اراک باید برای کودکان دوست‌داشتنی باشد

سخنگوی شورای شهر اراک با بیان اینکه شورای شهر اراک به موضوع شهر دوستدار کودک ورود کرده است، گفت: شهر اراک باید برای کودکان دوست داشتنی باشد و شهروندان باید این مهم را مطالبه کنند.

عباس خسروانی ۲۷ مهرماه در جشن ۸۰۰ شکوفه امید رویان، با اشاره به فرا رسیدن روز اراک و سالروز صدرات امیرکبیر در روز ۲۸ مهرماه، اظهار کرد: مسئله جمعیت در کشور بسیار مهم و استراتژیک است و خانواده های حاضر در این مراسم در واقع سفیر جمعیت هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت جمعیت در ایران بغرنج و نرخ باروری رو به کاهش است، گفت: این شرایط خسارت مادی و معنوی را در آینده به همراه دارد و به لحاظ اقتصادی نرخ تولید را کاهش می دهد و به لحاظ معنوی، خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اگر با این نرخ باروری پیش برویم نهاد خانواده دچار مشکلات اساسی می شود.

خسروانی تصریح کرد: در بحث باروری، برخی خانواده ها به دنبال فرزندآوری نیستند و باید به لحاظ فرهنگی این مسئله واکاوی شود، در این دیدگاه، عمده مسئله مباحث اقتصادی عنوان می شود، اما با ارزیابی های بسیار متوجه خواهیم شد که اغلب خانواده هایی که خواستار باروری نیستند، خانواده های مرفه هستند.

وی با اشاره به وجود موانعی برای خانواده های خواستار فرزند، افزود: دولت و مجلس موضوع هزینه های درمان را در قانون پیش بینی کرده اند و باید نقش دولت در پرداخت هزینه ها پر رنگ شود، اگر جهاد دانشگاهی به این عرصه ورود کرده است قطعا کار جهادی را دنبال می کند، هزینه هایی را متقبل شده است و با همه چالش های موجود این مرکز را فعال نگهداشته است.

سخنگوی شورای شهر اراک با بیان اینکه نرخ باروری طی ۲۵ سال اخیر به شدت کاهش یافته است، گفت: نرخ باروری در جهان ۱۵ درصد است، اما این نرخ در ایران به ۲۲ درصد نزدیک شده است که بسیار غم انگیز است. سبک زندگی غلط یکی از موانع باروری است و ارتباطی هم به سبک زندگی غربی ندارد.

وی اظهار کرد: بخشی از ناباروری ها که حدود ۶۰ درصد آنهاست ناباروری ثانویه است، به این معنا که خانواده ها صاحب فرزند هستند، اما در گذر زمان برای داشتن فرزند بعدی دچار مشکل می شوند که باید مباحث علمی آن برای مردم تشریح شود.

خسروانی تصریح کرد: شورای شهر اراک به مسئله فرزندآوری اعتقاد دارد و همه نوع حمایت را در چارچوب قانون و بودجه دنبال می کند. شورا به موضوع شهر دوستدار کودک ورود کرده است چراکه باید شهری متناسب با خواسته کودکان را شکل دهیم و این شهر باید برای کودکان دوست داشتنی باشد و مردم نیز باید این مسئله را مطالبه کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پارک‌ها، فضاهای تعاملی و آموزشی مناسب برای خلاقیت کودکان