پیشنهاد مرکز پژوهش ها برای تعطیلی مدارس و دانشگاه ها

پیشنهاد مرکز پژوهش ها برای تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا پایان اسفند

پیشنهاد مرکز
پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی ضمن بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پیشنهاد کرد: کلیه مدارس و دانشگاه های دولتی و غیر دولتی کشور تا پایان اسفند ماه تعطیل شده و برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.
به گزارش ایسنا، مرکز پژوهش های مرکز در گزارشی به بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا پرداخته است که متن این گزارش به شرح زیر است:

بیان مسئله

پیشنهاد مرکز ویروس کرونا تا کنون در جهان حدود ۳۶ کشور از جمله ایران را درگیر کرده است اگر که همه اقشار و گروه های سنی در معرض خطر این بیماری قرار دارند اما با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان و دانشجویان، تراکم کلاس های درسی و دانشگاهی، استفاده از امکانات و فضاهای عمومی و مشترک و در نتیجه آن پیامدهای سلامتی و احتمال بالای انتقال ویروس از طریق این دو گروه به آحاد جامعه، مراقبت و کنترل فضاهای آموزشی از نخستین اقدامات کشورهای مبتلا به این بیماری است. لذا در ادامه برای یافتن راهکارهای مواجه کشورمان با ویروس کرونا در فضای مدارس و دانشگاه ها ابتدا تجربه مواجهه نظام آموزشی کشور چین با این ویروس از نظر گذرانده می شود و در ادامه به بررسی ضرورت های اتخاذ اقدام مناسب در مدارس و دانشگاه های کشورمان پرداخته می شود.

مواجهه نظام آموزشی چین با ویروس کرونا

پیشنهاد مرکز آغاز شیوع ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین به حدی رسید که مدارس و دانشگاه ها از جمله اولین نهادهایی بودند که از سوی دولت چین تعطیل شدند. با توجه به خطر انتقال سریع این ویروس به خصوص در مکان های پر ازدحام با عنایت به حجم گسترده جمعیت دانش آموزی و دانشجویی در کشور چین با گذشت حدود یک ماه از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها دولت چین تا کنون نیز اجازه بازگشایی به آنها نداده است، گفتنی است که مقرر گردیده این روند تا پایان فوریه ۲۰۲۰ (یک هفته دیگر) نیز ادامه یابد اما سیاست دولت چین در این مدت این بوده که «مدارس و دانشگاه ها تعطیل است لکن آموزش و یادگیری تعطیل نیست» بر همین اساس ساز و کارهای گسترده ای برای پیشبرد امور آموزشی و تحقیقاتی با تمرکز بر بستر فضای مجازی و آموزش از راه دور طراحی و تدوین نموده اند از جمله ساز و کارهای جدی دولت چین در این خصوص عبارتند از:

– تشکیل کمیته ای در هر دانشگاه برای پیگیری های فعالیت های آن دانشگاه در خصوص مواجهه با ویروس کرونا، این کمیته ها امور آموزشی، رفت و آمد دانشجویان داخلی و خارجی (تمامی دانشجویان که در فضاهای خوابگاهی زندگی می کنند حق خروج از فضاهای خوابگاهی را ندارند)، بخشنامه های صادره و تمام اتفاقاتی که در آن دانشگاه رخ می دهد پیگیری، گزارش و اقدام می کنند قابل ذکر است. مقرر گردید تعداد روزهای تعطیلی در این ایام از تعطیلات تابستان کم شود.

برگزاری کلاس های درس در بستر فضای مجازی این ساز و کار به خصوص برای دروس تئوری فعالیت های تحقیقاتی، پایان نامه ها و رساله ها که نیاز کمتری به فعالیت های آزمایشگاهی دارند کارایی بیشتری دارد.

– دسترسی رایگان به محتوای مقالات، کتاب ها، پایان نامه ها برای دانش آموزان، دانشجویان و اساتید؛ اکثر دانشگاه های کشور چین جزوات آموزشی که سابقا برای دریافت آنها نیاز به پرداخت هزینه بوده است در این ایام به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده است، در کنار دانشگاه ها بسیاری از کتابفروشی ها فایل الکترونیکی کتاب ها را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده اند.

