دانش‌آموزانی که از مدارس آنلاین هراس دارند

 با مجازی شدن مدارس، برخی از دانش آموزان به‌ویژه دانش آموزان اول و دوم ابتدایی با استرس و اضطراب مواجه شدند، خانواده‌ها در این زمینه آموزش ندیده‌اند و نمی‌دانند چه واکنشی باید نشان دهند، اغلب خانواده‌هایی که فرزندشان دچار اضطراب از کلاس آنلاین است نمی‌دانند چطور باید استرس فرزندانشان را کاهش دهند.

در شرایطی که آموزش آنلاین نسبت به آموزش حضوری مزایایی مختلفی دارد نحوه برخورد برخی خانواده‌ها با کلاس آنلاین باعث شده است که دانش آموزان استرس بیشتری را تجربه کنند.

فرشته مادر یک دختر هشت ساله است، از اینکه امسال نیز مدارس تا چند ساعت باید به‌صورت آنلاین برگزار شود، نگران است و به می‌گوید: قبل از شیوع کرونا دخترم به ‌پیش‌دبستانی می‌رفت و ارتباط خوبی با دانش‌آموزان و معلمش برقرار کرده بود اما از زمان شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها درس خواندن برایش به‌قدری سخت شده که حاضر نیست به مدرسه برود.

وی ادامه می‌دهد: ابتدای کلاس آنلاین شرایط خوب بود اما معلم به‌خوبی با دانش‌آموزانش ارتباط برقرار نکرده و صرفاً به ارسال ویدیو بسنده می‌کرد و از دانش آموزان می‌خواست که به‌سرعت روخوانی کنند و مسائل را حل کنند همین امر باعث شد دخترم هر بار با استرس زیادی وارد کلاس شود.

فرشته تأکید می‌کند: برای اینکه فشار عصبی و استرسش کم شود به او در انجام تکالیفش کمک کردم اما باکمال تعجب نه‌تنها استرسش کم شد بلکه دیگر به‌تنهایی در کلاس حاضر نمی‌شد و هر وقت می‌خواست روخوانی کند استرس زیادی می‌گرفت، صورتش سرخ می‌شد و نفسش بالا نمی‌آمد و حالا نمی‌دانم در کلاس دوم شرایط چگونه پیش می‌رود و باید چه برخوردی کنیم.

مریم پرستار و پسرش کلاس چهارم است، او نیز از استرسی که فرزندش دارد بسیار نگران است و  می‌گوید: با توجه به شغلی که دارم زمان کمی را در خانه هستم، همین امر باعث شده که فرزندم به‌تنهایی در کلاس مجازی حاضر شود و این نوع درس خواندن برایش سخت و استرس‌زاست، هر وقت کلاس‌هایش شروع می‌شود شروع به ناخن جویدن می‌کند و استرس دارد که اگر نتواند در کلاس مشارکت کند چه اتفاقی می‌افتد.

وی تأکید می‌کند: از سال گذشته پسرم تیک‌هایی مانند کندن پوست لب و ناخن جویدن پیداکرده است، زمان شروع مدرسه این تیک‌ها بیشتر می‌شود، هرچه تلاش می‌کنم آرام شود ممکن نیست و در همه لحظات استرس دارد که اگر اینترنت قطع شود، شارژ تلفن همراه تمام شود، نتواند صوت یا متن ارسال کند معلم چه برخوردی با او خواهد داشت.

هر تغییری در زندگی می‌تواند باعث استرس کودکان شود

طناز عاطف وحید روانشناس کودک و نوجوانان در این خصوص بمی‌گوید: به دلیل شیوع کرونا و آنلاین شدن مدارس دانش آموزان با تغییر شرایط مواجه شدند، هر تغییری در زندگی کودکان می‌تواند آن‌ها را دچار استرس کند حتی اگر تغییر مثبت باشد.

وی ادامه می‌دهد: اغلب افراد تصور می‌کنند استرس فقط منفی است درصورتی‌که استرس مثبت یعنی قرار گرفتن در شرایطی که تمایل داریم، نیز وجود دارد، در هر تغییر به دلیل اینکه با شرایط جدید و ناشناخته روبه‌رو هستیم ممکن است دچار استرس شویم، خیلی اوقات ما در رابطه با موقعیت‌های جدید زندگی مثل رفتن به مهدکودک و ورود به مقطع تحصیلی به کودکان توضیحی نمی‌دهیم و در عرض یک‌شب آن‌ها را با شرایطی ناشناخته مواجه می‌کنیم.

عاطف خاطرنشان می‌کند: اغلب والدین انتظار دارند که کودکان در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را با موقعیت سازگار کنند این موضوع می‌تواند منجر به تغییر یا مشکلات رفتاری در کودکان شود، آموزش دادن و آماده کردن کودکان باید قبل از شروع هر موقعیتی متناسب با شرایط سنی صورت بگیرد برای مثال آموزش دادن به کودک ۷ ساله باید به روش غیرمستقیم مثل استفاده از قصه و بازی باشد.

