این موارد را برای دندان درآوردن نوزاد جدی بگیرید

دندان درآوردن نوزاد، مرحله ‌ای از رشد است که امکان دارد برای بعضی از نوزادان با تب، بی‌ قراری و درد همراه باشد. اولین دندان در تعداد زیادی از نوزادان بین چهار ماهگی تا هفت ماهگی شروع به رشد می‌ کند.

 دندان درآوردن نوزاد، مرحله ‌ای از رشد است که امکان دارد برای بعضی از نوزادان با تب، بی‌ قراری و درد همراه باشد. اولین دندان در تعداد زیادی از نوزادان بین چهار ماهگی تا هفت ماهگی شروع به رشد می‌ کند. می‌ دانیم که به نظرتان باور نکردنی می ‌آید اما از هر هشتصد تا شش هزار نوزاد، یکی با یک یا دو دندان متولد می‌ شود! گاهی زود یا دیر درآوردن دندان در کودکان به وراثت و ژنتیک مرتبط است. بیشتر کودکان تا سه سالگی یک سری کامل از اولین دندان ‌های خود را خواهند داشت که به آن‌ ها دندان های شیری می ‌گویند. دندان ‌های شیری هم مثل دندان‌ های دائم، نیاز به مراقبت ‌های بهداشتی و پزشکی دارند.

مهم‌ ترین علائم دندان درآوردن در نوزادان

نوزادان علائم مختلفی در زمان دندان درآوردن دارند و این علائم در همه آن‌ ها مشترک نیست. علائم دندان درآوردن، معمولا خیلی طولانی نیست و بین ۳ تا ۷ روز پیش از نیش زدن دندان آغاز می ‌شود و به محض مشاهده سفیدی دندان روی لثه، از بین خواهد رفت. با این حال اگر این علامت‌ ها در نوزاد شما خیلی شدید است، می ‌توانید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده و از راهنمایی ‌های او استفاده کنید.

مهم ‌ترین علائم دندان درآوردن در نوزادان عبارت ‌اند از:

· لثه‌ های متورم، ملتهب و نازک

· بی ‌قراری و گریه

· تب خفیف که معمولا از ۳۸ درجه کمتر است

· تمایل به جویدن چیزهای سخت و فرو بردن اجسام در دهان

· آبریزش زیاد که گاهی ممکن است باعث جوش صورت در نوزاد شود

· سرفه کردن

· مالیدن گونه یا کشیدن گوش توسط نوزاد

· قرار دادن دست ‌ها یا انگشتان در دهان

· تغییر در شکل غذا خوردن یا خوابیدن

همان ‌طور که گفتیم، این علائم در نوزادان مختلف متفاوت است و نشانه‌ ای از بیماری نیست. با این حال، مشاهده برخی علائم می‌تواند هشداردهنده باشد. اگر نوزادی که در سنین دندان درآوردن است با علامت‌ هایی مثل:

· اسهال

· استفراغ

· تب شدید

· بثورات جلدی

· سرفه و احتقان

مواجه شد، حتما لازم است با پزشک تماس بگیرید. این‌ موارد، علائم طبیعی در روند دندان درآوردن نیست و ممکن است نشانه‌ ای از یک عارضه جدی مثل عفونت ویروسی در نوزاد  باشد. اگر رشد دندان کودک با خونریزی یا مشاهده چرک و تورم شدید هم همراه بود، این مورد را هم حتما به پزشک اطلاع دهید.

دلایل دیر دندان درآوردن نوزاد

پزشکان معتقدند که نوزاد تا ۱۳ ماهگی باید حداقل یک دندان داشته باشد و اگر تا این سن هنوز دندانی در دهان نوزاد رشد نکرده باشد، با مسئله‌ ای به نام «تاخیر در رشد دندان» مواجهیم. این مسئله را نمی توان یک بیماری دانست، اما برای پیدا کردن دلیل آن نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد. اما چه دلایلی رشد ندادن نوزاد را به تاخیر می اندازد؟ در ادامه دلایل این مسئله را بررسی می‌ کنیم.

عوامل ارثی و ژنتیکی: مهم ترین و اصلی ترین دلیل دیر دندان درآوردن نوزاد به عوامل ارثی و ژنتیکی برمی گردد. مثلا اگر خواهر و برادر یا اقوام درجه ۱ و درجه ۲ نوزاد هم دچار تاخیر در رشد دندان بوده اند، این مسئله می تواند به مسائل ژنتیکی مربوط شود. اما اگر دندان‌ های سایر اعضای خانواده در سن طبیعی رشد کرده باشد، لازم است سایر عوامل برای پیدا کردن دلیل تاخیر رشد دندان نوزاد بررسی شود.

کم کاری غده تیروئید: بعضی از نوزادان به طور مادرزادی به کم کاری غده تیروئید مبتلا هستند و این موضوع می تواند باعث تاخیر در رشد دندان هایشان شود. اگر نوزاد شما به جز تاخیر در دندان درآوردن علائم زیر را هم دارد، بهتر است این مشکل را با یک متخصص اطفال مطرح کنید:

· تاخیر در شروع گفتار

· تاخیر در ایستادن و راه رفتن

· وزن بیشتر نسبت به سایر همسالان

سوء تغذیه: همان طور که می دانید، ترکیبات معدنی مثل فسفر و کلسیم و ویتامین‌ هایی مثل ویتامین A، D و C از مهم ترین عوامل در رشد دندان نوزادان است. بنابراین اگر کودکی دچار مشکل سوء تغذیه باشد، بدن او قادر به تامین این مواد ضروری نیست و به احتمال خیلی زیاد، رشد دندان های نوزاد با تاخیر مواجه خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آیا رشد مجدد دندان‌ها دائمی امکان پذیر است؟

این عادت‌های غلط دندان های شما را زرد می‌کند

از اولین دندانپزشکان چه می‌دانید؟