ساعت مناسب برای خواب نوزادان، کودکان و نوجوانان

خواب یکی از مهم ترین ارکان اصلی برای حفظ سلامت جسمی و روحی می باشد. کودکان برای داشتن عملکرد بهتر در روز، بهتر است خواب کافی در زمان بندی مناسب داشته باشند. در ادامه اطلاعاتی در خصوص زمانبندی صحیح خوابیدن ارائه می شود.:

۱. نوزادان (۰ تا ۱ سال)

۱.۱. نیاز‌های خواب نوزادان

نوزادان به خواب بیشتری نیاز دارند. زیرا در این سن نوزادان رشد سریع فیزیکی و ذهنی دارند. به همین دلیل نوزادان معمولا به ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب در طول روز نیاز دارند. دقت شود که خواب نوزادان به صورت خواب های کوتاه مدت در کل شبانه روز توزیع می شود.

۱.۲. بهترین ساعت خواب

برای ایجاد عادت های خواب سالم برای نوزادان، باید سعی شود یک برنامه خواب کوتاه مدت و بلند مدت شبانه تنظیم کرد. بدین صورت نوزادان باید خواب های طولانی شبانه در حدود ۲ تا ۳ ساعت بعد از هر وعده شیر داشته باشند. همچنین باید در ساعت های مختلف شبانه روز خواب خوبی داشته باشند.

۲. کودکان (۱ تا ۶ سال)

۲.۱. نیاز‌های خواب کودکان

در این گروه سنی کودکان به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب احتیاج دارند. برنامه یک خواب مناسب در این سن شامل یک خواب شبانه طولانی و یک خواب روزانه کوتاه مدت می باشد.

۲.۲. بهترین ساعت خواب

بهترین ساعت خواب برای کودکان، شروع خواب شبانه بین ساعت ۷ تا ۸ شب باید آغاز شود و تا حدود ۶ تا ۷ صبح ادامه داشته باشد. برای خواب روزانه معمولا بهترین ساعت اواسط روز و تقریبا ۱ تا ۲ ساعت باشد.

۳. نوجوانان (۷ تا ۱۲ سال)

۳.۱. نیاز‌های خواب نوجوانان

نوجوانان در طول شبانه روز به ۹ تا ۱۲  ساعت خواب نیاز دارند. خواب کافی در این سن برای رشد و عملکرد تحصیلی بهینه ضروری می باشد.

۳.۲. بهترین ساعت خواب

بهترین ساعت خواب برای نوجوانان، شروع خواب شبانه بین ساعت ۹ تا ۱۰ شب باید آغاز شود و تا حدود ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ تا صبح ادامه داشته باشد.