پایتخت کتاب ایران شدن نیاز به حمایت دارد

رئیس گروه فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: برای انتخاب شهرها به عنوان پایتخت کتاب ایران فقط تلاش ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کافی نیست.

جعفر محمدی، در رابطه با برگزاری جشنواره پایتخت کتاب ایران و طرح جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در استان زنجان، اظهار کرد: در جشنواره پایتخت کتاب ایران، بعد از بررسی و انتخاب طرح‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی، هر سال یک شهر به‌ عنوان پایتخت کتاب در کشور انتخاب می‌شود.

وی افزود: برای شرکت در این جشنواره و انتخاب پایتخت کتاب، شهرها طرح‌های ابتکاری خود در رابطه با اقدامات مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی را به جشنواره ارسال می‌کنند تا بعد از بررسی طرح‌ها، شهر پایتخت انتخاب شود.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون از شهرهای استان زنجان به‌ عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب نشده‌ است، تصریح کرد: انتخاب یک شهر به‌ عنوان پایتخت کتاب ایران، بدون همکاری ارگان‌های مربوطه مانند شهرداری‌ها، کتابخانه‌های عمومی و … امکان‌پذیر نیست و طبق بررسی‌های انجام شده در شهرهایی که به این عنوان دست یافته‌اند، در کنار ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های مربوطه نیز مشارکت داشته‌اند.

محمدی در رابطه با تاثیرات انتخاب شهری به ‌عنوان پایتخت کتاب برای آن شهر، ادامه داد: بعد از بررسی و انتخاب طرح‌ها و انتخاب یک شهر به‌ عنوان پایتخت کتاب ایران از آن شهر برای اجرای طرح‌های خود در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی حمایت می‌شود که در استان زنجان نیز سعی داریم در این جشنواره به این عنوان دست یابیم.

رییس گروه فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در رابطه با برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در استان زنجان نیز عنوان کرد: طرح سراسری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در استان زنجان نیز برگزار شده و شرکت‌کنندگان در این طرح تاکنون در چهار جلسه از کارگاه‌های آموزشی آنلاین آن شرکت کرده‌اند.

محمدی با اشاره به اینکه کتاب‌داران، مربیان پرورشی، مربیان مهدهای کودک و کسانی که با جامعه کتاب‌خوان و کتاب‌دوستان ارتباط دارند، می‌توانند در این طرح‌ها شرکت کنند، خاطرنشان کرد: در این کارگاه‌ها شیوه درست و علمی نحوه دعوت مردم به کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه، آموزش داده ‌می‌شود تا این افراد به ‌صورت تخصصی‌تر مردم را به سمت مطالعه هدایت کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«سواد خبری» در یک کتاب

معرفی کتاب مردی به نام اوه

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا