کتاب‌های دیجیتالی در یادگیری کودکان موثرترند

براساس نتایج یک تحقیق، کتاب‌های دیجیتالی نسبت به کتاب‌های معمولی هنگام یادآوری مفاهیم یک کتاب توسط کودکان بهتر عمل می‌کنند.

انیمشین‌ها خصوصا آن دسته‌ای که بر پایه تعاملات کلامی ساخته می‌شوند، می‌توانند به طور قابل توجهی برای کودکان در یادآوری داستان‌ها مفید باشند، اما باید روند استفاده از آن‌ها صحیح باشد.

این تحقیق که توسط «‌اریک تیسن»(Erik Thiessen) – روانشناس دانشگاه کارنگی ملون – انجام شده است میزان یادآواری ۳۰ کودک بین ۳-۵ سال را پس از مطالعه کتاب‌های معمولی و کتاب‌هایی که هر صفحه‌اش انیمیشن بخصوص خود را دارد، مورد بررسی قرار داده است.

پس از آنکه از کودکان درباره آنچه که پس از مطالعه کتاب به خاطر دارند سوال شد، کودکانی که کتاب‌های دیجیتالی مطالعه کرده‌ بودند نسبت به سایر کودکان ۱۵ الی ۲۰ درصد مفاهیم بیشتری را به خاطر داشتند.

زمانی که انیمیشن‌های کتاب متناسب با سوالات یا صحبت‌های کودک اجرا می‌شدند (گرچه این فرایند به صورت اتوماتیک امکان پذیر نیست و باید با همراهی یک بزرگسال و به صورت دستی انجام شود) نتایج با موفقیت بیشتری نیز همراه بود.

 

«تیسن» در وبسایت رسمی دانشگاه کارنگی ملون در این باره توضیح داد :« کودکان زمانی که در روند یادگیری دخالت بیشتری داشته باشند بهتر فرا می‌گیرند. بسیاری از منابع دیجیتالی به ندرت برای ظرفیت‌های یادگیری کودکان تطبیق داده شده‌اند، اما اگر بتوانیم آن‌ها را اصلاح کنیم روند یادگیری کودکان نیز بهبود پیدا می‌کند.»

این به آن معنا نیست که تمامی کتاب‌های کودکان باید در قالب کتاب‌های دیجیتالی تهیه شوند. کتاب‌های سنتی (کاغذی) همواره مزیت‌های خود را خواهند داشت و زمانی که دوره کتاب‌های مصور به پایان برسد، کتاب‌های نوآورانه دیجیتالی نیز چندان به کار نخواهند آمد.

 

به هر حال هدف از  انجام این تحقیق، نشان دادن این موضوع است که کتاب‌های دیجیتالی می‌توانند  مفید باشند و یک گزینه اضافی و بی‌فایده برای کتابخانه کودکان محسوب نمی‌شوند. اما نکته مهم آن است که ویژگی‌های دیجیتالی با هدف بهبود آموزش خلق شوند و در همین راستا باید تحقیقاتی برای مشخص کردن بهترین روش اجرای این هدف انجام شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تکنولوژی آموزش و کارکرد‌های آن

سن آموزش رباتیک به کودکان + مزایای آن