ارائه، محتوا و تکالیف درسی ویژه دانش آموزان در بستر فضای مجازی از سوی دولت و ایجاد امکان ارتباط دانش آموزان و اولیای آنها با مدیران و معلمان مدارس

پر کردن اوقات دانش آموزان در منزل با برگزاری مسابقات تلویزیونی برای جلوگیری از رخوت کودکان و نوجوانان از طریق شبکه های تلویزیونی، انواع مسابقات (ورزشی، خاطره نویسی و … نوآوری ها و خلاقیت ها)

دسترسی آزاد به بازی های رایگان: با توجه به علایق زیاد کودکان و نوجوانان چین، انجام بازی های رایانه ای، دولت چین در زمان کنونی دسترسی عموم برای انجام بازی های رایگان را تسهیل کرده است.

ضرورت تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در ایران

پیشنهاد مرکز- تجربه شیوع بیماری هایی نظری آنفلوآنزا در مدارس و دانشگاه ها نشان می دهد که محیط متراکم کلاس های درسی مدارس و دانشگاه ها محلی برای شیوع بیماری همچون کرونا می باشد به نحوی که در کوتاهترین زمان این قبیل بیماری ها به همه افراد سرایت خواهد کرد. یک مطالعه جدید در چین بر روی ۴۲۵ مورد مبتلایان به این ویروس نشان می دهد که انتقال ویروس از انسان به انسان در تماس نزدیک رخ داده است.

پایین بودن سطح امکانات و تجهیزات بهداشتی در مدارس و دانشگاه ها و استفاده مشترک از سرویس های بهداشتی، سالن های غذاخوری، امکانات خوابگاهی، کتابخانه ها و، تجهیزات ورزشی، شیوع و گسترش ویروس کرونا در این گونه فضاهای آموزشی را سرعت می بخشد.

روش خود مراقبتی که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه اکید شده است در جمعیت دانش آموزی اساسا قابل اتکا نیست. لذا علاوه بر احتمال ابتلای دانش آموزان و پیامدهای سلامتی بر آنان می تواند زمینه ساز انتقال ویروس به دیگر اعضای خانواده باشد.

دوره کمون بیماری دو تا ۱۴ روز می باشد و علائم بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس است، به تعبیری دیگر ممکن است دانش آموز یا دانشجویی مبتلا به ویروس کرونا بوده و به سبب طولانی بودن دوره کمون مراقبت های ضروری را انجام نداده باشد در حالیکه ویروس کرونا طی همین دوره کمون به ویژه در جمعیت متراکم دانش آموزان و دانشجویان می تواند به صورت تصاعدی چند هزار فرد را آلوده کند.

پیشنهاد مرکز از توصیه های مراقبتی جدی که مراجع دانشگاهی در خصوص ویروس کرونا ارائه دادند عبارتند از: حتی الامکان از منزل خارج نشوید، در منزل از اتاق خود خارج نشوید و از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید. همه اینها در صورتی است که حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و بیش از ۳.۵ میلیون دانشجو یعنی جمعیتی حدود ۱۶.۵ میلیون نفر روزانه از منزل خارج می شوند، از وسایل و امکانات عمومی استفاده می کنند و بدون داشتن تجهیزات بهداشتی اولیه با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

پیشنهاد مرکز راهکارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش و وزارتین متولی آموزش عالی و آموزش پزشکی به دانش آموزان و دانشجویان بیشتر از جنس توصیه های رعایت بهداشت فردی همچون شستشوی دست، عدم تجمع در یک مکان واحد، تعطیلی فعالیت های ورزشی، توزیع بروشورهای مورد نیاز و مواردی از این دست است. این در حالیست که از یک سو تجهیزات مراقبتی بهداشتی همچون ماسک و محلول های ضد عفونی کننده در مدارس و دانشگاه ها یافت نمی شود و دوم آنکه حضور دانش آموزان و دانشجویان در کلاس درس و محوطه مدارس و دانشگاه ها خود به معنای تجمع در مکان واحد است بنابراین چنین توصیه هایی به ویژه با توجه به شدت شیوع تصاعدی ویروس کرونا به هیچ وجه عملیاتی نخواهد بود.

