نشست «ادبیات کودک ایران» در استانبول برگزار شد

نشست «ادبیات کودک ایران» در استانبول برگزار شد. حاضران در این نشست بر ضرورت برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مشترک میان نویسندگان ایران و ترکیه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تأکید کردند.

 

نشست ادبیات کودک ایران، (۱۸ آذر ۱۳۹۸) با حضور و سخنرانی طاهره ایبد، نویسنده ایرانی ادبیات کودک، جمعی از استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، علی گوزل‌یوز، رییس گروه زبان‌های شرقی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول، داوود اسپرهم، استاد اعزامی وزارت علوم به کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول در محل مرکز شرقشناسی دانشگاه استانبول برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی گوزل‌یوز با معرفی آثار خانم طاهره ایبد، نویسنده ایرانی ادبیات کودک گفت: در سال‌های اخیر توجه به ترجمه آثار از زبان فارسی به زبان ترکی استانبولی بیشتر شده و در قالب طرح‌های حمایتی همانند «تاپ» و «گرنت» آثاری متعددی از جمله آثار ادبیات کودک و نوجوان از زبان فارسی ترجمه و روانه بازار کتاب ترکیه شده که در این میان یکی از آثار خانم ایبد (پریانه‌های لیاسند ماریس) نیز در حوزه ادبیات کودک به زبان ترکی استانبولی ترجمه شده است.

خانم یشیم آماچ، از دانشجویان دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و پژوهشگر ادبیات کودک ایران، در سخنانی گفت: ریشه ادبیات کودک در ایران به قبل از ورود اسلام به ایران بر می‌گردد. در کتاب اوستا از تاریخ، جغرافیا، هنر، ادبیات و سنت مردم ایران سخن به میان آمده است که به همین جهت کودکان افسانه‌ها و داستان‌ها را گوش می‌داده و به خاطر می‌سپردند.

وی اضافه کرد: بعد از ورود اسلام به ایران به تعلیم و تربیت کودکان و ادبیات کودک توجه بیشتری شد. بعد از انقلاب اسلامی در ایران ادبیات کودک رشد یافت و کتاب‌های زیادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ایران تألیف و از زبان‌های دیگر به زبان فارسی ترجمه شده است.

طاهره ایبد هم در سخنان خود، با اشاره به اهمیت و جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در ادبیات جهان و ادبیات فارسی و نقش آن در تعلیم و تربیت و تأثیر آن در شخصیت کودکان، گفت: یک داستان کودک خوب و آموزنده می‌تواند در ذهن کودک نقش ببندد به گونه‌ای که گویی اتفاقات درون داستان را خود کودک تجربه کرده و آموخته است.

این نویسنده ایرانی در ادامه، پیشنهاد برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مشترک میان نویسندگان ایران و ترکیه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را برای توسعه روابط فرهنگی دو کشو را داد.

گفتنی است؛ این نشست از سوی گروه زبان فارسی دانشگاه استانبول و در جریان سفری که خانم طاهره ایبد به استانبول داشته است، برنامه‌ریزی و برگزار شد.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

مرتبط:دومین نشست چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان