شیوه ی حل و فصل اختلاف در تیم کاری

اختلافات در تیم کاری یا محل کار یک امر طبیعی است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما روش های کاربردی برای حل کردن اختلاف در تیم کاری وجود دارد.

کشمکش و اختلاف، بخش طبیعی از زندگی هستند و ممکن است هم در محل کار و هم در زندگی شخصی اتفاق بیفتند. کشمکش های موجود در محل کار به این دلیل اتفاق می افتند که اعضای تیم کاری همیشه با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و نمی دانند که چگونه با وجود تفاوت ها در کنار یکدیگر کار کنند. این تفاوت ها ممکن است روی انجام وظایف آن ها و حتی رفتارشان اثرگذار باشد.

اختلاف محل کار

برای این که یک تیم کاری بتوانند به خوبی با یکدیگر کار کنند، باید پیچیدگی ها و کشمکش ها را حل و فصل کنند و یک رفتار حرفه ای داشته باشند و آشفتگی ها را به حداقل برسانند. توانایی حل این مشکلات و اختلاف ها بین تیم کاری برای موفقیت هر ارگانی ضروری است. اگر شما هم درگیر این اختلافات هستید و یا سعی دارید آن ها را کاهش دهید، اول از همه باید آرامش خود را حفظ کنید و تفاوت دیدگاهی را بپذیرید و سپس راهکارهای عنوان شده در این بخش در پیش بگیرید.

اختلاف و کشمکش تیم کاری چیست ؟

کشمکش های موجود در یک تیم کاری زمانی افزایش پیدا می کند که اختلاف نظر ها برای رسیدن به اهداف، روش ها و نیازها متفاوت باشد. این کشمکش ها همچنین به دلیل تفاوت شخصیتی و رفتاری افراد رخ می دهد و باعث می شود که نتوانند پیشرفت خوبی حاصل کنند. زمانی که این اختلافات افزایش پیدا می کند، مخالفت هایی به وجود می آید و باعث می شود که آن ها نتوانند همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

حل این مشکلات نیاز به یک مهارت مدیریتی بسیار بالا دارند افراد نیز باید اختلافات را بشناسند و آن ها را بپذیرند و آرامش خود را بازیابی کنند تا به موفقیت کلیه گروه کمک کنند.

چرا حل اختلافات در گروه اهمیت دارد؟

حل این اختلافات برای موفقیت هر تیمی ضروری است. این که بخواهیم این اختلافات را نادیده بگیریم، تاثیر منفی روی خلاقیت کل تیم دارد، تنش و ناراحتی را ایجاد می کند اما حل و فصل آن ها باعث می شود که اعضای تیم بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند و برای رسیدن به اهداف خود بهتر تلاش کنند و در نتیجه یکدیگر را بهتر درک می کنند و در محیط کاری بهره وری بیشتری خواهند داشت.

انواع اختلافات رایج میان اعضای تیم کاری

در این قسمت ۴ نوع رایج کشمکش در محیط کار را به شما معرفی می کنیم:

اختلافات بر سر وظایف افراد

این اختلافات در شرایطی ایجاد می شود که اعضای تیم به یکدیگر اعتماد می کنند که هرکس وظیفه یا پروژه مخصوص به خودش را انجام دهد. زمانی که یک نفر بخش مربوط به خودش را به طور کامل به انجام نرساند، روی توانایی اعضای دیگر نیز اثرگذار است و باعث می شود که دیگری نتواند کار خود را به اتمام برساند. مثلاً اگر یک کارمند همیشه گزارش ها را دیر بررسی کند، قطعاً روی نتیجه کار حسابدار هم اثر می گذارد. برای جلوگیری از این کشمکش ها هر شخص در تیم باید بداند که چه وظیفه ای دارد و آن را به شکل عالی به انجام برساند.

اختلافات مدیریتی و رهبری تیم

بعضی از این اختلافات به دلیل اختلاف استایل مدیریتی رخ می دهد. همه افراد روش خودشان را برای مدیریت تیم ها دارند. بعضی از این مدیر ها کاملاً مستقیم عمل می کنند اما بعضی دیگر کمی میانه رو هستند و همکاری تیم را می طلبند. برای جلوگیری از این کشمکش ها بسیار مهم است که تفاوت مدیران مختلف را با یکدیگر بپذیرید. اگر شما در نقش مدیریتی شرکت هستید، حتماً باید استایل خودتان را داشته باشید و بدانید که با تیم چگونه تعامل برقرار کنید و همچنین باید به نیاز ها و شخصیت های اعضای تیم هم توجه کنید.

سبک کاری

از آنج ایی که تفاوت ها در استایل های مدیریتی زیاد است، در استایل هر کارمند هم تفاوت هایی وجود دارد زیرا هر فردی ترجیحات خودش را برای به انجام رساندن وظایف دارد. بعضی از افراد خیلی سریع کار می کنند و بعضی دیگر کارهای خود را به تعویق می اندازند. در نتیجه سبک کاری همه آن ها با یکدیگر متفاوت است. همه اعضای تیم باید این سبک های متفاوت کاری را بشناسند و به دنبال راهکارهایی برای همکاری بیشتر و بهتر باشند.

