دغدغه‌های یک فعال تئاتر عروسکی از “کرونا”

دغدغه‌های یک فعال تئاتر عروسکی از “کرونا” تا فقدان انبار عروسک‌ها

 

دغدغه های یک فعال تئاتر عروسکی

عادل بزدوده که از فروردین سال آینده نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را به صحنه می‌برد، ابراز امیدواری کرد تا آن زمان وضعیت عمومی جامعه بهتر شده باشد و ویروس کرونا از کشور رخت بر بسته باشد.

این کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا از دغدغه‌های گوناگون خود سخن گفت؛ از گسترش ویروس کرونا تا لزوم پایبندی به اصل صداقت و از اینکه بعد از این همه سال یک انباری خشک و خالی برای نگهداری عروسک‌های نمایشی‌مان نداریم.

او در آغاز تاکید کرد: دغدغه من کودک و نوجوان است و اگر قرار باشد سلامتی آنان به خطر بیفتد، به هیچ قیمتی حاضر به اجرای نمایش نیستم. هر آنچه سلامتی کودکان و نوجوانان را به خطر بیندازد، برای من خط قرمز است و هرگز حاضر نیستم تماشاگرانم آسیب ببینند.

بزدوده از وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه‌هایی که با مردم سر و کار دارند، درخواست کرد صداقت را به عنوان اصل اول انسانیت در هر جامعه‌ای فراموش نکنند و تاکید کرد: اگر از همان ابتدا راستگویی را رعایت کنند، مردم آسان‌تر پذیرا می‌شوند و راهکاری پیدا می‌کنند اما پنهان‌کاری سبب می‌شود تا فاجعه‌ها مانند آوار بر سرمان فرو بریزد و دیگر جبران آن بسیار دشوار است.

او که با اجرای نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» اولین نمایش مدرن تئاتر عروسکی در ایران را احیا می‌کند، در این زمینه توضیح داد: این نمایش سال ۵۰ و با آمدن “اسکار باتک” به ایران در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری اجرا شد  و مترجم آن زنده‌یاد اردشیر کشاورزی بود و زنده‌یاد کامبیز صمیمی‌مفخم هم عروسک‌های آن را ساخته بود و من بعد از نزدیک به ۵۰ سال این نمایش را به یاد این دوستان به صحنه می‌برم.

بزدوده تاکید کرد: اثر این دوستان در این اجرا وجود دارد و خوشحالم با این اجرا بار دیگر نام آنها مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: تمام تلاش مان این است که با اجرای این کار، شور و نشاطی را که حق کودکان ماست، به آنان ببخشیم. متاسفانه این روزها  عارضه‌های بسیاری گریبان جامعه ما را گرفته و سعی ما بر این است نمایشی سرگرم‌کننده برای کودکان به صحنه ببریم و در کنار وجوه تفریحی‌اش، آموزشی غیرمستقیم هم داشته باشیم تا در ذهن مخاطبان‌مان ماندگار شود.

این کارگردان تئاتر که برای اجرای این نمایش بخشی از عروسک‌های دهه ۵۰ و بخشی از عروسک‌های دهه ۷۰ را به کار می‌گیرد، در این زمینه توضیح داد: از همان عروسک‌های زنده‌یاد کامبیز صمیمی‌مفخم استفاده می‌کنم و دکور هم همان دکوری است که ایشان ساخته است و در تمام این سال‌ها این عروسک‌ها و دکور را نگهداری کرده‌ام.

بزدوده با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر هیچ مکان مطمئنی برای نگهداری عروسک‌های نمایشی نداریم، ادامه داد: در تمام این سال‌ها بخشی از این عروسک‌ها را در خانه و بخشی دیگر را در مرکز تئاتر کانون نگهداری کرده‌ام. هر بار که مدیری تازه به این مرکز آمده، با ریش گرو گذاشتن خواسته‌ام جعبه‌های مخصوصی را که این عروسک‌ها در آن نگهداری می‌شود، حفظ کنند چون با یک لحظه غفلت، این عروسک‌ها مانند یک فوت آب، از دست می‌روند.

سازنده عروسک «زی‌ زی گولو» ابراز تاسف کرد: حتی یک انباری خشک و خالی برای نگهداری عروسک‌ها نداریم؛ یک مکان ساده که شرایط جوی مناسبی داشته باشد. متاسفانه سلیقه‌ها حاکم است و سیستم درست مدیریتی نداریم. به هر حال بخشی از عروسک‌های دهه ۵۰ که باقی مانده، برایم بسیار نوستالژیک است و آنچه داشته‌هایم است را در زمینه عروسک‌های این نمایش به کار می‌گیرم.

بزدوده که در اولین اجرای این نمایش در سال ۵۰ ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی بوده است، با به یاد آوردن خاطرت خود از آن روزها ادامه داد: ما آن زمان این نمایش را به کمک تریلی نمایشی کانون در دیگر شهرها و حتی نقاط دور افتاده‌ای که حتی نام تئاتر را نشنیده بودند، اجرا کردیم. در حال حاضر هم کانون تریلی دارد ولی باید دست‌کم پنج شش تریلی دیگر داشته باشد چون این حق کودکان و نوجوانان ما در اقصی نقاط این کشور است که از تئاتر بهره‌مند شوند و ما هستیم که باید این حق را به آنان ادا کنیم.

او در پایان سخنان خود گفت: سعی و کوشش ما بر این است که این نمایش را از نیمه دوم فروردین ماه در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در پارک لاله به صحنه ببریم اما باید دید تا آن زمان روزگار چه نقشی برایمان می‌زند. این روزها بسیاری از دوستان ما حتی تمایلی به برون آمدن از خانه ندارند چه رسد به اینکه دور هم جمع شوند و کاری را برای اجرا آماده کنند. متاسفانه در این دوره یکسری بی اخلاقی‌ها ایجاد شده و قبح بسیاری از چیزها شکسته شده است. با این حال نومید نیستیم ولی امید به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و باید اراده‌ای برای ساختن هم به وجود بیاید.

نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» نوشته نویسنده اهل چک ژوزف پر است که سال ۵۰ همزمان با حضور “اسکار باتک” در ایران در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد و عادل بزدوده همین نمایش را بعد از نزدیک به ۵۰ سال در فروردین سال ۹۹ در همین مرکز به صحنه خواهد برد.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: در شهر عروسک‌ها همه چیز روبراه است اما پسری نامنظم سیستم شهر را به هم می‌ریزد و نظم و مرتب بودن شهر را تعطیل می‌کند. در آخر تصمیم گرفته می‌شود تا این پسر را اصلاح کنند.

منبع:https://www.ghatreh.com

مرتبط:

سینماسیار به مناطق سیل‌زده سیستان وبلوچستان رفت

صنعت سینما باکمک به حوزه اسباب بازی قلمرو هنر کودکان را توسعه دهد