بازگشایی مدرسه با بوی ماه اردیبهشت

مدرسه با دانش‌آموزانش زیباست و حالا پس از حدود سه ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، این زیبایی، اگرچه نصفه و نیمه اما دوباره نصیب مدارس شده و دانش‌آموزان می‌توانند برای رفع اشکال به مدارس مراجعه کنند.

وارد مدرسه می‌شوم تنها یک دانش‌آموز در حیاط مدرسه کتاب به دست ایستاده است. در ورودی سالن مدرسه میزی با عنوان میز خدمت قرار داده شده و برگه‌ای هم که روی آن نوشته شده بدون ماسک و دستکش از حضور شما در مدرسه و کلاس رفع اشکال معذوریم پشت شیشه چسبانده شده است. پشت میز خدمت دانش‌آموی نشسته و مسئول ثبت نام دانش‌آموزان برای سال آینده است. همچنین روی میز ماسک‌ها و دستکش‌هایی گذاشته شده است.اینجا هنرستان دخترانه است. در دفتر آموزشگاه همه معلمان بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تقریبا در کنار هم نشسته‌اند، البته اغلب آنها ماسک و دستکش دارند. در چند کلاسی که برای رفع اشکال دانش آموزان آماده شده فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت شده. برخی دانش‌آموزان به صورت سرپایی سوال خود را از معلمان می‌پرسند و می‌روند. دو نفر هم در کلاس درس با فاصله نشسته‌اند و مشکلات خود را با معلمشان رفع می‌کنند.

مادر یکی از دانش‌آموزان پایه یازدهم در خصوص بازگشایی مدارس اظهار می‌کند: وقتی می‌گویند همه جا آلوده است، بازگشایی مدارس اصلا کار خوبی نیست و خطرناک است. جرأت مراجعه به مدرسه را نداشتیم و به خاطر ثبت نام مجبور شدم به مدرسه بیایم. معلمان در این مدت  بسیار خوب عمل کردند و به تمامی سوالات بچه‌ها ۲۴ ساعته جواب دادند.

در خانه تلویزیون نداریم

سارا دانش‌آموز پایه یازدهم طراحی‌ دوخت در مورد علت حضورش در مدرسه می‌گوید: ما در خانه تلویزیون نداشتیم و نتوانستم برنامه‌های درسی را از شبکه آموزش نگاه کنم . فقط یکی از اعضاء خانواده ما گوشی هوشمند داشت و از آنجایی که ما سه خواهر و برادر مدرسه‌ای هستیم و امتحان‌های ما به صورت همزمان برگزار می‌شد، این شرایط برای ما بسیار سخت بود. برای رشته‌هایی مانند هنرستان مطالب درسی زیادی وجود ندارد و نمی‌دانیم برای امتحانات آخر سال چه‌کاری‌هایی باید انجام دهیم. همچنین نرم افزار شاد برای من نصب نمی‌شد و خیلی از دانش‌آموزان این مشکل را داشتند و من برای این موضوع به مدرسه مراجعه کردم.

ملیکا دانش‌آموز پایه دهم که برای رفع اشکال در درس دینی به مدرسه آمده است، می‌گوید: باز شدن مدارس یک حس آزادی به من داده است و فضای مدرسه، فضای شاد  و بهتر از خانه‌نشینی است . آموزش معلمان در فضای مجازی با کلاس حضوری متفاوت است. یادگیری در مدرسه بهتر است .

مدرسه یک نعمت بود که قدر آن را ندانستیم

عاطفه هم دانش‌آموزان پایه دهم است. او با بیان اینکه مدرسه یک نعمت بود که قدر آن را ندانستیم، در مورد سامانه شاد و مشکلات آن می‌گوید: در خانه مشکل اینترنت دارم. پدرم ۵ ماه است که بیکار است و هفته‌ای ۲۰هزار تومان بایدپول اینترنت بدهیم،  از اینترنت رایگان هم خبری نیست. نرم‌افزار شاد به سختی وصل شد  و در حین کار به مشکل بر می‌خوریم، تلگرام  بهتر بود .

یک دانش‌آموز پایه دوازدهم نیز عنوان می‌کند: برای رفع اشکال درس‌های تخصصی به مدرسه آمدم و در آموزش‌های مجازی مشکل خاصی نداشتم.