با توجه به طول دوره کمون ویروس کرونا از یک سو و در اختیار نبودن کیت های تشخیصی در مدارس و دانشگاه ها و نیز جمعیت بالای دانش آموزان و دانشجویان امکان رصد و پایش لحظه ای شیوع این ویروس در مدارس و دانشگاه ها وجود ندارد.

توصیه وزارتخانه های متولی حوزه آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی به خانواده ها مبنی بر عدم حضور فرزندانشان در مدارس و دانشگاه ها در صورت بروز علائم بیماری توصیه غیر منطقی و کارشناسی نشده است، زیرا بروز علائم بیماری به معنای آن است که فرد بیماری دوره کمون و نهفتگی بیماری را طی کرده است و در طول آن مدت در کلاس های درس حضور یافته است که خود به معنای امکان انتقال بیماری به دیگر افراد است. مضافا اینکه واسپاری اختیاری به خانواده ها در این خصوص باعث نیمه تعطیلی مدارس و عدم امکان خدمات آموزشی و ایجاد اختلاف در روند یادگیری – یاد دهی می شود.

در پیشگیری از کرونا فاصله یک متری از افراد و در مواجهه با فرد تب دار و مشکوک به کرونا فاصله در سطح ۱.۵ تا ۲ متر باید رعایت شود از سوی دیگر یکی از راهکارهای وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با ویروس کرونا آن است که فاصله دانش آموزان به حد ایمن برسد در خصوص ناکارآمدی این راهکار باید اشاره کرد، رعایت فاصله یک تا دو متری در کلاس هایی با تراکم دانش آموزی بالای ۴۰ و ۴۵ با وجود نیمکت های یک متری برای سه دانش آموز اساسا امکانپذیر نیست. همچنین در مدارس با جمعیت دانش آموزی بالا حضور دانش آموزان در ساعات تفریح در حیاط مدرسه و سایر فضاهای مشترک غیرقابل کنترل است.

با توجه به استفاده عمومی از سرویس های حمل و نقل دانش آموزان، عدم امکان رعایت فاصله ایمن در هنگام تردد از این طریق و افزایش امکان آلودگی و سرایت از این طریق به دانش آموزان اساسا پاکسازی و ضد عفونی کردن فضای آموزشی و رعایت مراقبت های بهداشتی در مدارس بلااثر است.

راهکارهای پیشنهادی

پیشنهاد مرکز با هدف کنترل و مقابله بهینه با شیوع و گسترش این بیماری در جامعه و ایجاد وحدت رویه در مدیریت نظام آموزشی کشور کلیه مدارس و دانشگاه های دولتی و غیر دولتی کشور به مدت سه هفته تا پایان اسفند ماه تعطیل شود و برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

سازمان صدا و سیما برنامه های رایج شبکه آموزش را متوقف کند و متناسب با شرایط کنونی کشور در خصوص ویروس کرونا و تعطیلی نظام آموزشی به تهیه و پخش برنامه های آموزشی و پرورشی ویژه دانش آموزان (به خصوص در مقاطع دبستان که امکان خود خوانی کتاب های درسی وجود ندارد) اقدام کند.

وزارت آموزش و پرورش محتوای چند رسانه ای آموزش های کتاب های درسی دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی را برای استفاده دانشجویان به صورت رایگان در پرتال خود قرار دهد.

وزارت آموزش و پرورش مدیران مدارس و معلمان را مکلف کند تا در راستای ارائه محتوای کتب درسی به دانش آموزان از بستر پیام رسان های اجتماعی داخلی استفاده کنند.

