پرونده بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بسته شد

اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با معرفی برترین‌ها پایان یافت.

هیات‌ داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌ نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان متشکل از منصور خلج، احمد بیگلریان و حمیدرضا نعیمی که پیش‌تر با ارزیابی ۵۸ نمایشنامه متقاضی حضور در این بخش رقابتی، هفت نمایشنامه را به عنوان نامزد این بخش انتخاب کرده بودند، در نهایت نام سه نمایشنامه برگزیده را اعلام کردند.

بر این اساس نمایشنامه‌های “مومو و راز گنج میرمهنا” نوشته عقیل جماعتی از بوشهر (جزیره خارک) ، “ستاره‌کار” نوشته فروغ رستگار و سیروس زردشتی از همدان و “عملیات نجات مدادرنگی‌ها” نوشته حسین حسین‌زاده‌جهرمی از جهرم به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

 

نمایش خیابانی

در بخش نمایش خیابانیِ بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان نیز آرای هیئت داوران اعلام و از برگزیدگان تقدیر شد.

در بخش طراحی فضای نمایش خیابانی، هیات داوران جوایز خود را به نمایش‌های “وقتی من هفت سالم بود” و “اوکسی در جزیره بدنستان” به امیرحسین شفیعی و مهدی حبیبی و خانم نسا بخشی اعطا کردند.

در قسمت موسیقی این بخش، هیات داوران جایزه خود را شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد نادری آهنگ ساز نمایش “یک چالش نه چندان کوچولو” اهدا کردند.

 

در قسمت بهترین بازیگر نقش زن این بخش، هیات داوران بدون اولویت جایزه خود را به “وقتی من هفت سالم بود”، “آینده مال بچه‌هاست” و “یک چالش نه چندان کوچولو” به خانم‌ها نرگس خاک‌کار، هیام احمدی و زهرا پیرحاجی اهدا کردند.

در قسمت بازیگر نقش مرد بخش نمایش خیابانی نیز هیات داوران از بازیگران نمایش‌های “مرغ، درخت، گل” و “کمودور” شامل وحید حسن پور و احسان آزادجو به‌طور مشترک تقدیر به عمل آورد.

جایزه بازیگر برگزیده مرد نیز در این بخش شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به “مصطفی کولویندی” بازیگر نمایش “وقتی من هفت سالم بود” اهدا شد.

 

در قسمت کارگردانی این بخش نیز هیات داوان بدون اولویت جایزه این بخش را به همراه لوح تقدیر به کارگردان‌های نمایش‌های “نقل مبارک آقای طبیعت”، “اوکسی در جزیره بدنستان” و “یک چالش نه چندان کوچولو” به پژمان شاوردی، نسا بخشی و نوراله لک اهدا کردند.

جایزه هیات داوران در بخش طرح و ایده نمایش خیابانی، شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی نیز به طراح نمایش “وقتی من هفت سالم بود” از مهدی حبیبی اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده طرح و ایده نیز به نمایش “یک چالش نه چندان کوچولو” از نوراله لک اهدا شد.

 

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

همچنین هیات داوران در بخش بازیگری کودک با تقدیر از همه بازیگران، از بازیگران کودک نمایش‌های “او کسی در جزیره بدنستان” و “نقل مبارک آقای طبیعت” با اعطای هدیه تقدیر کرد.

هیات داوران جایزه ویژه شورای داوران را به خاطر بازی‌های یکدست، روان و تأثیرگذار به نمایش “سفر جادویی” به کارگردانی روح‌الله سنایی و نمایش “یک چالش نه چندان کوچولو” به آقای نوراله لک هدیه کرد.

هیات داوران بخش خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را محمدعلی صادق‌حسنی، امیر مشهدی عباس و جواد انصافی بر عهده داشتند.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور ۵۳ اثر نمایشی از ۱۳ استان و هفت کشور از ۱۶ آبان‌ماه در همدان برگزار شد.

 

برگزیدگان بخش خردسال

در بخش کارگردانی بخش خردسال، محمد محسنی از ساوه برای نمایش “کودک و پرنده”، بهناز مهدی‌خواه از تهران برای نمایش “دنیای خیال انگیز من” و حامد ترابی از همدان برای نمایش “هرکسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره” نامزد بودند که جایزه برگزیده به محمد محسنی برای نمایش کودک و پرنده از ساوه اهدا شد.

در قسمت متن نمایش این بخش نیز وحید خسروی از تهران برای نمایش “حیاط خانه ما”، محمد محسنی از ساوه برای نمایش “کودک و پرنده” و منوچهر اکبرلو از تهران برای نمایش “پَر” نامزد بودند که جایزه برگزیده به منوچهر اکبرلو برای نمایشنامه پَر از تهران اهدا شد.

