در طرح «فصل کتاب» به اندازه یک‌ ماه کتاب می‌فروشیم

یک فروشنده کتاب گفت: وقتی فرصتی به وجود بیاید تا مخاطب منتظر بماند و فاصله طرح‌های فصلی تخفیف کتاب از یکدیگر بیشتر باشد شاید در یک هفته به اندازه یک ماه فروش کتاب داشته باشیم.

سیدمحمد مرتضوی در رابطه با طرح‌های فصلی کتاب، اظهار کرد: با توجه به اینکه مخاطب نمی‌تواند هزینه بسیاری بابت خرید کتاب انجام دهد، طرح‌های فصلی کتاب فرصت مناسبی است تا از تخفیف‌ استفاده کند و کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کند. در ۶ ماه اول سال به دلیل اینکه طرح‌ها پشت سر یکدیگر گذاشته شدند، در آخرین طرح استقبال مخاطبان از تخفیف‌ها بسیار پایین آمده بود و شاید به ۱۰ تا ۲۰ درصد رسیده بود، اما اکنون چون سه ماه از طرح قبلی گذشته است مخاطبان از روز اول طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ استقبال کردند و منتظر اعلام آغاز آن بودند.

وی در پاسخ به اینکه معمولا چه اقشاری بیشتر برای تهیه کتاب در طرح‌های فصلی به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: مخاطبان ما را چند قشر مختلف تشکیل می‌دهند. عموم مخاطبان ما خانواده‌های جوان و دانشجویان هستند. چون طرح مدارس را نیز اجرا می‌کنیم از مدارس هم به کتابفروشی ما می‌آیند و خرید می‌کنند. معمولا افرادی که به صورت خانوادگی برای خرید کتاب به کتابفروشی می‌آیند بیشتر کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان، رمان و کتاب‌های مرتبط با روان‌شناسی خریداری می‌کنند. چون کتابفروشی ما در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس و رمان‌های مذهبی نیز آثار بیشتری برای فروش دارد، مخاطب اینگونه آثار را هم بیشتر داریم. البته برخی کتاب‌باز و کتابخوان هستند که کتاب‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف انتخاب می‌کنند و شاید هربار که طرح فصلی کتاب به وجود می‌آید این دسته از مخاطبان یک جعبه کتاب با خود به خانه می‌برند.

فروشنده پاتوق کتاب مشهد در رابطه با میزان تفاوت فروش میان روزهای عادی و طرح‌های فصلی کتاب، خاطرنشان کرد: وقتی فرصتی به وجود بیاید تا مخاطب منتظر بماند و فاصله طرح‌های تخفیف از یکدیگر بیشتر باشد، شاید در یک هفته به اندازه یک ماه فروش کتاب داشته باشیم. البته تا دو هفته پس از آن افت فروش داریم؛ چراکه مخاطب کتاب‌های خود را خریداری کرده و نیاز به خرید دیگری در آن زمان ندارد.

مرتضوی با اشاره به میزان بودجه اختصاص داده شده به پاتوق کتاب مشهد در طرح پاییزه، ادامه داد: معمولا تا پایان از یک هفته اعلام شده، مقدار بودجه اختصاص‌داده شده به کتابفروشی ما برای این طرح تمام می‌شود و خواستار شارژ مجدد آن هستیم، اما این‌بار گفته‌اند که شارژ مجدد نمی‌شود. در طرح پاییزه ۶ میلیون تومان به پاتوق کتاب اختصاص داده‌اند، یعنی مجموع هزینه بابت تخفیف‌های ۲۰ درصدی به مشتریان تا حد ۶ میلیون تومان برای ما امکان‌پذیر است.

وی درخصوص اطلاع‌رسانی در رابطه با این طرح تخفیف کتاب، تصریح کرد: به نظرم اطلاع‌رسانی زیادی برای طرح‌های فصلی کتاب انجام نمی‌شود و شاید اگر فردی در شبکه‌های اجتماعی عضو نباشد و صفحات کتاب‌فروشی‌ها را دنبال نکند از این تخفیفات مطلع نشود. بنابراین اگر در اخبار و پیام‌های بازرگانی تلویزیون این اطلاع‌رسانی انجام شود مخاطبان بیشتری برای خرید به کتابفروشی‌ها می‌آیند.

منبع: ایسنا