تربیت کودک و نوجوان زیر سایه کرونا

یک روانشناس و کارشناس خانواده گفت: در تربیت کودک و نوجوان نکات مهمی وجود دارد که هر پدر و مادر باید از آن آگاهی داشته باشند، در غیر این صورت در آینده بزرگسالانی با رفتاری نامناسب در جامعه خواهیم داشت.

دکتر عفت آی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد رفتار صحیح با کودکان و نوجوانان در این ایام که مدارس و مراکز تفریحی تعطیل است، اظهار کرد: در بحث تربیت کودک بسیار مهم است که برای قانون در خانه احترام قائل باشیم.

وی با بیان اینکه اگر دوست داریم کودکی تربیت کنیم که قانونمند باشد، باید ابتدا خود نیز به قانون احترام بگذاریم، افزود: پدر و مادری که خود به قانون احترام نگذاشته و زمان استراحت، خواب و یا غذا خوردن آن‌ها معلوم نیست، مسلما نمی‌تواند کودکی قانونمند را تربیت کنند.

این روانشناس بیان کرد: نکته طلایی دیگر در تربیت کودک این است که پدر و مادر باید به شخصیت کودک و یا نوجوان احترام بگذارند و برای این امر والدین باید از او سوال بپرسند؛ نه اینکه برای او تصمیم بگیرند.

آی ادامه داد: باید به کودک خود حق انتخاب دهیم، چرا که این امر به معنای دادن شخصیت به وی شده و باعث می‌شود خود را قابل احترام بداند و وقتی این امر محقق شد از انجام کارهای دور از شان جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه به کودک حق انتخاب غذا و یا لباس بدهید، تصریح کرد: لجبازی کودکان نیز به خصوص در ایام در خانه ماندن بسیار شایع است.

این روانشناس خانواده بیان کرد: کودکان گاهی از سرلجبازی ممکن است یک ساعت گریه کنند و یا جیغ بزنند که بهترین راهکار در این زمان این است که ما آرام و بی صدا کنار او بنشینیم و اجازه دهیم هیجانات خود را خالی کند.

آی تصریح کرد: هیچ‌گاه نباید کودک را در زمانی که از سر لجبازی گریه می‌کند، تهدید کرد، اما اگر لجبازی‌اش طولانی شد باید به او گفت “ما تو را تنها می‌گذاریم تا حالت بهتر شود” و سپس از اتاقش بیرون می‌رویم و این گونه به او القا کرده‌ایم که برای آرامشش این کار را انجام داده‌ایم.

وی افزود: پس از آرامش کودک، باید پدر و مادر در مقابلش بایستند، دستانش را گرفته و از او بخواهند برایشان توضیح دهد چرا ناراحت بوده است.

این روانشناس با بیان اینکه اگر پس از دو تا سه بار لجبازی کودک این امر انجام شود، کودک تبدیل به فردی قابل مذاکره خواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه ما در جامعه امروزی بزرگسالانی را می‌بینیم که کودک هستند چرا که در زمان کودکی، والدین با آنان مذاکره نکرده‌اند.

آی ادامه داد: این افراد در زندگی زناشویی به محض ایجاد مشکل دعوا و سر و صدا راه انداخته و به هیچ عنوان حاضر به مذاکره نیستند.

وی با اشاره به اینکه اگر پدر و مادر تربیت درستی برای کودک داشته باشند، بزرگسالانی در جامعه خواهیم داشت که خواهند توانست زندگی درخشانی داشته باشند، بیان کرد: در رابطه با نوجوانان نیز یک مطلب مهم، احترام و درک اوست و باید توجه داشت که این درک کردن به معنای تایید صرف آنان نیست‌.

آی تصریح کرد: اگر نوجوان از ما خواست که با دوستان خود تا پاسی از شب بیرون باشد، باید به او بگوییم ما تو را درک می‌کنیم، اما این کار تو را تایید نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه احترام همراه با همدلی و داشتن چارچوب مشخص از فاکتورهای مهم تربیتی نوجوان است، افزود: اگر نوجوان سرکش است ابتدا باید به طرز برخورد و رفتار خود با او نگاه کرده و کمی تامل کنیم.

این روانشناس خانواده خاطرنشان کرد: اگر با نوجوان رفتار همدلانه داشتیم، اما برای او توضیح دادیم که در شرایط فعلی نمی‌توان خارج از این چارچوب عمل کرد، موفق خواهیم بود.

آی یادآور شد: اگر به نظرات نوجوان احترام گذاشتیم، دائما به لحاظ کلامی او را تشویق کردیم و به خواسته‌هایش توجه کردیم، پس از مدتی خواهیم داد که او دیگر نه تنها در مقابل ما بلکه در کنار ما قرار می‌گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:با احساسات کودکان در بحران کرونا چگونه رفتار کنیم؟