مصطفی کولیوندی از ساوه نیز برای نمایش “کودک و پرنده”، امیرحسین انصافی از تهران برای نمایش “حیاط خانه ما” و حامد ترابی از همدان برای نمایش “هرکسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره” نامزد بخش بهترین بازیگر نقش مرد بودند که جایزه برگزیده به امیرحسین انصافی برای نمایش حیاط خانه ما از تهران اهدا شد.

 

در بخش بهترین بازیگر نقش زن نیز پگاه معصومی از همدان برای نمایش “مارمولک بد ادا”، مبینا احرار از تهران برای نمایش “من یک نخود فرنگی متفاوتم” و بهناز مهدی خواه از تهران برای نمایش “دنیای خیال انگیز من” نامزد بودند که جایزه برگزیده به بهناز مهدی خواه برای نمایش دنیای خیال انگیز من از تهران تعلق گرفت.

در بخش طراحی صحنه و عروسک نیز مهتاب حیدری و شکیبا مولوی برای نمایش “من یک نخود فرنگی متفاوتم” از تهران، مهدی حبیبی برای نمایش “کودک و پرنده” از ساوه و بهناز مهدی خواه و مریم غلامی برای نمایش “دنیای خیال انگیز من” از تهران نامزد بودند که جایزه برگزیده به مهدی حبیبی برای نمایش کودک و پرنده از ساوه اهدا شد.

آراد ترابی برای نمایش “هرکسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره” از همدان و هوراد حبیبی برای نمایش “کودک و پرنده” از ساوه نیز در بخش خردسالان تقدیر ویژه شدند.

در بخش بهترین نمایش نیز “حیاط خانه ما” از تهران به کارگردانی وحید خسروی، “هرکسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره” از همدان به کارگردانی حامد ترابی، “کودک و پرنده” از ساوه به کارگردانی محمد محسنی و “دنیای خیال انگیز من” از تهران به کارگردانی بهناز مهدی‌خواه نامزد بودند که جایزه برگزیده به کودک و پرنده به کارگردانی محمد محسنی از ساوه اهدا شد.

 

برگزیدگان بخش کودک

در قسمت گریم و طراحی چهره این بخش قاسم بهراملو برای نمایش “نمکی و دیو الکی”، شهربانو نیسنی برای نمایش “مرد نون زنجبیلی” و محمد قبادی نژاد برای نمایش “خاله سوسکه” نامزد بودند که جایزه آن شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طراح گریم و چهره‌پردازی نمایش “مرد نون زنجبیلی” شهربانو نیسنی اهدا شد.

در قسمت موسیقی این بخش نیز مجید شهبازی برای تئاتر “نمکی و دیو الکی”، آذرنوش خدامی برای نمایش “هوشنگ لاکپشته”، رضا عباسی برای نمایش “بالتازار”، عبد آتشانی برای نمایش “کچل کفترباز” و حامد طاهری برای نمایش “مرد نون زنجیلی” نامزد بودند که جایزه آن شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به آذرنوش خدامی، آهنگساز نمایش “هوشنگ لاکپشته” اهدا شد.

جایزه موسیقی برگزیده نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عبد آتشانی آهنگساز نمایش “کچل کفترباز ” اهدا شد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

در قسمت طراحی صحنه این بخش نیز، اُلکا هدایت (هوشنگ لاکپشته)، امید انصاری (بالتازار)، حامد زحمتکش (مبارک و قالیچه پرنده) و آویده سعادت پژوه (کچل کفترباز) نامزد بودند که جایزه بخش تقدیر شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به اُلکا هدایت طراح صحنه نمایش “هوشنگ لاکپشته” و جایزه بخش برگزیده نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آویده سعادت‌پژوه طراح صحنه نمایش “کچل کفترباز” اهدا شد.

 

در قسمت طراحی لباس این بخش نیز سعید باغبانی‌نیر (نمکی و دیو الکی)، مهناز کرمی (بالتازار)، مرضیه ایمانخانی (کچل کفترباز)، آیسا مالکی مقدم و مریم محمودی طراحان لباس نمایش “مرد نون زنجبیلی” نامزد بودند که جایزه بخش تقدیر شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به آیسا مالکی مقدم و مریم محمودی طراحان لباس نمایش “مرد نون زنجبیلی” و جایزه بخش برگزیده شامل تندیس جشنواره، دیپل افتخار و جایزه نقدی اهدا می‌شود به مهناز کرمی، طراح لباس نمایش “بالتازار” اهدا شد.

