سبک زندگی دوران پسا کرونا چگونه است

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان گفت: سبک زندگی ما باید متناسب با شرایط فعلی کرونا تغییر کند چون علاوه بر دوران کرونا در دوران پساکرونا نیز با چالش‌های زیادی مواجه می‌شویم لذا برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های ناشی از آن ضروری است.

قباد مرادی با اشاره به بررسی سبک زندگی در عصر پسا کرونا و ارزیابی پیامدهای کرونا، آثار و تبعات این بیماری اظهار کرد: کووید ۱۹ زندگی افراد را در دوران این بیماری به شدت تحت تأثیر قرار داد و اولویت‌های فردی، خانوادگی، و اجتماعی به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی، ارتباطات، روابط، سفرها، و تفریحات افراد و جامعه به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، افزود: بعضی از افراد و اقشار به خصوص گروه‌هایی مانند سالمندان با تجربه جدایی بیشتر، نوعی از انزوا را تجربه کردند که سلامت روحی و حتی جسمی آنها را تحت تأثیر قرار داد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان با اشاره به اینکه با شیوع کرونا آموزش کودکان، نوجوانان، و دانشجویان به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، ادامه داد: امکان کسب بعضی از تجربیات مهمی که در آموزش حاصل ارتباطات با همنوعان بود در فراگیران به کلی از بین رفت و فراگیران به خصوص در سنین پایین‌تر و در سنین مستعدتر از آموختن آن محروم شدند.

دکتر مرادی بیان کرد: شیوه و سبک زندگی کودکان مانند بعضی از مهمترین عوامل مثل ارتباط با همسالان، خواب و خوراک و شرکت در کارهای گروهی به شیوه ای تحت تاثیر قرار گرفته که ممکن است ترمیم آسیب‌های آن در کوتاه مدت میسر نباشد.

وی با اشاره به اینکه اثرات کوتاه مدت این بیماری توسط همه افراد جامعه قابل لمس و توصیف است، تصریح کرد: دوران کرونا باعث شد که بسیاری از مردم روابط را از طریق مجازی جایگزین روابط حقیقی کنند اگر چه این موضوع برای دوران کرونا خوب بود، ولی به طور کامل جایگزین روابط واقعی و حقیقی نمی شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ذکر اینکه در دوران پس از کرونا این روابط به شرطی که آسیب های کرونا کاهش یابد،باید ترمیم شود، گفت: بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که بخشی از مردم برای بازگشت به زندگی عادی در دوران پس از کووید-۱۹ مشکل خواهند داشت.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه مشکلات ناشی از کووید-۱۹ فراوان است به برخی از مهمترین آنها و آمادگی برای بهبود آن در دوران پساکرونا گریزی زد و توصیه هایی که برای دوران پس از کرونا برای بعضی از جنبه های مهم زندگی را که می توان ارائه داد، عنوان کرد.

وی آمادگی برای زندگی پس از کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی را از جمله این موارد برشمرد و اذعان داشت : تا وقتی که کووید-۱۹ در همه دنیا کنترل نشده است، رعایت موارد بهداشتی لازم است.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان با بیان اینکه ابتلای تعداد زیادی از جمعیت و حتی پوشش‌های بالای واکسیناسیون، در حال حاضر نمی تواند سلامت کلی افراد و جامعه را تضمین کند، افزود: دو مشکل بسیار مهم در این زمینه وجود دارد اول اینکه ایمنی حاصل از ابتلا به کووید-۱۹ و همچنین تزریق واکسن بعد از مدتی یعنی بعد از ۶ ماه کاهش می یابد به خصوص در افرادی که واکسینه می شوند، کاهش ایمنی بعد از ۶ ماه به سرعت اتفاق می افتد بنابراین ابتلا و واکسیناسیون در شرایط فعلی تضمین کننده سلامت برای برگشت به دوران پیش از کووید-۱۹ نیست.

به گفته دکتر مرادی، بایستی تا زمانی که مشکل کرونا در دنیا حل نشده است، این بیماری به عنوان یک مسئله جدی در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: پیدایش یک واریانت جدید به خصوص از نوع فرار از واکسن می تواند همه این ماجرا را برای دنیا از نو شروع کند بنابراین تأکید بر رعایت همه نکات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کماکان باید ادامه یابد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان عنوان کرد: هنوز هم در کشورهایی که پوشش بالای ۷۰ درصد، دو دوز واکسیناسیون را دارند، بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از تجمعات زیاد تأکید می شود.

دکتر مرادی در ادامه افزود: در برخی از کشورهایی که این پروتکل‌ها را بعد از رسیدن به پوشش بالای واکسیناسیون جدی نگرفتند، با موج های جدیدی از بیماری مواجه شدند بنابراین تأکید می شود تا زمانی که در همه دنیا مشکل این بیماری حل نشده، صرفاً با اتکاء به پوشش بالای واکسیناسیون همه چیز رها نشود.

وی با بیان اینکه نادانسته های ما در مقابل این بیماری زیاد است، تصریح کرد: اغلب پیش بینی‌های اولیه در همه جای دنیا درست از آب در نیامد و هنوز مهمترین مشکل جوامع چه واکسن زده و چه نزده، وجود این بیماری است.

