درمان‌های باروری تاثیری کوتاه مدت بر رشد کودک دارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که الگوی رشد کودکانی که از طریق درمان‌های کمک باروری متولد می‌شوند نسبت به نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا می‌آیند در ابتدا اندکی کندتر است اما این اثرات طولانی مدت نیستند.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری یونایتدپرس، مدت هاست که مشخص شده لقاح آزمایشگاهی و سایر اشکال «فناوری کمک باروری یا ART» با وزن کمتر نوزاد در هنگام تولد ارتباط دارد اما مشخص نبود که اختلافات در رشد تا چه زمانی ادامه دارد.

محققان نروژی برای کشف این موضوع داده های مربوط به تقریباً ۸۰ هزار کودک حاصل از لقاح طبیعی و بیش از هزار و ۷۰۰ کودک را که  از طریق فناوری کمک باروری متولد شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این کودکان تا ۷ سالگی مورد پیگیری قرار گرفتند.

حدود پنج هزار و ۳۰۰ کودک حاصل از لقاح طبیعی، از والدینی متولد شده بودند که باردار شدن آنها بیش از یکسال طول کشیده بود. از کودکانی که با فناوری کمک باروری به دنیا آمده بودند، هزار و ۷۳ کودک حاصل از جنین تازه و ۱۷۹ کودک از حاصل از جنین های فریز شده بودند.

بر اساس نتایج این مطالعه، وزن کودکان حاصل از فناوری کمک باروری، در هنگام تولد بطور متوسط ۷.۷ پوند و متوسط قد آنها ۱۹.۷ اینچ بود. این در حالی است که وزن کودکان حاصل از لقاح طبیعی در هنگام تولد ۷.۹ پوند و قد انها ۱۹.۸ اینچ بود.

همچنین این مطالعه نشان داد که کودکان حاصل از فناوری کمک باروری، در ۱۸ ماه اول زندگی رشد سریعتری دارند و بعد از یکسال اندکی قدبلندتر و سنگین وزن تر از کودکان حاصل از لقاح طبیعی بودند. این اختلاف تا هفت سالگی ادامه داشت.

از سوی دیگر نویسندگان این مطالعه متذکر شدند کودکان والدینی که مدت زمان طولانی را برای باردار شدن سپری کرده بودند در زمان تولد کوچکتر بودند اما نه به کوچکی نوزادان حاصل از فناوری کمک باروری. الگوی رشد آنها شبیه کودکانی بود که با فناوری کمک باروی به دنیا آمده بودند.

مشروح این مطالعه در مجله  Human Reproduction منتشر شده است.

منبع:ایرنا