در قسمت بهترین بازیگر زن بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نو جوان نیز اُلکا هدایت (هوشنگ لاکپشته)، سمیرا پاشایی (نمکی و دیو الکی)، مهرنوش شریعتی (کچل کفترباز)، مینووش رحیمیان (کچل کفترباز)، فاطمه عباسی (کچل کفترباز)، زهرا گرگ یراقی (خاله سوسکه) و هنگامه بهرامی (مرد نون زنجبیلی) نامزد بودند که جایزه بخش تقدیر شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه عباسی، بازیگر نمایش “کچل کفترباز” و جایزه بخش بازیگر برگزیده شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مینووش رحیمیان، بازیگر نمایش “کچل کفترباز” اهدا شد.

جایزه ویژه این بخش را نیز هیات داوران به اتفاق آرا به خاطر تسلط بر صحنه و یادآوری اصول پایه‌ای فرهنگ نمایش دیدن و ارائه روایتی یکدست، با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از اُلکا هدایت بازیگر نمایش “هوشنگ لاکپشته” تقدیم کردند.

 

در قسمت بهترین بازیگر مرد بخش کودک این جشنواره نیز سعید باغبانی‌نیر (نمکی و دیو الکی)، سعید مقداد کاووسی (بالتازار)، رسول قنبری (مبارک و قالیچه پرنده)، آراد ترابی (بالتازار) و محمد عمرانی (مرد نون زنجیلی) نامزد بودند که جایزه بخش تقدیر شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد به محمد عمرانی بازیگر نمایش “مرد نون زنجبیلی” و جایزه بخش بازیگر برگزیده شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعید باغبانی نیر بازیگر نمایش “نمکی و دیو الکی” تقدیم شد.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش نیز به اتفاق آرا به خاطر بازی روان، شیرین و سرشار از اعتماد به نفس با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آن “آراد ترابی” بازیگر خردسال نمایش “بالتازار” شد.

در قسمت نمایش‌نامه نویسی بخش کودک این جشنواره محمدحسن شایان (نمکی و دیو الکی)، سپیده فلاح فر (هوشنگ لاکپشته)، محسن پورقاسمی (بالتازار)، امیر شیخ جبلی (خاله سوسکه) و نسرین خنجری (کچل کفترباز) نامزد بودند که جایزه بخش تقدیر شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به نسرین خنجری نویسنده نمایشنامه “کچل کفترباز” اهدا شد و جایزه بخش نمایش‌نامه‌نویس برگزیده نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سپیده فلاح‌فر نویسنده نمایشنامه “هوشنگ لاکپشته” تقدیم شد.

 

در قسمت کارگردانی این بخش نیر ندا بداغی (مرد نون زنجبیلی)، اُلکا هدایت (هوشنگ لاکپشته)، محسن پور قاسمی (بالتازار) و آزاده انصاری (کچل کفترباز) نامزد بودند که جایزه بخش تقدیر شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به محسن پورقاسمی کارگردان نمایش “بالتازار” و جایزه بخش کارگردان برگزیده شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آزاده انصاری کارگردان نمایش ” کچل کفترباز” اهدا شد.

هیات داوران با آرزوی گزینش و تولید نمایش های خلاق‌تر و دارای سطح کیفی برتر برای جشنواره‌های آینده، با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از نمایش “کچل کفترباز” به کارگردانی آزاده انصاری به عنوان نمایش برگزیده بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان قدردانی به عمل آورد.

هئیت داوران بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را قطب‌الدین صادقی، مجتبی مهدی و بهرام دوست قرین بر عهده داشتند.

 

برگزیدگان بخش نوجوان

آرای هیئت داوران بخش نوجوان بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان نیز به این شکل اعلام شد.

در بخش گریم سهیلا جوادی از نمایش “عموی عجیب بزرگ کوچیک من”، لیلا پریشان و حسین تبریزی از نمایش “پر پر سیمرغ پر” و امیرحسین غفاری از نمایش “افسانه ماردوش” نامزد بودند که جایزه برگزیده به طراحان گریم نمایش “پرپر سیمرغ  پر” لیلا پریشان و حسین تبریزی اهدا شد.

در بخش موسیقی نیز فرید نوایی از نمایش “پرپر سیمرغ پر”، مهدی فتحی از نمایش “افسانه بایبری”، احمد جعفری و علی خاتمی از نمایش “رؤیای کودکانه” و امیر و آرش بیات از نمایش “افسانه ماردوش” نامزد بودند که در این بخش از  امیر و آرش بیات از نمایش “افسانه ماردوش” تقدیر شد.