ویدا اورلی، مدیر این هنرستان فنی‌حرفه‌ای مشهد درخصوص بازگشایی مدارس می‌گوید: تمام دغدغه ما این است که آموزش ناقص نماند با توجه به اینکه بیشتر دروس ما عملی است، در این زمینه مشکلی نداشته‌ایم؛ زیرا دانش‌آموزان  قبل از کرونا درگروه‌های تلگرامی عضو و با دبیران خود در ارتباط بودند و عکس کارهای عملی خود را از این طریق ارسال می‌کردند. با توجه به اینکه می‌دانستیم مدارس باز نخواهد شد همکاران برنامه‌ریزی کردند که بتوانند دروس را تا اوایل خرداد تمام کنند. ۸۰ درصد آموزش ما بدون هیچ مشکلی از طریق فضای مجازی انجام شده است فقط تنها مشکل ما در دروس نظری بود که اکنون توانسته‌ایم مشکلات این درس‌ها را نیز از طریق پیام‌رسان شاد برطرف نماییم. البته باید گفت که در ابتدا برای نصب و ورود به این سیستم مشکلاتی داشتیم اما اکنون رفع شده است. همه همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در آن عضو هستند.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر دانش‌آموزان مناطق حاشیه مشهد گوشی هوشمند ندارند و ما از همان ابتداء تعطیلی، بسته‌های آموزشی را از طریق نماینده کلاس‌ها برای دانش‌آموزان تهیه می‌کردیم و این نماینده بسته‌ها را به دانش‌آموزان می‌رساند.  ما به تمام خانواده‌ها اعلام کردیم که حضور دانش‌آموزان در مدرسه اختیاری است.  زیرا سلامتی آنها برای ما مهمتر از هر چیزی است.

بازگشایی مدرسه ها

انتقاد از بازگشایی مدارس

این مدیر مدرسه با انتقاد از بازگشایی مدارس اظهار می‌کند: ما زمانی باید مدارس را باز کنیم که تمام شرایط بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس را داشته باشیم. حضور دانش‌آموزان را درکلاس‌ها نوبت‌بندی کرده‌ایم.، اما نگرانی ما در خصوص رفت‌وآمد دانش‌آموزان با حمل‌ونقل عمومی است. از مشکلات دیگر ما این است که  بسیاری از همکاران فرزند کوچک دارند و با توجه به اینکه مهدکودک‌ها هنوز باز نشده، آنها نگران نگهداری فرزند خود هستند . دبیری داریم  که الان  فرزند خود را درماشین خوابانده است و این امر برای من نگران کننده است. مشکل دیگر این است که حضور معلم‌ها در مدرسه باعث می‌شود که در نرم‌افزار شاد کمتر حضور داشته باشند. در این زمینه نیز مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم  به عنوان نمونه برخی از دانش‌آموزان ما گوشی ندارند یا پدر آنها سرکار است و دسترسی به گوشی ندارند.  در این روزها برگزاری کلاس‌های آنلاین خود را  به بعد از افطار  موکل کرده‌ایم. در تمام این مدت دانش‌آموزان  خود را  برای حضور در کلاس‌های آنلاین پیگیر بودم. بعضی از آنها جزء قشر ضعیفی هستند و تهیه اینترنت و گوشی هوشمند برای آنان سخت است.

وی می‌گوید: بیشتر مشکلات آموزش ما در فضای مجازی مربوط به  اسفند و فروردین ماه بود و اکنون روندکار و روش تدریس برای دانش‌آموزان و معلمان کاملا قابل فهم شده است. مدرسه ما فضای بزرگ و خوبی برای حضور دانش‌آموزان و معلمان را در چنین شرایطی ندارد. امروز متوجه شدیم که بیشتر دانش‌آموزان برای دیدن یکدیگر به مدرسه آمده بودند.آنها به بهانه مشکلات در درس از خانه بیرون می‌آیند و از آنجایی که حضور دانش‌آموزان اختیاری و تماس با ۲۵۰ خانواده برای اطمینان از حضور آنها در  مدرسه کار دشواری است، این موضوع خود آسیب و معضل ایجاد می‌کند .