وی یادآور می‌شود: گاهی اوقات رفتار والدین که توأم با اضطراب و نگرانی است سبب می‌شود که کودک احساس ناامنی کند و عکس‌العمل‌های شدیدی که ناشی از اضطرابی است که از والدین به او منتقل‌شده، نشان دهد؛ گاهی اوقات والدین به‌محض مشاهده تغییرات رفتاری در کودکان به‌جای اینکه علت را پیدا کنند دنبال حذف سریع نشانه‌ها هستند این موضوع می‌تواند منجر به اضطراب و یا نشانه‌های رفتاری در کودکان شود.

این روانشناس بیان می‌کند: والدین باید این موضوع را در نظر داشته باشند که هر کودکی ازنظر ویژگی‌های شخصیتی با کودک دیگر متفاوت است و گاهی بعضی از کودکان نیاز به صبر و همدلی بیشتری دارند که مدنظر قرار دادن این موضوع و نشان دادن واکنش مناسب به رفتارهای کودک می‌تواند در سازگار شدن هرچه بیشتر مثمر ثمر باشد.

استرس دانش آموزان از استرس والدین نشئت می‌گیرد

مهسا ساداتی بالا دهی یکی دیگر از روانشناسان کودک و نوجوان بیان می‌کند: فشار روانی که کرونا بر کودکان وارد کرده است بیش از بزرگ‌سالان است چراکه کودکان دچار عدم انطباق هستند درحالی‌که بزرگ‌سالان تغییرات زیادی را در زندگی تجربه کرده‌اند، والدین باید بدانند چگونه با کودکان مضطرب برخورد کنند، تغییر باعث به وجود آمدن اضطراب شده است هر چه تغییر کمتر باشد اضطراب کودکان نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: کودکان خیلی کم در معرض تغییرات قرارگرفته‌اند و همیشه در خانواده، محیط امن و در کنار مادر و پدر بودند، تغییرات می‌تواند آسیب‌زننده باشد به همین دلیل است که می‌گوییم در سنین کودکی زیر ۶ سال بهتر است پرستار کودک، مهد و شرایط خانه تغییر نکند چون هر تغییر ممکن است ازلحاظ روحی به کودک آسیب بزنند؛ کرونا به همین دلیل به کودکان آسیب‌زده است چون کودکان توانایی پذیرش تغییر را ندارند.

این روانشناس بیان می‌کند: استرس کلاس‌های درس نیز از استرس والدین نشئت می‌گیرد، دانش‌آموزان کلاس اول و دوم با مدرسه آشنا نیستند و درکی از مدرسه، کلاس و قوانین ندارند، آن‌ها مسئله مستقل شدن دانش آموزان را درک نمی‌کنند در این میان والدین باید نقش مهمی داشته باشند.

وی اظهار می‌کند: والدین مدارس آنلاین را به‌اندازه مدارس معمولی جدی نگرفتند و فکر می‌کنند چون مدارس آنلاین است دانش‌آموز می‌تواند از هر راهی نمره کسب کنند و تکالیف را انجام دهد، درحالی‌که رفتار والدین در مدارس آنلاین باید همان‌طور باشد که در مدارس عادی است، مدارس عادی به این صورت است که بچه خودش به‌تنهایی در کلاس حاضر می‌شود و مادر کنار دانش‌آموز نیست.

ساداتی خاطرنشان می‌کند: دانش‌آموز کلاس اول و دوم باید سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند، دست و صورت را بشوند، صبحانه بخورند و سر کلاس حاضر شوند، والدین باید همان رفتار مدارس عادی را در مدارس آنلاین داشته باشند، نباید در انجام تکالیف و حضور در کلاس به دانش آموزان کمک زیادی بکنند، والدین نباید تکالیف را انجام بدهد و باید اجازه دهند دانش‌آموز به‌تنهایی کارهایش را انجام دهد.

وی یادآور می‌شود: در مدارس آنلاین باید ساعت مدرسه را جدی بگیرند، اگر دانش آموزان اضطراب داشته باشند باید با معلم صحبت کرد تا زمان بیشتری برای حل تکالیف در نظر گرفته شود و به دانش‌آموز خیلی سخت گرفته نشود، از طرفی والدین باید طوری رفتار کنند که دانش‌آموز مستقل وارد کلاس شود و خودش عکس، صوت و فیلم ارسال کند هر چه دانش‌آموز بیشتر احساس استقلال کند اضطرابش کمتر می‌شود.

در بیشتر موارد کودک هیچ‌گونه ترس و نگرانی از رفتن به مدرسه با رعایت پروتکل بهداشتی و آموزش مجازی را ندارد اما ترس و اضطراب والدین باعث می‌شود کودک تصور کند سال تحصیلی سختی را در پیش دارد، یکی از نکات مهمی که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که در حضور کودک، چیزی از سختی‌ها و مشکلات درس خواندن از طریق فضای مجازی نگویند و کودک را برای مواجه با شرایط جدید آماده کرده و با حمایت و راهنمایی‌هایشان او را به درس خواندن در چنین شرایطی تشویق کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

عدالت آموزشی با مدارس تعطیل محقق نمی‌شود