آیا افراد بهبودیافته از کرونا به واکسن نیاز دارند؟

از زمان انتشار خبر توزیع واکسن کرونا در انگلیس، سؤالات بسیاری در خصوص نحوه توزیع آن، مطرح شده و بیشترین سؤالی که این روزها پرسیده می‌شود این است که آیا افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند، نیازی به دریافت واکسن دارند یا به شکل طبیعی در بدن آنها مصونیت ایجاد شده است؟

 به طور منطقی به نظر می‌رسد بدن افرادی که سابقه ابتلا به کرونا را دارند، باید آنتی‌بادی‌های لازم را در خود داشته باشد. این نظر با توجه‌ به تحقیقات موسسه راکفلر در آمریکا تایید شده است.

در واقع بدن افرادی که پس از ابتلا به کرونا بهبود پیدا کردند در صورت مواجهه دوباره با بیماری، دفاع موثرتری از خود بروز می‌دهد.

با این‌ حال سخنگوی وزارت بهداشت انگلیس در گفتگو با پایگاه خبری “هاف‌پست” گفت: این وزارتخانه حتی افرادی را که از بیماری همه‌گیر کرونا بهبودیافته‌اند به دریافت واکسن تشویق می‌کند.

البته آزمایش‌های واکسن کرونا روی افرادی که قبلا در معرض ویروس قرار نگرفته‌اند، تمرکز داشته است و بنابراین هنوز مشخص نیست که چگونه یک فرد بهبودیافته نسبت به واکسن واکنش نشان می‌دهد.

در همین رابطه شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارش کرد: به نظر نمی‌رسد کارشناسان نگران این موضوع باشند، زیرا سارا فورچون، رئیس گروه ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید که “هیچگونه شواهدی مبنی‌بر عدم ایمنی این واکسن برای افرادی که از کرونا بهبود می‌یابند، وجود ندارد.” با این‌ حال این کارشناس دانشگاهی تاکید می‌کند که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

همچنین “النور رایلی”، استاد ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، می‌گوید کسانی که از این اپیدمی بهبود می‌یابند، دارای سطح متفاوتی از آنتی‌بادی و فعالیت خنثی‌سازی (از بین‌ بردن اثرات عفونت از سلول‌ها) هستند و بنابراین محافظتی که این افراد از آن برخوردار هستند، دارای محدودیت زمانی متفاوت است و برخی از آنها ممکن است نسبت به دیگران، مدت بیشتری در برابر اپیدمی مصون بمانند.

وی افزود که ممکن است گروهی از افراد بهبودیافته مجددا در معرض خطر ابتلا به این بیماری همه‌گیر قرار بگیرند.

ازاین‌رو واکسن‌ها باعث تحریک پادتن‌ها در بدن می‌شوند که به آنها کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری از آنها محافظت کند.

قرار است در انگلیس توزیع واکسن از روز سه‌شنبه آغاز شود که اولویت با پزشکان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن خواهد بود. جوانان و سایر اقشار کمتر آسیب‌پذیر نیز به‌تدریج از این واکسن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایندیپندنت، هفته گذشته دولت این کشور موافقت کرد که این واکسن را به افراد بالای ۱۶ سال ارائه کند. البته کودکان و زنان باردار فعلا شامل این گروه نمی‌شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بی اشتهایی کودکان از علائم ابتلا به کرونا است

افراد مبتلا به کرونا داروهایشان را سرخود قطع نکنند

چند توصیه خانوادگی برای پیشگیری از گسترش کرونا