تشکیل کمیته هماهنگی مقابله با کرونا در تمامی دانشگاه ها به منظور پایش و ارزیابی وضعیت آموزشی و سلامتی دانشجویان دانشگاه و تصمیم گیری در خصوص ضرورت حضور معدود دانشجویان دارای پروژه های تحقیقاتی در دانشگاه و خوابگاه

 

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی ضمن بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پیشنهاد کرد: کلیه مدارس و دانشگاه های دولتی و غیر دولتی کشور تا پایان اسفند ماه تعطیل شده و برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

به گزارش ایسنا، مرکز پژوهش های مرکز در گزارشی به بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا پرداخته است که متن این گزارش به شرح زیر است:

بیان مسئله

پیشنهاد مرکز ویروس کرونا تا کنون در جهان حدود ۳۶ کشور از جمله ایران را درگیر کرده است اگر که همه اقشار و گروه های سنی در معرض خطر این بیماری قرار دارند اما با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان و دانشجویان، تراکم کلاس های درسی و دانشگاهی، استفاده از امکانات و فضاهای عمومی و مشترک و در نتیجه آن پیامدهای سلامتی و احتمال بالای انتقال ویروس از طریق این دو گروه به آحاد جامعه، مراقبت و کنترل فضاهای آموزشی از نخستین اقدامات کشورهای مبتلا به این بیماری است. لذا در ادامه برای یافتن راهکارهای مواجه کشورمان با ویروس کرونا در فضای مدارس و دانشگاه ها ابتدا تجربه مواجهه نظام آموزشی کشور چین با این ویروس از نظر گذرانده می شود و در ادامه به بررسی ضرورت های اتخاذ اقدام مناسب در مدارس و دانشگاه های کشورمان پرداخته می شود.

مواجهه نظام آموزشی چین با ویروس کرونا

پیشنهاد مرکز آغاز شیوع ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین به حدی رسید که مدارس و دانشگاه ها از جمله اولین نهادهایی بودند که از سوی دولت چین تعطیل شدند. با توجه به خطر انتقال سریع این ویروس به خصوص در مکان های پر ازدحام با عنایت به حجم گسترده جمعیت دانش آموزی و دانشجویی در کشور چین با گذشت حدود یک ماه از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها دولت چین تا کنون نیز اجازه بازگشایی به آنها نداده است، گفتنی است که مقرر گردیده این روند تا پایان فوریه ۲۰۲۰ (یک هفته دیگر) نیز ادامه یابد اما سیاست دولت چین در این مدت این بوده که «مدارس و دانشگاه ها تعطیل است لکن آموزش و یادگیری تعطیل نیست» بر همین اساس ساز و کارهای گسترده ای برای پیشبرد امور آموزشی و تحقیقاتی با تمرکز بر بستر فضای مجازی و آموزش از راه دور طراحی و تدوین نموده اند از جمله ساز و کارهای جدی دولت چین در این خصوص عبارتند از:

– تشکیل کمیته ای در هر دانشگاه برای پیگیری های فعالیت های آن دانشگاه در خصوص مواجهه با ویروس کرونا، این کمیته ها امور آموزشی، رفت و آمد دانشجویان داخلی و خارجی (تمامی دانشجویان که در فضاهای خوابگاهی زندگی می کنند حق خروج از فضاهای خوابگاهی را ندارند)، بخشنامه های صادره و تمام اتفاقاتی که در آن دانشگاه رخ می دهد پیگیری، گزارش و اقدام می کنند قابل ذکر است. مقرر گردید تعداد روزهای تعطیلی در این ایام از تعطیلات تابستان کم شود.

برگزاری کلاس های درس در بستر فضای مجازی این ساز و کار به خصوص برای دروس تئوری فعالیت های تحقیقاتی، پایان نامه ها و رساله ها که نیاز کمتری به فعالیت های آزمایشگاهی دارند کارایی بیشتری دارد.

– دسترسی رایگان به محتوای مقالات، کتاب ها، پایان نامه ها برای دانش آموزان، دانشجویان و اساتید؛ اکثر دانشگاه های کشور چین جزوات آموزشی که سابقا برای دریافت آنها نیاز به پرداخت هزینه بوده است در این ایام به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده است، در کنار دانشگاه ها بسیاری از کتابفروشی ها فایل الکترونیکی کتاب ها را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده اند.

