تأمین امنیت فرزندان در آموزش مجازی با اعمال تنظیمات حریم خصوصی

رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهارکرد: آموزش مجازی دانش‌آموزان راهی است که قبل از گسترش ویروس کرونا نرفته‌ایم و تجربه‌ای از آن نداریم. ازاین‌رو نقش خانواده‌ها در آموزش مجازی دانش‌آموزان دوچندان است و علاوه بر نگرانی‌های آموزشی باید مراقب امنیت دانش‌آموزان نیز باشند.

سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی در اولین روز از “پویش مردمی کودکان سایبری” با عنوان “کودکان سایبری، کرونا و آموزش مجازی” اظهارکرد: نادیده گرفته شدن موارد ساده ایمنی برای فعالیت دانش‌آموزان در فضای مجازی نه‌تنها می‌تواند آن‌ها را در دام مجرمان سایبری گرفتار کند بلکه گاهی اوقات تبعات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری دارد.

وی فعال کردن تنظیمات امنیتی و به‌روز بودن ضد بدافزارهای سامانه دانش‌آموزان را ضروری خواند و افزود: خانواده‌ها به یاد داشته باشند، به‌روزرسانی و نصب وصله‌های امنیتی برنامه‌های آموزش برخط و سیستم‌عامل میزبان نباید فراموش شود.

رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه مدرسه چیزی بیش از فرصت‌های آموزشی در اختیار کودکان قرار می‌دهد و سلامت جسمی، عاطفی و روانی کودکان در مدارس ارتقا پیدا می‌کند، گفت: عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس باعث بی‌برنامگی آن‌ها در طول روز شده است و استفاده مداوم از گوشی برای دریافت آموزش، ضریب آسیب‌های جسمی مثل چاقی، مشکلات حرکتی، ضعف بینایی مشکلات عاطفی و روانی را تشدید می کند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید به‌شدت به زمان استفاده کودکان از فضای مجازی و اینترنت حساس شوند و در زمان‌های غیردرسی دسترسی آن‌ها به فضای مجازی، گوشی و رایانک مالشی را محدود و آنان را وادار به فعالیت‌های بدنی و گفتمان با اعضای خانواده کنند.

رجبی تأکید کرد: خانواده‌ها خطر اعتیاد اینترنتی دانش‌آموزان را در شرایط آموزش برخط جدی بگیرند و حتماً سازگان مصرف اینترنت و تجهیزات هوشمند مثل گوشی و غیره را در خصوص کودکان رعایت کنند.

وی استفاده از پالایه شکن از سوی دانش‌آموزان را به معنای دسترسی به هرگونه محتوا دانست و گفت: معلمان حتماً آموزش و تکالیف درسی دانش‌آموزان را در بستری اجرا کنند که دسترسی به آن آسان باشد و نیازی به نصب پالایه شکن از سوی دانش‌آموزان نباشد و والدین در این خصوص حتماً نظارت کنند.

رجبی توجه به تنظیمات حریم خصوصی و امنیت در پیام‌رسان شاد را مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: والدین باید با تعریف گذرواژه مناسب، فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای و اعمال تنظیمات حریم خصوصی امنیت فرزند خود را در آموزش برخط تأمین کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: پاک بودن دستگاه‌هایی که دانش‌آموز قرار است از طریق آن به اینترنت متصل و آموزش ببیند، یک ضرورت است چراکه ذخیره بودن تصاویر شخصی و خانوادگی و اطلاعات مهم کاری والدین در این دستگاه‌ها با توجه به دسترسی کودکان، برای حفظ این اطلاعات محرمانه و خصوصی خطرناک است و در صورت غفلت دانش‌آموز احتمال به سرقت رفتن این اطلاعات و یا افشای ناخواسته آن‌ها وجود دارد.