این مقام مسئول اضافه کرد: تا زمانی که همه دنیا بر این مشکل غلبه نکنند، رعایت سبک زندگی کرونایی تا حدی لازم است، البته با پوشش بالاتر واکسن که اکنون در کشور ما نیز حاصل شده است، انتظار داریم که مبتلایان و مرگ های کمتری داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت کردستان گفت: با انجام واکسیناسیون در همه افراد یکی از نکاتی است که می تواند مسیر بازگشت به زندگی عادی را سریع تر میسر سازد، البته این پوشش بالای واکسیناسیون باید در همه کشورهای دنیا اتفاق بیفتد تا با کاهش گردش ویروس، احتمال ایجاد سویه های جدید کاهش یابد.

دکتر مرادی بیان کرد: با افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور، امکان انجام بسیاری از فعالیت ها و البته به شرط رعایت نکات بهداشتی میسر خواهد شد و با افزایش این پوشش و البته کماکان با رعایت نکات بهداشتی باید شیوه زندگی به سمت انجام فعالیت های منظم پیش برود.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای وضعیت تحصیل و آموزش در دوران پسا کرونا افزود : یکی از مهترین جنبه‌های زندگی که در دوران کووید-۱۹ آسیب فراوان و احتمالا غیر قابل برگشتی دید، آموزش بود اگر چه آموزش از طریق مجازی دنبال شد اما آموزش مجازی هیچ گاه جایگزین آموزش عمومی نخواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تصریح کرد: دوران کووید-۱۹ باعث یک خسارت زیاد به آموزش همه رده های سنی و تحصیلی شد لذا افراد، خانواده، اجتماع، و دولت باید برنامه های جدی برای جبران خسارت‌های ناشی از بیماری به آموزش شود چراکه این خسارت ها به خصوص در کودکان خیلی جدی است.

دکتر مرادی با تاکید بر اینکه بسیاری از مهارت های کودکان از طریق تعامل با همنوعان حاصل می شود، افزود: در طی نزدیک به این دو سال این امکان وجود نداشت بنابراین همه جامعه باید راه حل‌های مناسبی برای کاهش این خسارت ها پیدا کنند و افراد و خانواده ها باید از آن تبعیت کنند.
وی به بازبینی برنامه های تغذیه بعد از دوران کرونا گریزی زد و گفت: تغذیه در دوران پس از کرونا باید بازبینی شود، زندگی بی تحرک و یا کم تحرک دوران کووید-۱۹ باعث ایجاد اختلالاتی در تغذیه افراد شده است رژیم غذایی افراد بعد از یک دوره طولانی که همراه با تحرک کمتر بوده دگرگون شده است.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت کردستان با بیان اینکه در دوران پس از کرونا باید این رژیم غذایی متناسب با فعالیت ها بازبینی شود، افزود: رژیم غذایی مناسب باعث افزایش سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری‌ها و آسیب های مختلف می شود.

دکتر مرادی با بیان اینکه دوران کووید-۱۹ زندگی کم تحرک را به شدت افزایش داده است، افزود: در دوران پس از کرونا باید تحرک فیزیکی و ورزش به صورت جدی مورد توجه افراد، خانواده ها و اجتماع قرار گیرد چون
ورزش هم به سلامت جسمی و هم به سلامت روحی کمک می کند لذا باید به برنامه های منظم ورزشی در همه گروه های سنی توجه کرد.

وی یادآورشد: افراد، خانواده ها و اجتماع باید برای دوران بعد از کرونا به افزایش تحرک فیزیکی که یکی از مهمترین عوامل حفاظت کننده سلامتی در همه گروه های سنی هستند توجه کنند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

طبق اظهارات دکتر مردادی، ارتقای سلامت روحی، کاهش ارتباطات، ترس از بیماری، از دست دادن عزیزان و انزوا بعضی از مشکلات روحی در دوران کرونا آسیب های زیادی به سلامت روحی افراد و جامعه وارد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان ادامه داد: از آنجا که مدت مواجهه با این مشکلات طولانی شد، افراد و خانواده ها و جوامع باید برنامه های مناسبی برای ترمیم این آسیب ها داشته باشند و هر جامعه ای نیازمند یک برنامه برای ترمیم این آسیب‌ها است.

وی تنظیم وقت خواب و برنامه های روزانه و زمان سرگرمی را از دیگر موارد مهم و قابل بازنگری در دوران پسا کرونا نام برد و گفت: یکی از آسیب های کووید-۱۹ لطمه به برنامه های روزانه، زمان خواب و اوقات فراغت بود چراکه خواب منظم نقش مهمی در زندگی سالم دارد لذا برنامه‌ریزی و توجه به موارد مذکور در زندگی فردی و اجتماعی پس از کرونا الزامی است.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان تصریح کرد: طولانی شدن دوران این بیماری احتمالاً مشکلات زیادی را برای طبیعی کردن این برنامه ها در پی خواهد داشت اما بازگشت به زندگی عادی و فعال، مستلزم برنامه ریزی برای رفع این مشکلات است.

دکتر مرادی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه مشکلات ناشی از کووید-۱۹ لطمه زیادی به جوامع وارد کرده است لذا جوامع باید با شناسایی مشکلات و آسیب های ناشی از آن، نسبت به آمادگی و ترمیم آسیب‌ها به سرعت اقدام کنند.

منبع: ایسنا