حل مشکل بی‌اعتنایی به محیط زیست از سنین کودکی

نماینده انجمن دوستداران حیوانات بی پناه استان همدان گفت: سمن های محیط زیست استان همدان با هدف نقش آفرینی مدافعان محیط زیست و گسترش، ترویج و آموزش مسائل محیط زیستی به کودکان و دانش آموزان تلاش دارند مشکل بی اعتنایی به محیط زیست را از سنین کودکی حل کنند.

پریا بهزادتبار در گفت‌وگو با ایسنا، با معرفی سمن های مردم نهاد محیط زیست در استان همدان اظهار کرد: در استان همدان چهار سمن فعالیت دارد که تحت عنوان کنسرسیوم لوتوس ایمن شهر هگمتان با مدیریت «امیر اوسط» اداره می شود و سمن هایی زیرمجموعه آن نیز با عنوان نسیم آروین طرلان با مدیریت «نسیم طرلانی»، رطسا با مدیریت «مهرداد نهاوندچی» و دوستداران حیوانات بی پناه همدان با مدیریت «پریا بهزادتبار» از فعالان سمن های مردم نهاد در استان همدان است و اعضای سمن ها در سال های اخیر در زمینه آموزش های محیط زیستی در حوزه کودکان و دانش آموزان گام های سازنده ای برداشته اند.

وی با بیان اینکه آموزش حفظ محیط زیست و روش های تأثیرگذار برای افزایش محیط زیست در استان همدان به همت دو گروه آموزش اداره کل محیط زیست و سمن های محیط زیستی استان به طور مستمر انجام می شود، افزود: بخش آموزش اداره کل محیط زیست استان همدان با پرورش مربیانی در زمینه محیط زیست و تدوین کتب محیط زیستی کودکان توانسته اند در این عرصه برای فرهنگسازی حفظ محیط زیست ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اعضای سمن های محیط زیستی استان همدان نیز با هدف نقش آفرینی مدافعان محیط زیست و گسترش، ترویج و آموزش مسائل محیط زیستی به کودکان و دانش آموزان تلاش دارند مشکل بی اعتنایی به محیط زیست را از سنین کودکی حل کنند.

بهزادتبار کاهش مصرف پلاستیک، ظروف یکبار مصرف و معضلات استفاده از آن را موضوعی با اهمیت دانست و تأکید کرد: اهمیت آموزش حفظ منابع آب و روش های مصرف بهینه آشنایی با منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، آلاینده ها و کنترل آن برای داشتن هوایی پاک، طبیعت گردی های مسئولانه و حفظ خاک و پوشش گیاهی برای نسل کودک موضوعاتی هستند که مدیران سمن ها به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده اند.

وی خاطرنشان کرد: سمن های ایمن شهر هگمتان، رطسا، نسیم آروین طرلان و حمایت از حیوانات همدان چهار سمن حوزه محیط زیست شهر همدان هستند که اعضای آنها فعالیت خود را به صورت مستمر از دی ماه ۹۷ آغاز کرده اند و آموزش های میدانی در مدارس، نمایشگاه ها و فرهنگسراها برای کودکان ارائه می دهند.

بهزادتبار در ادامه روند فرهنگسازی کاشت نهال برای کودکان را اینگونه بیان کرد: پویش «کاشت نهال به جای سبزه» و آموزش حذف دانه های خوراکی در سبزه عید و جایگزینی آن با بذر درخت انجام
می شود که برای عملی شدن طرح کاشت درخت به جای سبزه عید هر ساله بسته های بذر درخت افرا در محل های مختلف و مدارس توزیع و در مدارس همزمان با توزیع نهال آموزش های مربوطه نیز به دانش آموزان داده می شود.

نماینده انجمن دوستداران حیوانات بی پناه استان همدان یادآور شد: طرح پویش «باغچه زیبای من» نیز با توزیع گلدان های لاله عباسی و اطلسی بین شهروندان همدانی، مدارس و مهدکودک های حاشیه شهر هر ساله انجام می شود.

وی اظهار کرد: توزیع کیسه های خرید پارچه ای در مساجد، کیسه و سفره پارچه ای خرید نان بین کودکان در نانوایی ها، توزیع دفتر و مدادرنگی بازیافتی در پمپ بنزین ها و آموزش در نمایشگاه تخصصی کودک در محل نمایشگاه بین المللی همدان برای دانش آموزان از برنامه هایی است که مدیران سمن های همدان در دستور کار خود قرار داده اند.

بهزادتبار آموزش خانم های خانه دار درباره محیط زندگی را سازنده و نتیجه بخش دانست و گفت: خانم ها نقش مؤثری در تغییر الگوی زندگی و انتقال آن به فرزندان دارند بنابراین در این راستا آموزش های متعددی برای بانوان انجام می شود.

وی افزود: سمن های مردم نهاد علاوه بر ایجاد کارگاه های آموزشی حفظ محیط زندگی برای ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل سبز مانند دوچرخه، برنامه های سفرخوانی متعددی نیز اجرا می کند که سفرنامه خوانی سفرنامه آرش خزائی سایکل توریست همدانی که بیشتر نقاط ایران را با دوچرخه پیمایش کرده، از جمله آموزش هایی است که به کودکان همدانی داده می شود.

نماینده انجمن دوستداران حیوانات بی پناه استان همدان مطرح کرد: با هدف کاهش مصرف پلاستیک طبیعت گردی ها، بازدیدهای میدانی و آموزش شهروند همیارهای کودک و نوجوان از جمله برنامه هایی است که محیط زیست با همکاری مرکز فوریت های ۱۳۷ شهرداری برای افزایش دانش زیست محیطی دانش آموزان انجام می دهد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تقدیر از پدیدآوردندگان «دانشنامه محیط زیست»

چاپ یک‌ کتاب داستان محیط زیستی برای نوجوانان

۱۰ روش برای رفتار دوستانه‌تر فرزندان با محیط زیست