دوستی والدین با یکدیگر به بهانه دوستی کودکان

دوستی والدین با یکدیگر به بهانه دوستی کودکان؛ این اتفاق را غنیمت بدانید!

دو کودک در مهد کودک یا محیطی اجتماعی دیگر با هم دوست شده‌اند و این دوستی سبب شده والدین آنها هم باهم رفاقت کنند یا رفت و آمد داشته باشند. یا در آن طرف ماجرا؛ والدین کودکان در محیط اجتماعی با هم طرح دوستی و ارتباط اجتماعی زده‌اند و حالا این دوستی باعث شکل‌گیری هسته ارتباطی میان کودکان شده است.

این اتفاق به روشنی یک نتیجه خوبی برای خانواده‌ها دارد و می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد هسته‌ی حمایت اجتماعی باشد. آن هم در روزهایی که ارتباطات فامیلی به واسطه تفاوت در دیدگاه‌ها و یا حتی به دلیل تفاوت در طبقه‌های اجتماعی محدودتر شده است. دوستی‌های کودکانه و دوستی والدین با یکدیگر را غنیمت بدانید و چرایی آن را در ادامه بخوانید.
جرقه‌های دوستی کجا زده می‌شود؟

بسیاری از زنان در کلاس‌های آمادگی بارداری، مراقبت‌های بارداری و ورزش بارداری شرکت می‌کنند. بسیاری از مردان نیز همراه فرزندان به کلاس‌ می‌روند و آن‌ها را پارک می‌برند. در این کلاس‌ها زنان یا مردان با دغدغه مشترک پیرامون کودکان خویش حضور دارند. این افراد به علت اشتراک در مقوله فرزندآوری امکان دوستی در مراحل بعدی را نیز پیدا خواهند کرد. همچنین در هر مرحله بعد از تولد کودک نیز این امکان وجود دارد. مردان و زنان در این دوره می‌توانند با والدین سایر کودکان دوستی کنند و از این راه امکاناتی را برای خود و کودک ایجاد نمایند. به عنوان مثال باشگاه ورزشی مربوط به بارداری، یوگای بارداری، سمینارها و برنامه‌های مخصوص کودک، جلسات روانشناسی کودک و کمک گرفتن از ابزارهای شبکه اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام می‌تواند موجب شکل‌گیری روابط والدین با فرزندان هم سن و سال و فرصت‌های بیشتر شود.

کودکان شما بزرگسالان قابل اعتماد را می‌شناسند

از اصلی‌ترین مزیت‌های دوستی با والدین کودکان ایجاد شبکه مورد اعتمادی است که در یک دورهمی هنگامی که زمانی والدین حضور هم نداشته باشند مراقب فرزند آنان هستند. کودکان با ارتباطات والدین خویش، بزرگسالان قابل اعتماد جدیدی می‌شناسند که به رشد شناختی آنان کمک می‌کند که می‌توانند با آنان سخن بگویند. همچنین چگونگی ارتباطات و تعامل با دیگری را می‌آموزند. این ارتباطات به والدین اجازه می‌دهد در عین شادی از بازی کودکان و سرگرمی آنان، فرصت گفتگو در مورد کودکان و چگونگی رفتارهای فرزندان در زمان‌ غیبت والدین را داشته باشند. زمانی که والدین کودکان نیز با یکدیگر تعامل داشته باشند، مسائل و مشکلات با سادگی بیشتری حل و فصل خواهند شد. همچنین این روابط لایه‌های حمایتی ایجاد می‌کند که افراد احساس رهاشدگی نمی‌کنند و همزمان نوعی از حمایت اجتماعی را احساس می‌کنند.

 

این چالش‌ها را فراموش نکنید

از چالش‌هایی که ممکن است در این راه به آن برخورد کنید، تفاوت فرهنگ‌های والدین است. برخی از والدین با اصولی که شما می‌خواهید کودک خود را تربیت کنید تشابهی ندارند. این اتفاق بیشتر زمانی به وجود می‌آید که ارتباطات والدین مربوط به موقعیت جغرافیایی زندگی آنان نباشد. به عنوان مثال اگر والدین در سمینار عمومی شرکت کرده باشند امکان اینکه به لحاظ فرهنگی متفاوت باشند بیشتر از حالتی است که آشنایی والدین در یک کلاس ورزش بارداری در محل زندگی صورت گرفته باشد. همچنین ممکن است برخی والدین به لحاظ اقتصادی شرایط متفاوتی از یکدیگر دارند و این امر ممکن است منشا ایجاد حواشی در ارتباط بین این دو شود.

بسیاری ایده دوستی با والدین که فرزندان هم سن و سال دارند را خسته‌کننده می‌دانند. به نظر آنان این اتفاق تنها روی کاغذ جالب به نظر می‌رسد. به نظر آنان هریک از افراد دارای خانواده و آشنایانی هستند که فرزندان هم سن و سال دارند و نیاز به ایجاد رابطه جدید را احساس نمی‌کنند. در مقابل به علت وجود رابطه‌های موفق که حتی از کلاس‌های بارداری شروع شده‌اند، نمی‌توان به شکل قاطع نظر منفی در این مورد داد. بنابراین اگر ارتباطات اندکی دارید و یا علاقه به ایجاد دوستی پیرامون فرزندان خود داشته باشید، یکی از راه‌هایی که می‌توان به خود و فرزندتان کمک کنید ایجاد دوستی با والدین دیگر است. تجربه‌های مثبت زیادی وجود دارد که به نظر می‌رسد شما نیز می‌توانید یکی از آن‌ها باشید.

مرتبط:والدین و فرزندان آیا با هم در گفتگو هستید ؟