ارائه، محتوا و تکالیف درسی ویژه دانش آموزان در بستر فضای مجازی از سوی دولت و ایجاد امکان ارتباط دانش آموزان و اولیای آنها با مدیران و معلمان مدارس

پر کردن اوقات دانش آموزان در منزل با برگزاری مسابقات تلویزیونی برای جلوگیری از رخوت کودکان و نوجوانان از طریق شبکه های تلویزیونی، انواع مسابقات (ورزشی، خاطره نویسی و … نوآوری ها و خلاقیت ها)

دسترسی آزاد به بازی های رایگان: با توجه به علایق زیاد کودکان و نوجوانان چین، انجام بازی های رایانه ای، دولت چین در زمان کنونی دسترسی عموم برای انجام بازی های رایگان را تسهیل کرده است.

ضرورت تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در ایران

پیشنهاد مرکز- تجربه شیوع بیماری هایی نظری آنفلوآنزا در مدارس و دانشگاه ها نشان می دهد که محیط متراکم کلاس های درسی مدارس و دانشگاه ها محلی برای شیوع بیماری همچون کرونا می باشد به نحوی که در کوتاهترین زمان این قبیل بیماری ها به همه افراد سرایت خواهد کرد. یک مطالعه جدید در چین بر روی ۴۲۵ مورد مبتلایان به این ویروس نشان می دهد که انتقال ویروس از انسان به انسان در تماس نزدیک رخ داده است.

پایین بودن سطح امکانات و تجهیزات بهداشتی در مدارس و دانشگاه ها و استفاده مشترک از سرویس های بهداشتی، سالن های غذاخوری، امکانات خوابگاهی، کتابخانه ها و، تجهیزات ورزشی، شیوع و گسترش ویروس کرونا در این گونه فضاهای آموزشی را سرعت می بخشد.

روش خود مراقبتی که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه اکید شده است در جمعیت دانش آموزی اساسا قابل اتکا نیست. لذا علاوه بر احتمال ابتلای دانش آموزان و پیامدهای سلامتی بر آنان می تواند زمینه ساز انتقال ویروس به دیگر اعضای خانواده باشد.

دوره کمون بیماری دو تا ۱۴ روز می باشد و علائم بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس است، به تعبیری دیگر ممکن است دانش آموز یا دانشجویی مبتلا به ویروس کرونا بوده و به سبب طولانی بودن دوره کمون مراقبت های ضروری را انجام نداده باشد در حالیکه ویروس کرونا طی همین دوره کمون به ویژه در جمعیت متراکم دانش آموزان و دانشجویان می تواند به صورت تصاعدی چند هزار فرد را آلوده کند.

از توصیه های مراقبتی جدی که مراجع دانشگاهی در خصوص ویروس کرونا ارائه دادند عبارتند از: حتی الامکان از منزل خارج نشوید، در منزل از اتاق خود خارج نشوید و از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید. همه اینها در صورتی است که حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و بیش از ۳.۵ میلیون دانشجو یعنی جمعیتی حدود ۱۶.۵ میلیون نفر روزانه از منزل خارج می شوند، از وسایل و امکانات عمومی استفاده می کنند و بدون داشتن تجهیزات بهداشتی اولیه با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

راهکارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش و وزارتین متولی آموزش عالی و آموزش پزشکی به دانش آموزان و دانشجویان بیشتر از جنس توصیه های رعایت بهداشت فردی همچون شستشوی دست، عدم تجمع در یک مکان واحد، تعطیلی فعالیت های ورزشی، توزیع بروشورهای مورد نیاز و مواردی از این دست است. این در حالیست که از یک سو تجهیزات مراقبتی بهداشتی همچون ماسک و محلول های ضد عفونی کننده در مدارس و دانشگاه ها یافت نمی شود و دوم آنکه حضور دانش آموزان و دانشجویان در کلاس درس و محوطه مدارس و دانشگاه ها خود به معنای تجمع در مکان واحد است بنابراین چنین توصیه هایی به ویژه با توجه به شدت شیوع تصاعدی ویروس کرونا به هیچ وجه عملیاتی نخواهد بود.

