کمبود «ویتامین دی» مادر و خطر ۳ برابری ابتلا به اوتیسم در پسران

محققان شواهد جدیدی مبتنی بر ارتباط ویتامین دی (D)، تستوسترون و خطر ابتلا به اوتیسم در پسران را کشف کردند.

به گزارش سایت دانشگاه کوئینزلند، بررسی انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ به رهبری گروه تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند (UQ) استرالیا نشان می‌دهد، زنان بارداری که در هفته ۲۰ بارداری با کمبود ویتامین دی مواجه شدند، احتمال دارد کودک آنان تا سن ۶ سالگی صفات اوتیسم را بروز دهد. بررسی جدیدی از همان گروه، در حال بررسی مکانیسم‌هایی است که می‌تواند این ارتباط را بیشتر توضیح دهد.

محققان دانشگاه کوئینزلند اظهار کردند: کمبود ویتامین (دی) D در مادر می‌تواند نشان دهد که چرا ابتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) در پسران سه برابر بیشتر است.

پروفسور داریل ایلز و دکتر اسد علی از موسسه مغز کوئینزلند UQ، در بررسی اخیر خود نشان دادند که کمبود ویتامین D در دوران بارداری باعث افزایش تستوسترون در مغز موش‌های صحرایی مذکر شده است.

پروفسور ایلز اظهار کرد: «علت بیولوژیکی اختلال طیف اوتیسم ناشناخته است اما نشان داده‌ایم که یکی از عوامل خطرزا (کمبود ویتامین D در مادران) باعث افزایش تستوسترون در مغز جنین پسر، خون مادر و مایع آمنیوتیک می‌شود.»

وی افزود: ویتامین D علاوه بر نقش موثر در جذب کلسیم، در بسیاری از فرآیندهای رشد اهمیت دارد.

نتایج تحقیقات همچنین نشان داد که کمبود ویتامین D، آنزیمی که تستوسترون را تجزیه می‌کند در جنین‌های مذکر خاموش کرده و باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود.

تحقیقات گذشته پروفسور ایلز نیز نشان داده است که ویتامین D نقش مهمی در رشد مغز دارد و مصرف مکمل‌های ویتامین D در موش‌ها در دوران بارداری توانسته عاملی برای جلوگیری از ابتلا به اوتیسم در فرزندان آن‌ها باشد.

دکتر علی، از دیگر محققان این تحقیق گفت: قرار گرفتن بیش‌ازحد مغز در حال رشد، در معرض هورمون‌های جنسی مثل تستوسترون می‌تواند عامل اصلی بیماری اوتیسم باشد، اما دلایل آن همچنان نامشخص است.

وی افزود: «ویتامین D در مسیرهای کنترل بسیاری از هورمون‌های جنسی نقش دارد».

هنگامی‌که موش‌های صحرایی باردار رژیم غذایی حاوی میزان اندک ویتامین D را مصرف کنند، مغز جنین مذکر به میزان زیادی در معرض تستوسترون قرار می‌گیرد.

پروفسور ایلز گفت: این مطالعه برای اولین بار مکانیسم قوی ارائه می‌دهد که بیان می‌کند، چگونه کمبود ویتامین D می‌تواند به‌طور مستقیم منجر به افزایش سطح تستوسترون در مغز جنین‌های مذکر شود.

وی عنوان کرد: کمبود ویتامین D در رشد، تنها یک عامل خطر برای ابتلا به اوتیسم است که موردبررسی قرارگرفته و سایر عوامل خطر مانند استرس مادر و هیپوکسی (کمبود اکسیژن) برای تاثیر مشابه باید تجزیه‌وتحلیل شود.

یافته‌های این بررسی در مجله Molecular Autism منتشرشده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چرا دریافت ویتامین A برای کودکان ضروری است؟

باورهای غلط درباره ویتامین‌ها را فراموش کنید

راهکارهای درمان کمبود ویتامین d