فریبا قشقایی معاون آموزشی هنرستان بیان می‌کند: شبکه شاد قبل از کرونا  نیز قرار بود مورد استفاده قرار بگیرد ولی با این شرایط کاملا مشخص شد که به شبکه‌های مجازی به صورت جدی نیازمندیم. با توجه به شکایات زیاد معلمان و دانش‌آموزان از این شبکه اگر سنجیده‌تر و با هدف‌تر راه‌اندازی می‌شد این مشکلات را نداشتیم. می‌بایست به صورت حضوری قبل از موضوع کرونا به دانش‌آموزان گفته می‌شد که فرصت این کار به وجود نیامد و ما از طریق شبکه‌های واتس‌اپ و تلگرام دانش‌آموزان را ملزم به ثبت نام در این نرم افزار کردیم.

وی درمورد اقدامات این مدرسه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان می‌کند: ما  در مدرسه طرح فاصله گذاری را رعایت کرده‌ایم و یکی در میان صندلی‌ها را جانمایی کرده‌ایم . دستگاه پدالی ضدعفونی کننده برای درب ورودی تهیه کرده‌ایم. ماسک و دستکش ضروری برای دانش‌آموزانی که غفلت کرده‌اند و با تجهیزات بهداشتی به مدرسه نیامده‌اند نیز فراهم شده است . ضد عفونی تمامی کلاس‌ها از ۲۴ اردیبهشت‌ ماه صورت گرفته، در این مدت تمام مدرسه را ضد عفونی کرده‌ایم و این کار به‌صورت روزانه ادامه خواهد داشت. راهنمای توصیه‌های بهداشتی نیز در مکان‌های مختلف مدرسه نصب شده داست. آب‌خوری و سرویس‌های بهداشتی مدرسه در طول مدت اداری روزانه دو بار ضد عفونی می‌شود.

حضور دانش‌آموزان در مدارس فاجعه به بار می‌آورد

ورزگاهی، دبیر رشته تربیت کودک است، او در خصوص بازگشایی مدارس می‌گوید: با توجه به اینکه بیماری کرونا بسیار جدی و انتقال آن بسیار سریع است و آمار مرگ‌ومیر بالایی دارد، بازگشایی مدارس صلاح نیست. کلاس‌ها فضای کوچکی دارند و مدیریت دانش‌آموزان در محیط کوچک و بسته کلاس‌ها کار دشواری است. حضور دانش‌آموزان در مدارس فاجعه به بار می‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزانی که مشکل اینترنت و گوشی داشتند و نتوانستند از آموزش‌های لازم در فضای مجازی بهره‌مند شوند، مفید است که البته این امر نیاز به مدیریت، حفظ رعایت موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی است. دانش‌آموزان  ما در مقطع بالاتری هستند و تا حدودی به اوضاع واقف‌اند و می‌توانیم آنها را کنترل کنیم، اما دانش‌آموزان کوچکتر را به هیچ عنوان نمی‌توانیم کنترل کنیم.

ورزگاهی ادامه می‌دهد: در این دوران که فرزندان دائما گوشی به دست هستند نظارت خانواده بر فرزندان کمتر شده است که این امر ممکن است آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد.  ما دانش‌آموزانی داریم  که هنوز نتوانستند وارد سامانه شاد شوند. من سه درس تخصصی دارم که فقط با دو درس وارد سامانه شاد شدم و علت این امر را نمی‌دانم و می‌گویند که مشکلات در حال بررسی و مرتفع شدن است. سرعت شاد بسیار پایین است و انتقال وویس از این نرم‌افزار به نرم‌افزارهای دیگر ممکن نیست.  ما برای دانش‌آموزانی که هنوز نتوانستند در شاد عضو شوند دوباره ویس ضبط می‌کنیم و می‌فرستیم.

وی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات و نحوه دادن نمره می‌گوید: نمرات را براساس حضور دانش‌آموز و فعالیت آنها خواهیم داد. البته امتحان آنلاین از آنان گرفته می‌شود که البته ما می‌دانیم این نمره واقعی نخواهد بود و امکان تقلب دانش‌آموز زیاد است.

