رنگ‌ها و تاثیر گویای فکری بر روان آدم‌ها

یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی با بیان اینکه تاثیر رنگ‌ها بر روح و روان یک فرد غیر قابل انکار است، گفت: رنگ‌هایی گاهی برای روح و روان فرد معجزه می‌کنند.

فاطمه حسینی فر اظهار کرد: تاثیر رنگ‌ها بر روانشناسی باعث به وجود آمدن خاصیت درمانی شده است، به طوری که در گذشته‌های بسیار دور در مصر و چین از رنگ‌ها برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند که به آن رنگ درمانی می‌گفتند.

وی  اظهار کرد: رنگ‌ها منعکس کننده انرژی‌های متفاوتی هستند، به گونه‌ای که چیزی که ما می‌بینیم بر ذهن و افکار و احساسات ما تاثیرگذار است و وقتی ما رنگ‌ها را مشاهده می‌کنیم عصب‌های بینایی انرژی و پیام رنگ‌ها را دریافت می‌کنند.

این روانشناس خانواده ادامه داد: رنگ‌های گرم و سرد هر کدام خواص خود را دارند؛ رنگ‌های گرم مثل قرمز،  نارنجی و زرد باعث تحرک و جنب و جوش و نشان دهنده انرژی بالا هستند در صورتی که رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبز موجب تحرک کم و آرامش بخشی بوده که منعطف کننده انرژی ضعیف و کم هستند.

مدیر مجموعه شهر قصه بیرجند بیان کرد: بعضی از رنگ‌ها مثل رنگ قرمز و زرد اشتها آورند به همین دلیل در بسته بندی برخی از مواد غذایی از این رنگ استفاده می‌شود؛ بنابراین باید در هر انتخابی از روانشناسی فردی کمک گرفت.

حسینی فر با تاکید بر تاثیر رنگ در کودکان، افزود: کودکی که در سنین پیش از دبستان در معرض رنگ‌های متنوع تری قرار می‌گیرد،  هنگامی که وارد یک فضای آموزشی می‌شود قدرت یادگیری بالاتری دارد چراکه محرک‌های حسی متفاوت‌تری اعصاب بینایی‌اش را تحریک کرده و این امر سبب تقویت حافظه دیداری کودک می‌شود و نسبت به کودکی که در سنین پیش از دبستان رنگ‌های کمتری را تجربه کرده خلاقیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: همین امر سبب توانایی بیشتر کودک در نوشتن و تمرکز و خلاقیت می‌شود، اما باید توجه داشته باشیم که گاهی اوقات شلوغی بیش از حد باعث کاهش تمرکز کودک می‌شود.

این روانشناس و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی بیان کرد: باید تنوع رنگ را در فضاهای آموزشی و خانه در سال‌های پیش از دبستان بیشتر کنیم و در کلاس‌های درسی نظم و چیدمان منسجم تری وجود داشته باشد تا از تمرکز کودک کاسته نشده و حواس وی پرت نشود.

حسینی فر تصریح کرد: دقت کنید در زمان کرونا رنگ بندی‌هایی که برای نشان دادن وضعیت شیوع در مناطق به کار گرفته شده متشکل از رنگ های قرمز، نارنجی و زرد است که هر کدام از این رنگ ها انتقال دهنده احساسی هستند مانند رنگ قرمز که انرژی و تحرک بالا دارد گاهی دلهره آور و استرس زا است و انتخاب این رنگ نشان دهنده بار انرژی آن است.

وی یادآور شد: استفاده از رنگ  های آبی، سبز و بنفش در شرایط استرس زا آرامش بیشتری را به همراه داشته و از طرفی فرد نیاز به مصرف انرژی زیادی ندارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

۳ روش درست کردن آبرنگ طبیعی

طعم تندرستی با دنیای رنگارنگ میوه‌ها