رجبی همچنین در توصیه به دانش‌آموزان شرکت‌کننده در هرگونه کلاس آموزش برخط توصیه کرد: حتماً نرم‌افزار یا برنامک آموزش برخط را از فروشگاه‌های معتبر داخلی دریافت کنند و با توجه به درخواست سطح دسترسی نرم‌افزار یا برنامک به اطلاعات سامانه، از نگهداری اطلاعات مهم و محرمانه روی سامانه خود جدا خودداری کنند.

به گفته وی استفاده از ضد بدافزارها، سیم‌کارت کودک، رمزنگاری داده‌های مهم روی گوشی یا رایانک مالشی دانش‌آموز از جمله مواردی است که می‌تواند به امنیت دانش‌آموزان در آموزش برخط کمک کند.

رجبی در ادامه اجازه ندادن حضور کاربر مهمان در کلاس‌های آموزش برخط از سوی مدارس و آموزشگاه‌ها را ضروری خواند و تأکید کرد: با تعریف نام کاربری و گذرواژه مناسب حتماً کلاس‌های آموزش برخط را باید قفل کرد و مانع حضور دیگران در این کلاس‌ها شد تا تخلفات احتمالی را به حداقل رساند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: متأسفانه برخی از آموزشگاه‌ها و مدارس برگزارکننده کلاس‌های آموزش برخط بدون تعریف نام کاربر و گذرواژه مناسب در دسترس است، به‌گونه‌ای که هرکسی می‌تواند صرفاً با واردکردن آدرس سرویس دهنده و با ورود شماره اتاق به جلسه مجازی یا کلاس مجازی وارد شود.

وی بابیان اینکه سهل‌انگاری در این خصوص جایز نیست، اظهارکرد: مسئولان فنی این آموزشگاه‌ها و مدارس باید علاوه بر تأمین امنیت زیرساختی، تأمین امنیت کاربران کلاس‌های برخط را نیز جدی بگیرند و با تعریف نام و گذرواژه مناسب، اجازه حضور دیگران در کلاس‌های برخط را ندهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تعریف کاربر مهمان برای کاربران کلاس‌های برخط را نادیده گرفتن امنیت خواند ور گفت: حضور کاربر مهمان کلاس‌های آموزش برخط علاوه بر اینکه می‌تواند نظم این آموزش‌ها را به هم بزند، باعث سرقت اطلاعات دیگر کاربران حاضر در کلاس برخط نیز می‌شود، ضمن اینکه اگر اتفاقاتی در کلاس‌های برخط رخ ‌دهد از سوی کاربران مهمان در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود؛ اشتراک‌گذاری که گاه باعث هتک حیثیت کاربر یا مربی و آموزگار است.

وی ادامه داد: مربیان و آموزگاران حین تدریس در کلاس برخط به یاد داشته باشند که نرم‌افزارهای ضبط صدا و تصاویر قابلیت ثبت و نشر را خواهند داشت بنابراین در کلاس‌های برخط فقط باید مطالب درسی را به اشتراک گذاشت و از پخش و به اشتراک‌گذاری مطالب دیگر جدا خودداری کرد.

رجبی تاکیدکرد: هنگام تحویل نام کاربری و گذرواژه مناسب به متقاضیان شرکت در آموزش‌های برخط باید آن‌ها را نسبت به حفظ و محرمانه نگه‌داشتن نام کاربری و گذرواژه ورود آگاه کرد که آن را در اختیار هیچ‌کس قرار ندهند.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان و هنرجویان نیز به خاطر داشته باشند هرگونه سوءاستفاده و نشر و بازنشر نماهنگ‌هایی با محتوای توهین به معلم و مدرس کلاس‌های برخط مشمول قانون جرایم رایانه‌ای است و در صورت شکایت پیگرد قانونی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سراچه پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گسترش فضای مجازی مانند تیغ دولبه عمل می کند

هشدار نسبت به ورود زودهنگام کودکان به فضای مجازی

آسیب ۱ تا ۳ درصد دانش آموزان در فضای مجازی