چرا نوجوانان به دوستی‌های اینترنتی روی می‌آورند

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در سنین ۱۲ تا ۱۸ وارد روابط عاطفی و احساسی با همسالان خود می‌شوند، گفت: متاسفانه نوجوانان و جوانانی که دچار کمبود عاطفی در خانواده هستند برای جبران آن به دوستی‌های اینترنتی غیرمتعارف در فضای مجازی و واقعی روی می‌آورند.

سرهنگ مرتضی عسگری در خصوص آسیب‌های فضای مجازی و به‌ویژه دوستی‌های اینترنتی در بین نوجوانان و جوانان، اظهار کرد: بلافاصله پس از شیوع کرونا در یک شرایط خاص حجم عظیمی از دانش‌آموزان را بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه به‌صورت کاملا غافلگیرانه وارد فضایی کردیم که پیوست فرهنگی مناسبی برای آن تعریف نشده بود.

وی تاکید کرد: تبعات و چالش‌های حضور دانش آموزان بدون فرهنگ‌سازی و پیش‌زمینه مناسب در فضای مجازی در آینده نمود عینی بیش‌تری پیدا خواهد کرد، پلیس فتا از روزهای ابتدایی برای آموزش دانش‌آموزان، دانشجویان و والدین آن‌ها برای نحوه مراقبت از خود و فرزندان در این فضا اعلام آمادگی کرده است.

عسگری با اشاره به اینکه تعامل دانش‌آموزان با سایر افراد در فضای مجازی و چگونگی مراقبت از خود در این فضا همواره محل نگرانی و دغدغه والدین و همکاران ما در این فضا است، گفت: کودکان و نوجوانان باید آموزش‌های لازم در این زمینه را  ببینند که اگر فردی در این فضا به آن‌ها ابراز علاقه کرد، چگونه از خود مراقبت کنند.

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه معمولا نوجوانان در موقع بروز مشکل در دوستی‌های اینترنتی این مسائل را با والدین خود در میان نمی‌گذارند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان معمولا سعی می‌کنند از همسالان خود کمک و مشاوره بگیرند در حالی‌که بهترین پناهگاه در این مسائل والدین هستند والدین باید با زمینه‌سازی‌های مناسب و دوستی بیشتر با فرزندان خود شرایط را به شکلی فراهم سازند تا  فرزندان بتوانند به والدین خود اعتماد کرده و مشکلات را با والدین خود در میان بگذارد.

وی با اشاره به اینکه معمولا دانش‌آموزان در سنین ۱۲ تا ۱۸ وارد روابط عاطفی و احساسی  با همسالان خود می‌شوند، عنوان کرد: والدین باید آموزش لازم را در خصوص رابطه نامتعارف به فرزند خود آموزش بدهند، متاسفانه نوجوانان و جوانانی که دچار کمبود عاطفی در خانواده هستند برای جبران آن به دوستی‌های غیرمتعارف در فضای مجازی و واقعی روی می‌آورند.

عسگری افزود: معمولا نوجوانان و جوانان فکر می‌کنند در فضای مجازی می‌توانند رابطه خود را با جنس مخالف پنهان کنند و سایرین از آن اطلاعی پیدا نمی‌کنند، اما بیش‌تر دختران در این رابطه به‌صورت عاطفی وابسته می‌شوند و اطلاعات خصوصی را برای فرد ارسال می‌کنند و همین مسئله در آینده مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بسیاری از پسران از روی سرگرمی اقدام به برقراری رابطه با دختران می‌کنند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد دختران در موقع قطع رابطه با تهدید از سوی پسر مواجه می‌شوند، اما پسران نمی‌دانند این کار جرم است و می‌تواند تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند، معمولا در دوستی‌های اینترنتی دختران بیش‌تر از پسران آسیب می‌بینند.

وی با بیان اینکه آموزش سواد رسانه‌ای در قبل از کرونا در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه نادیده گرفته شده است، یادآور شد: متاسفانه برخی از والدین در زمان بروز مشکل برای فرزند در پی دوستی‌های مجازی رفتار مناسبی ندارند و واکنش بسیار تندی از خود نشان می‌دهند، والدین باید بدانند تربیت فرزند باید متناسب با زمان حاضر باشد نه زمان خودشان.

عسگری اضافه کرد: واکنش تند والدین و سخت‌گیری‌های بیش‌ از اندازه موجب می‌شود فرزندان به والدین اعتماد نکنند و مسائل و مشکلات خود را از آن‌ها پنهان کنند، والدین نقش بسیار مهمی در محافظت از فرزند خود در برابر فضای مجازی و جلوگیری از تعاملات غیرمتعارف دارند.

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه والدین برای استفاده از فضای مجازی و اینترنت باید قوانینی را تعریف کنند، عنوان کرد: برای ایجاد حس مسئولیت‌پذیری کودک را مسئول نظارت بر این قوانین در خانه قرار دهند، همچنین والدین با استفاده از راهکارهای نظارتی بر نحوه حضور فرزند خود در فضای مجازی نظارت کنند، اما حریم خصوصی فرزند خود را نقض نکنند.

عسگری در خصوص روابط بین همکاران در فضای مجازی، گفت: معمولا نحوه برخورد با افراد در فضای مجازی را یاد نگرفته‌ایم، افراد نباید برای برخی ملاحضات و معذوریت‌ها اجازه دهند همکار و یا همکلاسی به حریم خصوصی آن‌ها تجاوز کند و می‌توانند حساب کاربری این افراد را برای حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی مسدود  کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گوش شنوای بچه‌ها در فضای مجازی باشیم

کودکان را در فضای مجازی کنترل کنیم؟

آثار زیانبار بازیگر شدن کودکان در فضای مجازی