قرنطینه امیکرون ۵ یا ۱۰ روز است؟

عضو کمیته علمی ستاد کرونای خراسان رضوی گفت: در بسیاری از مقالات، میزان عفونت‌زایی امیکرون تا ۱۵روز هم عنوان شده است؛ یعنی ما برای کسب  اطمینان کامل از  بهبودی، باید حداقل ۱۰ روز شرایط قرنطینه را رعایت کنیم.

 چند روز پیش اخباری درخصوص نتایج یک پژوهش منتشر شد که نشان می‌داد مبتلایان با علامت و بدون علامت کرونا تا ۱۰ روز عفونی هستند و پخش ویروس بالایی دارند و افراد مبتلا باید حداقل تا ۱۰ روز قرنطینه شوند. این موضوع در حالی است که دوران مدت قرنطینه امیکرون در ایران و برخی کشورهای دیگر ۵ روز اعلام شده است. در این خصوص با دبیر کمیته علمی ستاد کرونای خراسان رضوی گفت‌وگو کرده‌ایم.

دکتر علیرضا صداقت در خصوص طول دوره قرنطینه در سویه امیکرون بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت(WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری(CDC)  از ابتدای امیکرون مدت زمان استعلاجی‌های سویه امیکرون را  ۵ روز تعیین کردند و برای این تصمیم چندین مبنا داشتند.

وی ادامه داد: اولین مبنا این است که در روزهای اول شیوع امیکرون، میزان بیماری‌زایی و مبتلا بودن به علائم بالینی در حد سه تا چهار روز بود. همچنین بحث منابع انسانی‌ که به کرونا مبتلا می‌شوند، مخصوصا کسانی که در درمان کرونا تاثیرگذار هستنددر تعیین مدت دوران قرنطینه موثر بوده است؛ زیرا این امر باعث خروج درمان‌گران از عرصه درمان می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت(WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری(CDC)  مبنای قرنطینه را بر اساس اصول پزشکی، علمی و اجتماعی تعریف می‌کنند. یعنی فقط بر مبنای پزشکی نیست. البته که این عمل درست نیست، ولی این سیستم‌ها، تبعات دیگری مثل کمبود منابع، کمبود نیروی انسانی و… را نیز در نظر می‌گیرند، به همین دلایل از ابتدای شروع امیکرون، مدت قرنطینه ۵ روز تعیین شد.

صداقت در خصوص تغییر تعداد روزهای قرنطینه بیان کرد: با کامل شدن اطلاعات، تعداد روزهای قرنطینه تغییر پیدا کرد. افراد بدون علامت ۵ روز قرنطینه دارند. افراد علامت‌دار در روز ششم یا هفتم باید تست ریپید انجام دهند. آنها در صورت منفی بودن نتیجه تست می‌توانند از قرنطینه خارج شوند ولی در صورت مثبت شدن نتیجه تست، قرنطینه باید تا ۱۰ روز ادامه پیدا ‌کند. ما نیز در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان طول دوران قرنطینه را به همین صورت تعیین کردیم، اما متاسفانه مجددا از وزیر بهداشت، ابلاغی درمورد تعداد روزهای قرنطینه داشتیم. در این ابلاغیه تعداد روزهای قرنطینه به صراحت ۵ روز اعلام شده است؛ مخصوصا برای روزهای استعلاجی درمان‌گران و سیستم درمانی که مبتلا به امیکرون می‌شوند.

وی درخصوص امکان سرایت در مبتلایان گفت: از زمان ورود ویروس به بدن، یعنی تماس با فرد مبتلا تا شروع علائم به طور متوسط سه الی چهار روز طول می‌کشد. امکان سرایت نیز از سه الی چهار روز قبل از بروز علائم، تا سه الی چهار روز بعد از شروع علائم وجود دارد. در این بازه بیشترین میزان سرایت اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر بیمار تا ۵ روز استراحت کند و قرنطینه بماند، میزان سرایت کاهش پیدا می‌کند ولی در بسیاری از مقالات، میزان عفونت‌زایی امیکرون تا ۱۵روز هم عنوان شده است. یعنی ما برای کسب  اطمینان کامل از  بهبودی، باید حداقل ۱۰ روز شرایط قرنطینه را رعایت کنیم.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در خصوص علائم امیکرون اظهار کرد: علائم در افراد متفاوت است. گلودرد، آبریزش بینی، خارش گلو، سردرد، چشم درد، بدن درد و… معمولا علائم شروع هستند. در اطفال و کودکان، تهوع و استفراغ نیز هم جزو علائم به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

هر سرماخوردگی کرونا و امیکرون است