جایزه برگزیده در بخش موسیقی نیز به احمد جعفری و علی خاتمی از نمایش “رویای کودکانه” اهدا شد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

در بخش طراحی صحنه نیز سهیلا جوادی از نمایش “عموی عجیب بزرگ کوچیکه من”، مهدی شرفی از نمایش “افسانه ماردوش”، رضا روان از نمایش “افسانه بایبری” و سینا ییلاقی از نمایش “پَر پَر سیمرغ پَر” نامزد بودند که در این بخش از رضا روان طراح صحنه نمایش افسانه بایبری تقدیر شد.

جایزه برگزیده این بخش نیز به مهدی شرفی برای طراحی صحنه نمایش “افسانه ماردوش” اهدا شد.

 

در بخش طراحی لباس، رضا عبدالعلی زاده و پریسا قاسمی از نمایش “پر پر سیمرغ پر”، سهیلا جوادی از نمایش “عموی عجیب بزرگ کوچیک من”، محبوبه سلطانی از نمایش “افسانه ماردوش” و نرگس زهرا از نمایش “افسانه بایبری” نامزد بودند که از نرگس زهرا در نمایش “افسانه بایبری” تقدیر و جایزه برگزیده به رضا عبدالعلی زاده و  پریسا قاسمی از نمایش “پرپر سیمرغ پر” اهدا شد.

در قسمت بازیگری زن این بخش نیز بازیگر نقش عمه جان از نمایش “عموی عجیب بزرگ کوچیک من”، پرستش سلطانی از نمایش “افسانه ماردوش”، لیلی حسینی از نمایش “پرپر سیمرغ پر” و نیلوفر سیاری از نمایش “رؤیای کودکانه” نامزد بودند که در این بخش پرستش سلطانی از نمایش “افسانه ماردوش” تقدیر و جایزه برگزیده به نیلوفر سیاری از نمایش “رویای کودکانه” اهدا شد.

در قسمت بهترین بازیگری مرد این بخش نیز جلال کریم زاده از نمایش “افسانه ماردوش”، محسن قصری از نمایش “پر پر سیمرغ پر”، آقای فرامرز غلامیان از نمایش “بینگ بنگ” و شهرام صمدی نیا از نمایش “افسانه بایبری” نامزد بودند که از محسن قصری از نمایش “پر پر سیمرغ پر” تقدیر و جایزه برگزیده به طور مشترک به جلال کریم زاده از نمایش “افسانه ماردوش” و شهرام صمدی‌نیا از نمایش “افسانه بایبری” اهدا شد.

 

در قسمت کارگردانی این بخش نیز رضا عبدالعلی زاده کارگردان نمایش “پر پر سیمرغ پر”، محمد جهان‌پا کارگردان نمایش “افسانه ماردوش”، رضا روان کارگردان نمایش “افسانه بایبری” و سیروس سپهری کارگردان نمایش “رؤیای کودکانه” نامزد بودند که در نهایت از سیروس سپهری کارگردان نمایش “رؤیای کودکانه” تقدیر و جایزه برگزیده به محمد جهان‌پا کارگردان نمایش “افسانه ماردوش” اهدا شد.

در قسمت بهترین نمایشنامه متن این بخش از جشنواره نیز، گیتا داوودی نویسنده نمایشنامه “عموی عجیب بزرگ کوچیک من”، منوچهر اکبرلو نویسنده نمایشنامه “افسانه ماردوش”، بهرام جلالی پور نویسنده نمایش نامه “پرپر سیمرغ پر” و سیروس سپهری نویسنده نمایشنامه “رویای کودکانه” نامزد بودند که منوچهر اکبرلو نویسنده نمایشنامه “افسانه ماردوش” تقدیر و جایزه برگزیده به سیروس سپهری نویسنده نمایشنامه “رویای کودکانه” اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه شورای داوران بخش نوجوان این جشنواره به نمایش “به مرور زمان” از شهرستان خارک اختصاص یافت.

داوری این بخش بر عهده، جدی کار، داوود کیانیان و حسین صفی بود.

 

جوایز مردمی 
جایزه مردمی بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز به نمایش “مزه دروغ تلخِ” به کارگردانی سمیرا یزدان‌پژوه از استان البرز رسید.

جایزه مردمی بخش نوجوان نیز به “افسانه ماردوش” به کارگردانی محمد جهان‌پا از شهر مشهد اهدا شد.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور ۵۳ اثر نمایشی از ۱۳ استان و هفت کشور از ۱۶ آبان‌ماه در همدان برگزار شد.

 

مرتبط:

استقبال مردم از جشنواره تئاتر کودک هنرمندان اسپانیا را غافلگیرکرد

استرالیا کارگاه تخصصی بازیگری در همدان برگزار کرد