اعلام نتایج اولین مهرواره ادبی طنز کشوری کانون پرورش فکری کودکان اردبیل

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: آئین اختتامیه مهرواره ادبی طنز و رونمایی از کتاب «یک وعده لبخند» همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

زعفر احدزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بیش از۵۰۰ اثر از کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه مهرواره رسید که داوری آثار در مرحله اول با از ظرفیت داوران استانی و در مرحله نهایی داوران ملی در حوزه شعر و داستان ارزیابی های لازم را انجام دادند.

وی افزود: ۷۵ اثر برگزیده این مهرواره در سه بخش شعر، داستان و اینفوگرافی در قالب کتابی با عنوان «یک وعده لبخند» منتشر و همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در آئین اختتامیه این مهرواره رونمایی خواهد شد که در انتشار این کتاب همراهی های سازمان بسیج هنرمندان استان را شاهد بودیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ادامه داد: در بخش «شعر» این مهرواره، ۱۱۰ اثر به دبیرخانه رسید که پس از داوری نهایی، در گروه سنی «نونگاه» ۷ اثر و در گروه سنی «نوجوان» ۱۰ اثر برگزیده شدند.

احدزاده ادامه داد: ملاک‌های انتخاب آثار در بخش شعر؛ نگاه تازه به موضوع، خلاقیت در پرداخت، توجه به شگردهای طنز و ارتباط اثر با موضوع‌های اعلام‌شده در فراخوان بود.

به گفته این مسئول، در بخش «داستان»، از میان ۳۸۳ اثر رسیده به دبیرخانه مهرواره، در گروه‌ سنی نونگاه، ۲۵ اثر و در گروه سنی نوجوان، ۲۳ اثر به عنوان برگزیده شناخته شدند و توجه به عناصر و ساختار داستان، هم‌چنین بکارگیری صحیح شگردهای طنز و ارتباط اثر با موضوع‌های اعلام‌شده در فراخوان، ازجمله ملاک‌های داوری در بخش «داستان» بود.

احدزاده با بیان اینکه در فراخوان مهرواره، حداکثر ۵۰۰ کلمه برای «داستان  کوتاه» اعلام‌شده بود ولی با توجه به کیفیت خوب آثار و بنا به تصمیم هیات داوران، آثاری که تا ۷۰۰ کلمه بودند نیز در انتخاب پایانی موردتوجه و ارزیابی قرار گرفتند، ادامه داد: در بخش «اینفوگرافی» ، ۳۵ اثر به دبیرخانه مهرواره ارسال شد که در مجموع ۵ اثر در گروه سنی نوجوان(۱۵+)، برگزیدگان نهایی بودند و هیات داوران در بخش اینفوگرافی؛ خلاقیت تصویری، بیان موضوع در قالب طنز، کیفیت اجرا و توجه به هماهنگی اثر با موضوع‌های مهرواره را ملاک انتخاب قرار دادند.

احدزاده اظهار کرد: رویکرد مهم اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در طراحی و اجرای مهرواره سراسری طنز «یک وعده لبخند» در سه بخش «شعر» (کلاسیک و آزاد)، «داستان کوتاه» و «اینفوگرافی» (اطلاعات تصویری) برای دو گروه سنی نونگاه (۱۲+) و نوجوان (۱۵+) ورد به پدیده طنز و ترویج فرهنگ شادکامی در قالب برنامه های ادبی، هنری و فرهنگی بود که به نوبه خود اقدامی نو و خلاقانه در سطح سازمانی در کشور و برای این نسل بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

روایت تسهیلگران باشگاه‌های کتابخوانی در دوران کرونا