«باغچه‌ای پر از دعا»، تازه‌ترین اثر مرتضی حاتمی

«مرتضی حاتمی» از انتشار تازه‌ترین کتابش برای کودکان با عنوان «باغچه‌ای پر از دعا» خبر داد.

«مرتضی حاتمی» اظهار کرد: «باغچه‌ای پر از دعا» عنوان تازه‌ترین کتابم برای کودکان است که از چند دعای کودکانه از زبان باغچه و درخت و گل و حیوانات برای مخاطبان گروه سنی «ب» تشکیل شده است و توسط «آرین هادی‌زاده» هنرمند نوجوان، تصویرگری و توسط انتشارات آفرینش ادب در ۱۲ صفحه منتشر می‌شود.
وی گفت:  توجه به ادبیات مذهبی برای مخاطبان کودک با بهره‌گیری از زبان غیر مستقیم، می‌تواند آموزه‌های معنوی را در آنان تقویت کند، زیرا با بهره‌گیری از زبان غیرمستقیم‌ و شخصیت‌های غیرانسانی ملموس، بهتر می‌توان مفاهیم خدامحوری را در قالب دعا و زبان ادبی شعر و داستان به مخاطب انتقال داد.
این نویسنده ایلامی تصریح کرد:  مفهوم خدا و حرف زدن با او یکی از مباحث مهم و جذاب در ادبیات برای کودک و نوجوان است که مورد استقبال قرار می‌گیرد و زبان غیرمستقیم، سادگی، صمیمیت و ساده بودن متن، موجب جذابیت و التذاذ در مخاطب می‌شود، زیرا یکی از مؤلفه‌های جذابیت در آثار ادبیات مذهبی، توجه و پرداخت معنا و مفهوم و محتوا به زبان غیرمستقیم و نیز بهره گیری از خلاقیت ادبی و پرهیز از بیان مستقیم است.

وی با اشاره به حساسیت‌های خاص در پرداختن به آثار ادبیات مذهبی تصریح کرد: پردازش به ادبیات مذهبی برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال، سختی‌ها و حساسیت‌های خاص خودش را دارد، زیرا مرز واقعیت و تحریف و خلاقیت بسیار ظریف و حساس و به هم نزدیک است و مؤلف در این موارد، دقت نظر، مطالعه عمیق و دقیق از منابع معتبر و مستند و رعایت مناسب از تخیل، نیاز دارد.

حاتمی ادامه داد :در این اثر که کتاب برگزیده جشنواره کشوری نیایش در سال ۹۹ است، تلاش شده مفهوم گفت‌وگو با خدا در قالب جملاتی کوتاه و ساده از زبان شخصیت ‌هایی هم چون: درخت گیلاس، کرم خاکی، گل، باغچه، کفشدوزک و… بیان شود و در پایان کتاب، فضایی برای نگارش دعای خواننده پیش بینی شده تا بتواند به راحتی با خدا حرف بزند و دعایش را بنویسد.

حاتمی در خصوص تصویرگری کتاب گفت: تصویرگر این کتاب، نوجوانی ۱۷ ساله و از سرمایه ‌های آینده هنر تصویرگری کتاب کودک است که با دقت و تلاش خلاقه کتاب را با استفاده از تکنیک‌های کُلاژ (تکه چسبانی)، گواش و آبرنگ تصویرگری کرده و می‌توان به بالندگی و توفیقش در آینده، امید بست.
نویسنده رمان نوجوان «راز کوچه باغ هفت توت» با اشاره به ۱۸ تیر؛ روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: امیدوارم روز «ادبیات کودک و نوجوان» که با درگذشت استاد «مهدی آذریزدی» پیشکسوت بازنویسی ادبیات کلاسیک برای نوجوانان، در تقویم ثبت شده، شاهد اتفاق‌های خوب و مبارک در این حوزه باشیم و مؤلفان، ناشران، تصویرگران و تمام تلاشگران این ادبیات زیربنایی و مؤثر در بالندگی ادبیات بزرگسال؛ نگاه هایی تازه‌تر و جدی تر به این ادبیات داشته باشند و با آفرینش و انتشار آثار خلاقه، در مسیر بالندگی بهتر آن گام‌هایی بلند بردارند. هر چند میزان تلاش و همت مجموعه تلاشگران ادبیات کودک و نوجوان به میزان حمایت‌های حداکثری دولت بستگی دارد و امیدوارم این روز مثل سایر روزهای ثبت شده در تقویم فقط «برای یادآوری نباشد» زیرا زیربنا و ریشه تعالی فرهنگی یک جامعه، داشتن ادبیات کودک و نوجوان درشت محتوا، خلاقه و جدی است، ادبیات کودک و نوجوان قوی و حرفه ای، جامعه‌ای شاد و با نشاط، دانا و آگاه به حقوق شهروندی و مباحث اجتماعی تربیت می‌کند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و اثرات آن بر ادبیات و نشر کتاب، گفت: اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر تمام ابعاد زندگی انسان معاصر کاملاً هویداست و در این میان ناشران و مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان نسبت به سایر حوزه ها بیشتر دچار مشکل و ضرر و زیان مالی شده‌اند. تیراژ کتاب بسیار پایین آمده و هنر- صنعت نشر دچار رکود و ایستایی شده و اغلب ناشران و مؤلفان تمایلی برای انتشار آثارشان ندارند، زیرا مخاطب به سمت فضای مجازی تغییر ذائقه داده و بخشی از ادبیات نیز در هوای فضاهای مجازی نفس می‌کشد و ناشران و مؤلفان نیز با این نگاه در حال پوست‌اندازی و تغییر محتوای تولیدی برای جوامع هدف‌اند.

حاتمی در پایان از انتشار مجموعه داستانکی با عنوان «کرونا؛ آتش بدون دود» توسط نشر «باشور» در روزهای آینده خبر داد.

منبع: ایسنا