رئیس سازمان بهزیستی: زباله‌گردی کودکان را پیگیری می‌کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه کودک زباله‌گرد هنوز مشاهده می‌شود، پس رایزنی‌های بهزیستی با شهرداری درباره به‌ کارنگرفتن پیمانکارانی که از این کودکان استفاده می‌کنند، موفق نبوده و بهزیستی این امر را پیگیری می‌کند و کار را رها نمی‌کنیم.

 وحید قبادی‌دانا روز دوشنبه در یک برنامه خبری افزود: زباله گردی به این شکل است که کودکان از سوی پیمانکاران در محله‌های شهری به کار گرفته می‌شوند. زباله، طلای سیاه است و هرکسی نمی‌تواند زباله‌گردی کند بنابراین در هر محله‌ای یک کودک از سوی پیمانکاران به کار گرفته شده که این پیمانکاران تحت نظر شهردداری هستند.

وی ادامه داد: براساس رایزنی‌های بهزیستی و شهرداری مقرر شد شهرداری تهران پیگیر منع به‌کارگیری کودکان زباله‌گرد باشد و قرار شد شهرداری قرارداد این پیمانکاران را لغو کند اما کودک زباله گرد هنوز مشاهده می‌شود پس این طرح موفق نبوده و بهزیستی این امر را پیگیری می کند و کار را رها نمی کنیم اگر جایی کورسویی باشد آنقدر در را می زنیم که در باز شود.

توزیع ناهمگون مراکز توانبخشی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۶۰۰ مرکز توانبخشی به صورت روزانه در کشور فعالیت می کنند که تقریبا ۴۰ درصد این مراکز در تهران است و این مساله یکی از نقاط ضعف ما است زیرا این مراکز باید توزیع کاملی در کشور داشته باشند.

قبادی دانا افزود: دسترس پذیری افراد دارای معلولیت به مراکز توانبخشی محدود است و توزیع مراکز توانبخشی ما براساس آمایش سرزمین نیست و این مراکز در شهرهای کوچک وجود ندارند.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی ماهانه یک میلیون تومان حق پرستاری دریافت می کنند، افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه برای تامین بیمه افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است. اکنون یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به فعالیت مراکز خدمات بهزیستی برای خدمات رسانی بهتر به معلولان اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۸۰ هزار نفر خانوار مستمری‌بگیر بهزیستی را روی نقشه مشخص کردیم و براساس آن ۲۵۲۷ محله شد که به همین تعداد مرکز در این محلات در حال خدمت هستند. آخرین مرکز سه ماه است که راه اندازی شده است و براساس فناوری اطلاعات کار خود را انجام می‌دهند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: مددکاران در مراکز خدمت محلی، طی ۹ ماه به منازل مراجعه کردند و مشکلات معلولان را احصا کردند و معلولانی بودند که می گفتند ۲۰ سال است کسی به آنها سر نزده است.

فعالیت ۳۶۰ مرکز  اورژانس اجتماعی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اورژانس اجتماعی ۲۰ سال است که راه اندازی شده و اکنون بیش از چهار هزار نفر پرسنل دارد. این مرکز کاستی های زیادی دارد. عدم حضور اورژانس اجتماعی در آسیب های اجتماعی مشکلات را چند برابر می کند.

قبادی دانا افزود: اورژانس اجتماعی در حوزه های خشونت خانگی، اقدام به خودکشی، همسرآزاری، کودک آزاری، معلول آزاری و سالمند آزاری فعالیت می کند و به صورت تلفنی با شماره تلفن ۱۲۳ به‌صورت  ۲۴ ساعته پاسخگو است.

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی فردی را که دچار مشکل است به مرکز مداخله بحران منتقل می کند اما محدودیت های قانونی باعث شده که بخشی از پرسنل این مرکز به‌صورت خرید خدمت باشند و مشکلات امنیت شغلی پرسنل، مشکل یکسان سازی پرداخت یا مشکلات موانع قانونی در محل مداخله وجود دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور مشکلات لجستیکی را از دیگر مشکلات اورژانس اجتماعی نام برد و گفت: ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد و ۱۰۰ شهر نیز اورژانس اجتماعی ندارد.

قبادی دانا افزود: اگر نظر سنجی انجام شود پیش بینی می کنم آشنایی با شماره تلفن ۱۲۳ کم باشد و برای تبلیغ آن در رسانه‌ها بهزیستی محدودیت های مالی دارد و اگر بخواهد در رسانه پول پرداخت کند ترجیح می دهد به مددجویان پرداخت کند.

فعالیت ۴۰ سامانه الکترونیکی در بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: ۴۰ سامانه الکترونیکی در بهزیستی فعال شد که با کدملی نیازها را مشخص می کند. مددجو می تواند وارد سامانه شود و ببیند از سال ۹۲ تاکنون چه اقداماتی برای او انجام شده است.

قبادی دانا به سامانه شفافیت اشاره کرد و افزود: دوست داریم روی کار ما نظارت باشد بنابراین سامانه دیده بان ۱۴۸۲ را در بهزیستی راه اندازی کردیم و مردم می توانند هر مشکی را در این سامانه مطرح کنند و کد رهگیری دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پنج میلیون نفر خدمت گیرنده و ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار داریم.

۸۰ درصد کودکان کار از اتباع بیگانه هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مساله کودکان کار مانند کوه یخ است یعنی نوک کوه از آب بیرون است و کودکان کار را در خیابان می‌بینیماما عده ای از کودکان در کارگاه ها و مکان های دیگر مشغول به کار هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه رویکرد ما در ساماندهی کودکان کار به کنترل آسیب تغییر کرده است، افزود: کودکانی که ساماندهی می شوند قبلا اوراق هویتی نداشتند و آمار دقیق از آنها نداشتیم. اکنون بررسی وضعیت بیومتریک کودکان کار براساس عکس از عینبیه آنها است که در تهران از ۹۴۴ کودکی که ساماندهی شدند ۸۰ درصد ایرانی نیستند و یک و نیم درصد پاکستانی هستند.

قبادی دانا یادآور شد: طبق آمار گذشته غیر از آمار براساس اسناد هویتی، حدود ۱۲ هزار کودک کار و خیابان تحت پوشش خدمات روزانه بهزیستی با همکاری تشکل های مردم نهاد هستند که این تعداد به ۱۶ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: براساس اسناد هویتی کودکان کار، اگر اکنون کودکی از تهران به جای دیگر فرستاده شود مشخص می شود. بخشی از کودکان کار نیازمند هستند اما بخشی از آنها حاصل قاچاق کودک کار هستند. برای کودک زیر ۱۵ سال کار ممنوع است و در طرح ما هدف  خانواده است.

قبادی دانا به واکسیناسیون سالمندان در مراکز بهزیستی اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون سالمندان معلول را انجام دادیم و همه واکسن خود را گرفتند. تقریبا ۸۰ درصدد پوشش دُز اول و ۷۰ درصد پوشش دُز دوم را داشتند اما نگران معلولان سالمند در منازل هستیم. ۱۰ بار مکاتبه داشتیم و استددعا دارم که معلولان در واکسیناسیون عمومی در اولویت قرار بگیرند.

منبع: ایرنا