضی از والدین آگاهی‌های لازم را در این زمینه ندارند و نمی‌دانند چطور در ارتباط با همسر و فرزند خود عمل کنند بنابراین اگر حریم خصوصی بین خانواده‌ها رعایت نشود و زندگی یکنواختی در بین آن‌ها شکل گیرد، همین یکنواختی در آینده مشکل ساز خواهد شد.

این روانشناس با اشاره به اینکه عموماً قشرهای پایین جامعه از لحاظ جمعیتی حجم بیشتری را تشکیل می‌دهند، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا مسائل شغلی و درآمدی مردم یکی از عوامل عمده استرس در جامعه است که اگر در این شرایط کارگر روزمزد درآمدی نداشته باشد استرس بر او تحمیل می‌شود که تبعات سنگینی برای او و خانواده اش دارد.

راهکارهای کنترل استرس و خشونت‌های خانوادگی

حسین‌زاده استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پر کردن خلاء اوقات فراغت خانواده را یکی از عوامل کاهش استرس دانست و گفت: تا جایی که امکان دارد خانواده‌ها بین تقاضای شرایط عادی و تقاضای شرایط بحرانی تبعیض قائل شوند و به نوعی تقاضای خود را در شرایط بحرانی از خانواده کاهش دهند.

وی یادآور شد: استفاده از همه ظرفیت‌های خانواده برای فعالیت‌های مشترک، استفاده از سرمایه‌های روانشناختی، نگاه فرصت طلبانه در کنار خانواده و داشتن امید در شرایط بحرانی، تاب‌آوری در شرایط بحرانی و افزایش خودکارآمدی خانواده‌ها در برابر بحران، حمایت‌های اجتماعی و مالی از سوی نهادهای دست‌اندرکار نیز از عواملی هستند که می‌توانند در کاهش استرس افراد اثر گذار باشند.

منبع:ایسنا

مرتبط:نقش رسانه ها در آموزش کرونا به کودکان