قصه و قصه‌گویی؛ ابزاری برای تکوین شخصیت کودک

دبیر بخش استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان گفت: قصه می‌تواند به طور مناسب تخیل کودکان را پرورش داده و راه و رسم زندگی کردن را به کودکان یاد دهد.

فاطمه نظری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با قصه و قصه‌گویی، اظهار کرد: قصه و قصه‌گویی ریشه در فرهنگ عامه و بومی هر منطقه دارد. روایت قصه و افسانه از گذشته‌های بسیار دور که در محافل خانوادگی و شب‌نشینی‌ها در فرهنگ ایرانی وجود داشته و مورد استفاده مستمر قرار گرفته‌ است، تنها برای سرگرمی و پر کردن اوقات بیکاری نبوده، بلکه اهمیت آن در یادگیری و آموزش مفاهیم تربیتی و اخلاقی نیز بوده‌ است که در دوران کنونی می‌توان آموزش و تربیت علمی را نیز با این روش آموزش داد.

وی با اشاره به اینکه آموزش از طریق روش قصه و قصه‌گویی شیوه جذاب، شاد و پرنشاط است، از این روش آموزشی غیرمستقیم در کشورهای توسعه‌یافته بسیار استفاده می‌شود، افزود: امروزه کشورهای توسعه‌یافته اهمیت روایت داستان و قصه را دریافته‌اند و حس زندگی و زنده بودن کودک در هنگام روایت قصه را بسیار ارزشمند می‌دانند و دریافته‌اند که با این روش می‌توان به تکوین شخصیت کودک پرداخت و او را در مسیر مناسب تربیتی هدایت کرد که هم کودک لذت می‌برد و هم به تربیت مناسب می‌رسد.

این مسئول تصریح کرد: زبان قصه، زبان فطرت است و چون کودکان به فطرت نزدیک‌تر هستند، پس قصه می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی کمک کند. همچنین قصه می‌تواند به طور مناسب تخیل کودکان را پرورش دهد. قصه راه و رسم زندگی کردن به کودکان را می‌آموزد. همچنین کودک می‌تواند بخشی از مهارت‌های زندگی را با قصه یاد بگیرد.

نظری با اشاره به برگزاری بیست‌ و سومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از سازمان‌های متولی فرهنگی که در حوزه کودکان و نوجوانان نقش بسیار مهمی دارد نیز اقدام به برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در سال‌های متمادی کرد که بیست‌ و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال هم با شعار «آینده ساختنی است» و با موضوعات و بخش‌های مختلف و متنوع به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دبیر بخش استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان زنجان با بیان اینکه قصه و قصه‌گویی با توجه به کارکرد آن یکی از برندهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سطح استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی با موضوع ایثار و از خود خودگذشتگی، شادی و غم‌ها، امیدها و آرزوها برگزار خواهد شد که فرآیند اجرایی جشنواره از ۲۵ فروردین‌ماه امسال آغاز شده و مرحله پایانی آن در آذر سال‌جاری و هم‌زمان با شب یلدا، شب قصه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره دارای بخش ملی، بین‌المللی، برترین قصه‌گوی کشور، قصه زندگی من و بخش پادکست است، خاطرنشان کرد: بیست‌ و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

مرتبط:

فراخوان بخش علمی جشنواره «قصه‌گویی»