قرنطینه فراگیری مهارت‌های زبانی در کودکان را به تاخیر انداخت

یک کارشناس ارشد گفتاردرمانی گفت:اینکه با شیوع کرونا کودکان نمی‌توانند پارک بروند و با همسالان خود بازی کنند و به خانه بستگان بروند و زمانی که باید به این امور اختصاص دهند را به تماشای تلویزیون می‌نشینند و یا با گوشی سرگرم بوده و بیشتر گیرنده پیام هستند، موجب تاخیر در فراگیری مهارت‌های زبانی کودکان شده است.

«سارا عابدینی»  اظهار کرد: پاندمی کرونا و به وجود آمدن شرایط قرنطینه منجر به کاهش تعاملات بین افراد شد و  همه جنبه های زندگی را به سمت  دیجیتال شدن  سوق داد.

وی با بیان اینکه زندگی در دنیای دیجیتال شیوه تعامل را تغییر داده است و این تغییر به ویژه بر  تعامل کودکان خردسال تأثیر گذاشته و آن‌ها را از تعامل با افراد بیشتر محروم می‌کند، تصریح کرد: این امر می‌تواند یادگیری زبان و استفاده از آن را تغییر دهد.

این کارشناس ارشد گفتاردرمانی تصریح کرد: اینکه کودکان نمی‌توانند پارک بروند و با همسالان خود بازی کنند و به خانه بستگان بروند و زمانی که باید به این امور اختصاص دهند را به تماشای تلویزیون بنشینند و یا با گوشی سرگرم باشند و بیشتر شنونده باشند و کمتر از زبان استفاده کنند.

عابدینی گفت: به همین دلیل این کودکان با تاخیر در کسب مهارت‌های زبانی مواجه می‌شوند و ممکن است یک کودک سه ساله به اندازه یک کودک دو ساله از مهارت‌های زبانی برخوردار شود.

این کارشناس ارشد گفتاردرمانی ادامه داد: بر این اساس  بر تحقیقات منتشر شده بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ در پایگاه های اطلاعاتی Science Direct ، Elsevier  و  MEDLINEاست.

عابدینی تصریح کرد: این مطالعات نشان داده که زبان از طریق تعاملاتی که در طول مکالمات کودک و بزرگسال رخ می‌دهد به دست می‌آید. ازطرفی ، همه گیری و قرنطینه شیوه یادگیری و رشد کودکان را در جامعه معاصر تغییر داده است که به نوبه خود ، کودک را از تعاملات بیشتر محروم می‌کند و باعث استفاده بیشتر از ابزارهای دیجیتالی می‌شود.

وی تاکید کرد: این بررسی تأیید می‌کند که کودکان در سن ۲ سالگی به طور فعال از اشکال مختلف رسانه ای روزانه از طریق تلویزیون ، تلفن های هوشمند ، رایانه لوحی و همچنین کتاب استفاده می‌کنند و استفاده بیشتر از این ابزار  و رسانه ها با رشد زبان ارتباط منفی دارد.

عابدینی با بیان اینکه احتمال استفاده بیشتر از وسایل دیجیتالی والدین در حین فعالیت‌های کودک نیز با رشد زبانی کودک ارتباط منفی دارد، گفت: راهبردهای مثبت زبانی والدین مانند تعامل رودر روی بیشتر  با کودک  نو پا مانند خواندن کتاب با رشد زبانی کودک ارتباط مثبت دارد.

منبع: ایسنا