۸ کتاب‌ با کاربردهای خاص برای کودکان و نوجوانان (۲)

کتاب‌ خوانی در کودکان و نوجوانان این امید را در دل زنده می‌کند که با انس گرفتن آنان از کودکی و نوجوانی با کتاب، در آینده آنان همنشین کتاب باشند. این هفته نیز کتاب‌های خردسالان تا نوجوانان را به ترتیب گروه سنی مورد نظر قرار داده‌ایم.

معرفی کتاب‌ های کودک به شما کمک می‌کند در کم‌ترین وقت و با دقیق‌ترین اطلاعات، کتاب مربوط به سن و نیاز کودک و نوجوان خود را پیدا کنید، به آن‌ها این کتاب‌ ها را هدیه دهید و یا برای آن‌ها از روی این کتاب‌ها قصه بگویید. کتاب‌ خوانی در کودکان و نوجوانان این امید را در دل زنده می‌کند که با انس گرفتن آنان از کودکی و نوجوانی با کتاب، در آینده آنان همنشین کتاب باشند.

این هفته نیز کتاب‌ های خردسالان تا نوجوانان را به ترتیب گروه سنی مورد نظر قرار داده‌ایم:

من صندلی نیستم

کتاب من صندلی نیستم

گروه سنی خردسال، کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد تقویت مهارت حل مسئله، توجه به مفهوم هویت و خودشناسی
ناشر پرتقال
تعداد صفحه ۴۰
خلاصه داستان کتاب «از این بدتر هم می‌شود که کسی با صندلی اشتباهتان بگیرد؟ اگر یک راسوی بدبو از راه برسد و روی شما بنشیند، چی؟ یا اگر دوتا اسب آبی رویتان بنشینند و لهتان کنند، چه‌کار می‌کنید؟ از همه بدتر اگر با یک شیر گرسنه روبه‌رو شوید، آن‌وقت چه به سرتان می‌آید؟ انگار کسی حواسش نیست که این زرافه‌ی طفلکی این‌جا نایستاده تا دیگران رویش بنشینند. حالا شما هم یک صندلی گرم و نرم بیاورید و داستان پر از خنده‌ی این زرافه‌ی بیچاره را بخوانید!»

 

یک روز با آقا موش پستچی

کتاب یک روز با آقا موش پستچی

گروه سنی خردسال، کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد آشنایی با حیوانات مختلف و زندگی  آن‌ها
ناشر زعفران (کتاب‌های زعفرانی)
تعداد صفحه ۳۲
خلاصه داستان کتاب «آیا تا به حال خانه‌ی تمساح را دیده‌اید؟ یا خانه‌ی سنجاب؟ یا خانه‌ی بز کوهی؟ نه؟ خب دلتان می‌خواهد با آقا موش پستچی همراه شوید و ببینید نامه‌ها و بسته‌ها را به چه کسانی تحویل می‌دهد؟»

 

وقتی آتش‌ پاره وارد شهر می‌شود

کتاب وقتی آتش‌ پاره وارد شهر می‌شود

گروه سنی کودکان سال‌های آخر دبستان
کاربرد کنار آمدن با اندوه از دست دادن، بهبود رابطه با مادربزرگ و پدربزرگ
ناشر آفرینگان
تعداد صفحه ۱۹۸
خلاصه داستان کتاب «ماریا دختری ده‌ساله است که بعد از مرگ مادرش به روستایی می‌رود که مادربزرگش در آن‌جا زندگی می‌کند، داستان تضاد ایجاد شده در زندگی دختربچه را نشان می‌دهد.  او در شهری مدرن با تمام امکانات، تفریحات و آزادی‌هایش مجبور است روزهایش را در طویله سپری کند و با حیوانات مزرعه سر و کار داشته باشد و وقتی که قرار است به مدرسه برود با رفتارها و آموزش‌هایی روبه‌رو می‌شود که اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.»

 

پاندورا و پرنده

پاندورا و پرنده

گروه سنی کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد توجه به محیط زیست، توجه به ارزش دوستی و مفاهیم انسانی
ناشر پرتقال
تعداد صفحه ۳۲
خلاصه داستان کتاب «پاندورا تک و تنها در سرزمین اسقاطی‌ها زندگی می‌کرد. او از چیزهایی که مردم دور می‌ریختند، خانه‌ی قشنگی برای خودش ساخته بود. ولی هیچ‌وقت هیچ‌کس به دیدنش نمی‌آمد. تا اینکه یک روز چیزی از آسمان به زمین افتاد. یک پرنده که بالش شکسته بود. و پاندورا به او کمک کرد تا کم‌کم دوباره پرواز کند…

داستانی زیبا و لطیف از پیوند موجودات و شروع دوباره‌ی زندگی. داستانی پر از مفاهیم ارزشمند که از مهربانی و حمایت و امید و عشق می‌گوید.»