با توجه به طول دوره کمون ویروس کرونا از یک سو و در اختیار نبودن کیت های تشخیصی در مدارس و دانشگاه ها و نیز جمعیت بالای دانش آموزان و دانشجویان امکان رصد و پایش لحظه ای شیوع این ویروس در مدارس و دانشگاه ها وجود ندارد.

توصیه وزارتخانه های متولی حوزه آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی به خانواده ها مبنی بر عدم حضور فرزندانشان در مدارس و دانشگاه ها در صورت بروز علائم بیماری توصیه غیر منطقی و کارشناسی نشده است، زیرا بروز علائم بیماری به معنای آن است که فرد بیماری دوره کمون و نهفتگی بیماری را طی کرده است و در طول آن مدت در کلاس های درس حضور یافته است که خود به معنای امکان انتقال بیماری به دیگر افراد است. مضافا اینکه واسپاری اختیاری به خانواده ها در این خصوص باعث نیمه تعطیلی مدارس و عدم امکان خدمات آموزشی و ایجاد اختلاف در روند یادگیری – یاد دهی می شود.

در پیشگیری از کرونا فاصله یک متری از افراد و در مواجهه با فرد تب دار و مشکوک به کرونا فاصله در سطح ۱.۵ تا ۲ متر باید رعایت شود از سوی دیگر یکی از راهکارهای وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با ویروس کرونا آن است که فاصله دانش آموزان به حد ایمن برسد در خصوص ناکارآمدی این راهکار باید اشاره کرد، رعایت فاصله یک تا دو متری در کلاس هایی با تراکم دانش آموزی بالای ۴۰ و ۴۵ با وجود نیمکت های یک متری برای سه دانش آموز اساسا امکانپذیر نیست. همچنین در مدارس با جمعیت دانش آموزی بالا حضور دانش آموزان در ساعات تفریح در حیاط مدرسه و سایر فضاهای مشترک غیرقابل کنترل است.

با توجه به استفاده عمومی از سرویس های حمل و نقل دانش آموزان، عدم امکان رعایت فاصله ایمن در هنگام تردد از این طریق و افزایش امکان آلودگی و سرایت از این طریق به دانش آموزان اساسا پاکسازی و ضد عفونی کردن فضای آموزشی و رعایت مراقبت های بهداشتی در مدارس بلااثر است.

راهکارهای پیشنهادی

پیشنهاد مرکز با هدف کنترل و مقابله بهینه با شیوع و گسترش این بیماری در جامعه و ایجاد وحدت رویه در مدیریت نظام آموزشی کشور کلیه مدارس و دانشگاه های دولتی و غیر دولتی کشور به مدت سه هفته تا پایان اسفند ماه تعطیل شود و برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

سازمان صدا و سیما برنامه های رایج شبکه آموزش را متوقف کند و متناسب با شرایط کنونی کشور در خصوص ویروس کرونا و تعطیلی نظام آموزشی به تهیه و پخش برنامه های آموزشی و پرورشی ویژه دانش آموزان (به خصوص در مقاطع دبستان که امکان خود خوانی کتاب های درسی وجود ندارد) اقدام کند.

وزارت آموزش و پرورش محتوای چند رسانه ای آموزش های کتاب های درسی دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی را برای استفاده دانشجویان به صورت رایگان در پرتال خود قرار دهد.

وزارت آموزش و پرورش مدیران مدارس و معلمان را مکلف کند تا در راستای ارائه محتوای کتب درسی به دانش آموزان از بستر پیام رسان های اجتماعی داخلی استفاده کنند.

تشکیل کمیته هماهنگی مقابله با کرونا در تمامی دانشگاه ها به منظور پایش و ارزیابی وضعیت آموزشی و سلامتی دانشجویان دانشگاه و تصمیم گیری در خصوص ضرورت حضور معدود دانشجویان دارای پروژه های تحقیقاتی در دانشگاه و خوابگاه

 

منبع: ایسنا

مرتبط:

همدلی کودک چینی با ایرانیان درگیر کرونا

اهم اقدامات بهزیستی برای پیشگیری از شیوع کرونا

تاثیر مخرب خبرهای منفی کرونا بر روح و روان کودکان