کمک یونیسف قربانیان فراموش‌شده بحران کرونا

یونیسف مبلغ ۲٫۶ میلیارد دلار برای تامین نیازهای رو به رشد کودکان تحت تاثیر بیماری کووید-۱۹ تقاضا کرده است.

به گزارش نیوز، یونیسف برای حمایت از واکنش بشردوستانه خود برای کودکان تحت تاثیر بیماری همه‌گیر  کووید-۱۹، مبلغ ۲٫۶ میلیارد دلار برای خیریه کودکان یونیسف NZD درخواست کرده است. البته این میزان غیر از مبلغ یک میلیارد دلار درخواست شده مشابه آن در اواخر ماه مارس است.

این افزایش، نشان‌دهنده عواقب ویرانگر اقتصادی این بیماری و نیازهای رو به افزایش خانواده‌ها در سطح جهانی است. با ادامه شیوع کرونا در پنجمین ماه ظهور آن، هزینه‌های تهیه مواد غذایی و سایر موارد ضروری، حمل‌ونقل و مراقبت به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است.

ویوین میدابور، مدیر اجرایی خیریه یونیسف در نیوزیلند گفت: “درحالی‌که ما تعهد نیوزیلندی‌ها را برای کاهش خطرات بیماری کووید-۱۹ جشن می‌گیریم، اما این بیماری همه‌گیر همچنان یک بحران جهانی بهداشت و یک بحران حقوق کودکان است.”

وی افزود: “در آوریل ۲۰۲۰، خیریه یونیسف بیش از ۷۰۰هزار دلار برای حمایت از خانواده‌های نیازمند جمع‌آوری کرد. اکنون برای حمایت از جوامع آسیب‌پذیر سراسر جهان بیشتر تلاش می‌کنیم تا از کودکان در مقابل آسیب‌های بحران کووید-۱۹محافظت کنیم. ”

پیش‌ازاین بحران نیز عدم دسترسی به خدمات اساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی و ایمن‌سازی روزانه صدها میلیون کودک را در معرض خطر شیوع بیماری‌های مرگبار دوران کودکی مانند سرخک قرار داده بود. در حال حاضر نیز سلامت روانی و تاثیر فاصله اجتماعی، عدم تحرک، تعطیلی مدرسه و انزوای متعاقب آن موجب افزایش استرس به‌خصوص در کودکان آسیب‌پذیر شده است.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل یونیسف، حدود ۷۷ درصد از کودکان زیر ۱۸ سال در سراسر جهان یا ۱٫۸ میلیارد نفر در ۱۳۲ کشور جهان به‌نوعی محدودیت تحرک به دلیل شیوع کرونا را تجربه می‌کنند.

عوامل خطری مانند خشونت، سوءاستفاده، غفلت، محدودیت و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کودکان را تهدید می‌کنند. دختران و زنان نیز در معرض خطر بیشتر خشونت جنسی و جنسیتی قرار دارند. در بسیاری از موارد، کودکان پناهنده، مهاجر و آواره در داخل و همچنین افرادی که از خارج به کشور بازگشتند، کاهش دسترسی به خدمات، محافظت و افزایش مواجهه با بیگانه‌ترسی و تبعیض را تجربه می‌کنند.

وی گفت: “نیوزیلند تا حدودی در مدیریت این بحران موفق بوده و در این هفته در سطح دوم قرار خواهد گرفت اما این بیماری همه‌گیر کشورهایی با دستگاه‌های ضعیف‌تر و منابع بهداشتی کمتر را بیشتر تهدید کرده است. این یک تلاش جهانی برای مبارزه با کووید-۱۹ خواهد بود و کار نجات‌بخش یونیسف ادامه خواهد داشت.”

یونیسف به کشورهایی که بیشتر تحت این بحران قرار گرفتند، هم برای جلوگیری از انتقال و هم برای کاهش اثرات منفی آن بر کودکان، زنان و اقشار آسیب‌پذیر به‌ویژه در مورد دسترسی به بهداشت، تغذیه، آب و فاضلاب، آموزش و حمایت تلاش می‌کند.

یونیسف به‌طور شبانه‌روزی کار می‌کند تا از دولت‌ها، کودکان و خانواده‌ها برای غلبه بر همه‌گیری کووید-۱۹ پشتیبانی کند. اما برای تامین نتایج نجات‌دهنده نیازمند بودجه است.

 

فعالیت‌های یونیسف در بحران کرونا:

پیام پیشگیری از کووید-۱۹ یعنی شستن دست، رعایت موارد بهداشتی در زمان  سرفه و عطسه به بیش از ۱٫۶۷ میلیارد نفر اطلاع‌رسانی کرده است.

کمک به بیش از ۱۲ میلیون نفر که در بحران آب و بهداشت قرار داشتند.

یونیسف بیش از ۶٫۶ میلیون دستکش، ۱٫۳ میلیون ماسک جراحی، ۴۲۸هزار ماسک  N95، ۲۹۱ هزار لباس حفاظتی، ۱۳هزار عینک ایمنی، ۶۳٫۵۰۰ محافظ صورت، ۲۰۰ دستگاه اکسیژن و ۳۴هزار ۵۰۰ تست تشخیصی کووید-۱۹ به ۵۲ کشور ارسال کرده است.

تقریبا امکانات یادگیری از راه دور برای ۸۰ میلیون نفر فراهم کرده است.

بیش از ۱۰٫۹ میلیون کودک و زن خدمات اساسی مراقبت‌های بهداشتی در مراکز پشتیبانی یونیسف دریافت می‌کنند.

بیش از ۸۳۰هزار کودک، والدین و مراقبان سلامت را از حمایت روانی اجتماعی برخوردار کرده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:تربیت کودک و نوجوان زیر سایه کرونا