 

یک چیز سیاه

کتاب یک چیز سیاه

گروه سنی کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد آشنایی با حیوانات و فضای جنگل، پرورش درک بصری، پرورش تفکر خلاق
ناشر فاطمی (کتاب طوطی)
تعداد صفحه ۳۲
خلاصه داستان کتاب «وسط جنگل رنگارنگ، چیز سیاهی خودنمایی می‌کند؛ یک چیز سیاهِ شاید معمولی و شاید هم اسرارآمیز. پلنگ فکر می‌کند شاید یکی از خال‌هایش موقع شکار افتاده است. کلاغ که بدجور ترسیده است، فکر می‌کند شاید شهاب‌سنگی جنگلشان را تهدید می‌کند. گوزن هم نگران چیز سیاهی است که وسط جنگل افتاده است. شما چه فکر می کنید؟ اول باید به جنگل بیایید و نگاهی به آن چیز سیاه بیندازید. شاید بگویید: «این‌که فقط یک تکه شکلات است!» شاید با جغد بیشتر موافق‌ باشید که یک تخم اژدها آن‌جا افتاده است. آیا جنگل در معرض خطر است؟»

 

یک شب فاصله

کتاب یک شب فاصله

گروه سنی نوجوان
کاربرد ترویج صلح، طرح مفاهیمی چون عدالت، آزادی و …
ناشر پرتقال
تعداد صفحه ۲۸۸
خلاصه داستان کتاب «داستانی خیره‌کننده، قدرتمند و پر از تعلیق از زمان ساخت دیوار برلین و تقسیم آلمان به نیمه‌ی غربی و شرقی است. این کتاب زندگی و ماجرای گرتای ۱۲ ساله‌ی شجاع و باهوش را که تلاش می‌کند از زندگی دشوارش به جایی بهتر فرار کند، تعریف می‌کند. اما آنچه در پس این داستان عمیق وجود دارد، مفاهیم ارزشمندی چون شجاعت، شهامت، آزادی،‌ مبارزه با بی‌عدالتی و وفاداری است. این داستان علاوه بر اینکه اطلاعات تاریخی به نوجوانان ارائه می‌دهد،‌ این سؤال را در ذهنشان ایجاد می‌کند که ماهیت اصلی درستی و نادرستی، حق و ناحق،‌ عدالت و بی‌عدالتی چیست. این کتاب جوایز متعددی را از آن خود کرده است.»

 

تابستان اردک ماهی

کتاب تابستان اردک ماهی

گروه سنی نوجوان
کاربرد آمادگی برای پذیرفتن بیماری نزدیکان، توجه به ارزش دوستی
ناشر افق
تعداد صفحه ۱۲۸
خلاصه داستان کتاب «داستانی پر از جمله‌های تابستانی؛ جمله‌هایی که از میان واژه‌هایش سرخ‌باله‌ها و اردک‌ماهی‌های شگفت‌انگیز برق‌آسا عبور می‌کنند؛ داستانی درباره‌ی اندوه، ترس، تلاش و امید.»

 

گمشده در روز روشن

کتاب گمشده در روز روشن

گروه سنی نوجوان
کاربرد بهبود رابطه با اعضای خانواده، پذیرش در گروهم‌سالان، کنار آمدن با مشکلات و سختی‌ها
ناشر پیدایش
تعداد صفحه ۴۲۰
خلاصه داستان کتاب «بچه‌های دیگر، دبیرستان را سخت‌ترین دوره‌ی درسی‌شان می دانند، اما برای ترنت سال پنجم دبستان سخت‌ترین سال زندگی اش بود. همان سال که در بازی هاکی، جرد ریچاردز با یک ضربه ‌ی کوچک و خیلی خیلی اتفاقی ترنت به سینه اش به زمین افتاد و دیگر بلند نشد. کی می‌دانست که جرد بیماری قلبی دارد؟ حالا همه‌ی شهر از او متنفر بودند، شاید حتی خودش.دوره‌ی دبیرستان برای ترنت می تواند شروعی تازه باشد، شروعی تازه به همراه فالن، دخترکی با زخمی عمیق برچهره‌اش …
ترنت باید بداند وقتی توپش را در روز روشن گم می کند، برای پیدا کردن آن کافی است جایش را عوض کند.»

مرتبط:۸ کتاب با کاربردهای خاص برای کودکان و نوجوانان