با این ۱۰ مورد به‌سادگی طبیعت را حفظ کنیم

محققان حوزه محیط زیست می‌گویند که در این روزها حال طبیعت خوب است. آنها نگران دوران پساکرونا و برخورد انسان با طبیعت هستند. حالا که زمین توانسته نفسی تازه کند، ما هم می‌توانید با انجام چند اقدام ساده به آن کمک کنیم.

اگرچه ویروس کرونا زندگی بسیاری از افراد در سراسر جهان را دگرگون و حال انسان‌ها را بد کرد اما توانست جانی دوباره به طبیعت بدهد. چند ماهی است که زمین به راحتی نفس می‌کشد و خبری از آلودگی هوا، صدا و محیط زیستی نیست. محققان دو تئوری درباره حال طبیعت بعد از کرونا دارند. برخی می‌گویند احتمال دارد انسان‌ها به زندگی در خانه و دورکاری تمایل پیدا کنند و این سبک زندگی را برگزینند و بعضی دیگر نیز معتقدند انسان در دوران پساکرونا به جبران روزهای در خانه مانده، رفتاری را پیش می‌گیرد که آسیب به مراتب سخت‌تری بر طبیعت می‌زند. ما قصد داریم در سلسله گزارش‌هایی با ارائه چند راهکار ساده، در مسیر حفظ طبیعت قدم برداریم و به نگرانی همیشگی از نابودی طبیعت پایان دهیم.

۱. از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنیم

لامپ‌های کم مصرف روشی ساده برای کاهش میزان مصرف انرژی است. این نه تنها به سیاره کمک می‌کند بلکه بخشی از هزینه ماهانه شما را نیز ذخیره می‌کند. با جایگزینی فقط یک لامپ می‌توانیم اثر فوق‌العاده‌ای بر طبیعت داشته باشیم. اگر تنها یک لامپ در هر خانه ما کم مصرف شود، گویی صدها هزار ماشین از جاده‌ها حذف شده است.

۲. رایانه خود را بعد از کار خاموش کنیم

عادت به روشن بودن همیشه سیستم، نه تنها عمر آن را کاهش می‌شود بلکه باعث مصرف انرژی نیز می‌شود. شاید با خود فکر کنیم یک رایانه آن هم در حالت استراحت، انرژی زیادی صرف نمی‌کند اما وقتی انرژی مصرفی را در شمار زیادی رایانه روشن ضرب کنید حتما رقم بالایی خواهد بود.

۳. ظروف را پیش از قرار دادن در ظرفشویی، آبکشی نکنیم

اگر نمی‌توانیم بدون ماشین ظرفشویی زندگی کنیم، آبکشی ظروف پیش از قرار دادن در آن را متوقف کنیم. با یک ماده شوینده مناسب، ظروف ما به همان اندازه تمیز خواهند بود و می‌توانیم به طور متوسط ​​بیست گالن آب را در هر بار شست‌وشو صرفه‌جویی کنیم.

۴. اجاق گاز خود را روشن رها نکنیم

گاهی اوقات برای سرعت عمل به کارها، به خصوص زمانی که مهمان داریم از خاموش کردن اجاق گاز طفره می‌رویم و اشکالی نمی‌بینیم که گاز چند دقیقه‌ای بدون ظرف روی آن روشن بماند تا ما سر فرصت برای درست کردن چای کتری روی آن بگذاریم. گاهی در استفاده از فر و تستر نیز چندان صرفه‌جویی نمی‌کنیم. حرارت را از چندین دقیقه قبل روشن می‌گذاریم در حالی که نیازی به این کار نیست.

۵. همیشه شیشه را بازیافت کنیم

آیا می‌دانید شیشه بازیافت نشده می‌تواند تا یک میلیون سال در طبیعت باقی بماند؟ یک تصور غلط  در ذهن ما شکل گرفته و آن این است که تنها پلاستیک‌ها برای طبیعت مضرند اما شیشه‌ها نیز سالیان سال در محیط می‌مانند. با تحویل همیشه شیشه‌ها به مسئولان بازیافت، می‌توان آلودگی آب مرتبط با آن را تا پنجاه درصد و آلودگی هوا ناشی از آن را تا بیست درصد کاهش داد.

۶. پوشک سازگار با محیط زیست بخریم

در صورت امکان، از پوشک پارچه‌ای برای کودک خود استفاده کنید- این یک کمک بزرگ به محیط زیست و راهی برای مهربانی با پوست کودک است. اگر استفاده از پوشک یکبار مصرف را ضروری می‌دانید، حتما از یک برند سازگار با محیط زیست استفاده کنید چرا که هر کودک به طور متوسط ​​بین پنج تا هشت هزار پوشک استفاده می‌کند که این معادل ۳.۵ میلیون تن زباله است.

۷. لباس‌ها را با رخت آویز خشک کنیم

خشک کن لباسشویی جای رخت آویزها را گرفته است. تکنولوژی بسیاری از اوقات با طبیعت سازگار نیست. اما ما با طبیعت مهربان باشیم و به جای خشک کردن لباس‌ها در ماشین که هم باعث کاهش عمر لباس می‌شود و هم انرژی زیادی مصرف می‌کند، آنها را روی بند رخت خشک کنیم.

۸. یک روز در هفته گیاهخواری کنیم

آیا می‌دانید برای تولید یک کیلو گوشت گاو بیش از ۱۵ هزار لیتر آب مصرف می‌شود؟ و برای آماده کردن هر ساندویچ همبرگر ۲هزار و ۸۰۰ لیتر آب نیاز است؟ ما مجبور نیستیم از مصرف گوشت دست بکشیم اما سعی کنیم در هفته به یک روز را به بدون گوشت سپری کنیم. با این کار کمک بزرگی به طبیعت می‌کنیم.

۹. لباسشویی را خالی روشن نکنیم

حتما لازم نیست برای شستن هر تکه لباس، ماشین را روشن کنیم. اگر می‌خواهیم در هزینه‌ها صرفه‌جویی، عمر ماشین لباسشویی خود را طولانی و محیط زیست را یاری کنیم، کافی است صبر کنیم تا ماشین لباسشویی پر شود. استفاده از برنامه‌های شست‌وشو با حرارت کمتر، هم عمر لباس را افزایش می‌دهد و هم انرژی کمتری مصرف می‌کند.

۱۰. دستمال کاغذی هدر ندهیم

آیا می‌دانید روزانه ۲۷ هزار درخت قطع می‌شود تا نیاز جهان به دستمال‌کاغذی سرویس‌های بهداشتی تأمین شود؟ پس هربار که خواستیم از دستمال کاغذی استفاده کنیم، به تخریب جنگل‌ها و فرآیند پیچیده و آلوده‌کننده‌ تولید و دفع آن هم فکر کنیم. برداشتن دستمال کاغذی به تعداد زیاد، به یک عادت بد تبدیل شده است. گاهی برای پاک کردن چند قطره آب از روی سطوح چندین دستمال کاغذی مصرف می‌شود. با کم کردن چند برگ دستمال در روز، می‌توانیم کمک بزرگی به طبیعت بکنیم.

منبع:  ways to help

مرتبط:فواید طبیعت گردی برای کودکان و نوجوانان