قهرمانی نوجوان ایرانی در رقابت‌های تنیس غرب آسیا

تنیسور‌های دختر و پسر ایرانی در رقابت‌های تنیس زیر ۱۳ سال غرب آسیا قهرمان شدند.

فینال هفته نخست رقابت‌های تنیس زیر ۱۳ سال غرب آسیا در بخش پسران نیز با کسب عنوان قهرمانی و نائب قهرمانی نمایندگان ایران به پایان رسید. کسری رحمانی در فینال با نتیجه (۰-۶ و ۴-۶) امیر علی قوام را برد و قهرمان مسابقات شد.

همچنین در فینال بخش انفرادی دختران، ماندگار فرزامی موفق شد با نتیجه (۰-۶ و ۲-۶) از سد هانا سلطانی عبور کند و به قهرمانی رسید.
فریبا سفید باف و تونی اندرویچ از کرواسی هدایت تیم‌های ملی ایران را در این مسابقات برعهده دارند.

شروین صفوی داور نشان سفید ایران هم سرداور مسابقات زیر ۱۳ سال غرب آسیا است.

رقابت‌های تنیس زیر ۱۳ غرب آسیا به میزبانی امارات در حال برگزاری است.

 

تاریخچه تنیس در ایران

پیدایش ورزش تنیس در ایران به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. پیش از این در طول سالهای (۱۳۱۵–۱۳۱۸) باشگاه بوستان ورزش که دارای چندین زمین تنیس بود، در محلی روبروی ورزشگاه شهید شیرودی فعلی به مدیریت شکوهی گشایش یافت. ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه سابق) نیز هم‌زمان با ورزشگاه بوستان ورزش با یک زمین تنیس درمحل کنونی بنیان‌گذاری و نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال ۱۳۱۸ در همین ورزشگاه برگزار گردید. گفتنی است که ورزش تنیس بخاطر بودن شهروندان انگلیسی در آبادان رونق خاصی داشت و اولین مسابقه تنیس بین تیم‌های آبادان و تهران به سالهای ۱۳۱۷–۱۳۲۰بر می‌گردد. پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تا سال ۱۳۲۲ جریان داشت که برادران نعمانی (هانری وژوزف) در صدر بازیکنان قرار داشتند. از سال ۱۳۲۲–۱۳۳۲مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت) نخستین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود ۱۹۵۹ بود. تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت ۳۱ سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعاً ۶۴ بازی انجام داده‌است) که حاصل آن ۳۲ برد و۳۲باخت بوده: بیشترین برد از آن منصور بهرامی با ۲۴ برد. ث بیشترین بازی برنده سینگل از آن تقی اکبری با ۱۷ برد. بیشترین بازی برنده دوبل ازآن کامبیز درفشی جوان با ۱۲ برد. بهترین تیم دوبل از آن کامبیز دزفشی جوان و مصطفی صالح با ۶ برد. طولانی‌ترین ازیها از آن کامبیز درفشی جوان با ۲۲بازی، و بیشترین سال عضویت در تیم دیویس کاپ از آن تقی اکبری با۱۵ سال است.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

مرتبط:برگزاری مسابقات تنیس نوجوانان قهرمانی کشور