بازگشایی مدارس

 

۳۰ دانش‌آموز در یک کلاس

در دبستان دیگری، خبر از ماسک و دستکش  و مواد ضدعفونی در هنگام ورود دانش‌آموزان نیست و حتی به گفته یکی از دانش‌آموزان این مدرسه در کلاس آنها ۳۰ دانش‌آموز حضور داشته‌اند. یوسف دانش‌آموز پایه هفتم  است، او اظهار می‌کند: برای رفع اشکال درس‌هایم به مدرسه آمده‌ام، بعد از سه ماه قرنطینه، آمدن به مدرسه خوب بود. از ۴ کلاس هفتم که در مدرسه ما وجود دارد، فقط ۳۰ دانش‌آموز آمده بودند که در یک کلاس بودیم. در بعضی از نیمکت‌ها بچه‌ها با دوستانشان نشسته بودند.

او در مورد آموزش‌های فضای مجازی عنوان می‌کند: معلمان در فضای مجازی خوب بودند و به سوالات ما کمتر از یک ساعت جواب می‌دادند.

درب دبستان باز است. پدر مدرسه ماسک بر صورت ایستاده وخوش‌آمدگویی می‌کند. حیاط مدرسه خالی از دانش‌آموز است و فقط در بخشی از حیاط معلمان با رعایت تمام موارد بهداشتی نشسته‌اند و از نگرانی‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی خود از آموزش‌ها می‌گویند. وارد ساختمان مدرسه می‌شوم. بر روی میز چوبی جلوی درب مواد بهداشتی نظیر دستکش، ماسک و مایع‌ضدعفونی برای استفاده دانش‌آموزان و معلمان گذاشته شده است.

دو دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی برای رفع اشکال در درس ریاضی به مدرسه آمده‌اند. حسام یکی  از این دانش‌آموزان است که پدر و مادر ناشنوایی دارد. او در این مدت به تنهایی و با کمک معلم خود توانسته از طریق فضای مجازی آموزش‌ها را فرا گیرد و تنها در مبحث ضرب ریاضی مشکل دارد که به دلیل آن به مدرسه آمده است. مهزیار دانش‌آموز دیگری است  که با فاصله اجتماعی مناسب و رعایت اصول بهداشتی در همان کلاس نشسته است.

عباسعلی کاهانی مدیر مدرسه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: با توجه به شرایط بحران کرونا در کشور مدارس تعطیل شد.  معلمان آموزش خود را در فضای مجازی ادامه دادند که کار بزرگ و خوبی بود. ورود به دنیای مجازی شکل و ماهیت کار آموزش‌وپرورش را کاملا تغییر داد.  این کار  برای ما سخت، اما شدنی بود.

وی ادامه می‌دهد: بعد ازاعلام بازگشایی مدارس، معلمان در مدرسه حضور دارند تا بتوانند در خدمت دانش‌آموزان باشند. در کانال مدرسه اعلام کردیم که حضور دانش‌آموزان اجباری نیست و فقط فرزندانی که به هر نحوی نتوانستند به نحو مطلوب آموزش را فرا گیرند و احساس ضعف دارند می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی در مدرسه حضور داشته باشند.

بیشتر از زمان مدرسه کار می‌کنیم

خانم قنبری، معلم پایه سوم می‌گوید: در این مدت در فضای مجازی آموزش خود را  ادامه داده‌ام و تمام دانش‌آموزان در این نرم افزارها بوده‌اند. من زمان زیادی را برای آموزش و تدریس می‌گذارم حتی بیشتر از زمان حضور در مدرسه.  اوایل خیلی نگران این روش برای تدریس بودم اما به مرور زمان متوجه شدم که یادگیری دانش‌آموزان  بهتر از زمان حضور آنها در مدرسه بود، زیرا دانش‌آموزان فایل‌های تدریس را چندین با گوش می‌دهند و این موضوع به آنها کمک زیادی می‌کند.

 از دانش‌آموزان ضعیفم خواسته‌ام به مدرسه بیایند

معلم دیگری بیان می‌کند: من  تنها دو دانش‌آموز ضعیف داشتم که از آنها خواسته‌ام برای رفع اشکال به مدرسه بیایند.

خانمی جوان که مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه است درخصوص علت حضورش در مدرسه می‌گوید: فرزند من کلاس اول است. او هوش به بازی است و آموزش حروف الفبا را به خوبی یاد نگرفته است. من آمده‌ام تا شرایط را ببینم که آیا موارد بهداشتی در مدرسه رعایت می‌شود تا فرزندم را به مدرسه بیاورم یا خیر.

منبع:ایسنا

مرتبط:۵ راهکار‌ برای سازگار‌ کردن کودکان با مدرسه