اختلافات شخصیتی

تفاوت های شخصیتی جزء مشکلات رایج در تیم کاری است. این تفاوت ها باعث می شود که افراد نتوانند به راحتی نظرات یکدیگر را بپذیرند. در نتیجه بین آن ها تنش و کشمکش ایجاد می شود. شاید برایتان سخت باشد که بخواهید شخصیت فرد مقابل را که با شما حرف متفاوتی می زند را بپذیرید و درک کنید. پس بسیار مهم است که همیشه تفاوت های شخصیتی را در نظر داشته باشید.

چگونه اختلاف های تیم کاری را حل و فصل کنیم ؟

بسیاری از این کشمکش ها به دلیل سوء تفاهم و درک نادرست به دلیل کمبود ارتباط بین اعضای تیم ایجاد می شود. زمانی که این کشمکش ها به درستی حل و فصل شود، اعضای تیم می توانند رابطه کاری بهتری با یکدیگر داشته باشند و سطح بهره وری خود را افزایش دهند. در ادامه این بخش از نمناک راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که به بهبود این وضعیت کمک می کند.

آرامش

زمانی که یک چالش یا اختلاف رخ می دهد، بسیار مهم است که آرام و حرفه ای رفتار کنید. حتماً چند نفس عمیق بکشید. قبل از تلاش برای حل مشکل ذهن خود را پاکسازی کنید. با برنامه ریزی پیش بروید تا هیچ گونه تنشی روی شما اثر نگذارد.

ارتباط برقرار کنید و گوش دهید

همیشه مکانی را پیدا کنید که بتوانید اختلافات را به صورت خصوصی بیان کنید. بسیار مهم است که همه اعضای تیم فرصت داشته باشند تا حرف خود را بزنند و به آنچه که دیگران می گویند گوش دهند. پس همیشه پر توجه و دلسوزانه رفتار کنید و حرف های دیگران را به خوبی بشنوید.

اختلافات را بپذیرید و به دنبال راه حل باشید

اولین مرحله این است که مشکل را بپذیرید. هنگامی که این اختلافات تشخیص داده شوند، همه می توانند برای رسیدن به یک راه حل توافق نظر کنند. سعی کنید اختلافات را از دیدگاه اعضای تیم ببینید، روی حل و فصل آن ها تمرکز کنید، توافق خود را اعلام کنید و فهم بهتری را از این مشکل به دست بیاورید.

از مدیریت کمک بگیرید

گاهی اوقات نیاز دارید که پست مدیریتی را هم وارد کار کنید و از او کمک بگیرید و با همکاری او مشکلات را سریع تر حل و فصل کنید. حل مشکلات تیم کاری نیازمند تلاش همه است و همه باید دیدگاه های متفاوت را بپذیرند. زمانی که این اختلافات حل و فصل شدند، بهترین راه این است که به سمت جلو حرکت کنید و اشتباهات خود را بشناسید تا بتوانید در کنار یکدیگر تلاش خود را بالا ببرید.

تمرین حل اختلاف داشته باشید

اگر این تمرین ها را در محل کار انجام دهید، افراد نیز به طور کلی بهتر به این مهارت ها پاسخ می دهند. پس با این تمرین ها به تیم کمک کنید که اختلافات شخصی خود را هم برطرف کنند و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری برای حل کشمکش های کاری پیدا خواهید کرد.

به اعضای تیم کمک کنید که روابط کاری مثبت داشته باشند

همیشه به کارمندان این شانس و فرصت را بدهید تا یکدیگر را بهتر بشناسند و احساس راحتی بیشتری با هم پیدا کنند. مثلاً تعاملات اجتماعی را بین آن ها افزایش دهید، جلسات مختلف غیر کاری بگذارید تا آن ها به شکل مثبت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

محیطی ایجاد کنید که همکاری بین اعضا را تشویق می کند

می توانید در برنامه های رسمی شرکت هم به گونه ای رفتار کنید که افراد تمایل داشته باشند همکاری خود را نشان دهند و پیشنهادات خود را اعلام کنند؛ بدون این که جر و بحثی به وجود بیاید. تحقیقات نشان می دهد کارمندانی که درگیری بیشتری با کار دارند و مشارکت آن ها زیاد است، تاثیر مثبتی در زندگی شخصی و کاری خود خواهند گذاشت.

مهارت آرام کردن گروه از طرف مدیر

مدیر باید بداند چه زمانی گروه را آرام کند و چگونه آن ها را مدیریت کند تا بتواند از کشمکش های بعدی جلوگیری کند زیرا این اختلاف نظر ها در همه تیم های کاری وجود دارد و طبیعی است.

استفاده از طرف سوم برای آرام کردن گروه

گاهی اوقات حتی مدیر و سوپروایزر هم نمی توانند کشمکش را آرام کنند و در نتیجه یک طرف سومی باید وجود داشته باشد که بدون جانبداری اعضای تیم، مدیر و و سرپرست، گروه را آرام کند.

رفتار عادلانه

کاملا مشهود است که رفتار عادلانه مدیران باعث می شود که اعضای تیم حال بهتری داشته باشند. حسادت و مشکلات حاشیه ای به آن ها غلبه نکند و ظاهراً رفتار بهتری از خودشان نشان دهند.

کنار گذاشتن اعضای تیمی که همکاری نمی کنند

درست است که همه اعضای تیم باید اختلاف نظر ها را بشناسند و به آن پایبند بمانند اما در این مسیر همیشه افرادی هستند که همکاری نمی کنند. اگر بتوانید این افراد را کنار بگذارید، قطعاً حال تیم کاری بهتر خواهد شد.