چرا مدارس کانون ابتلا به کووید-۱۹ نیستند؟

پژوهشگران بسیاری سعی دارند به دلیل این موضوع پی ببرند که چرا ابتلا به کووید-۱۹ در کودکان کمتر است.

به نقل از نیچر، داده‌های گردآوری شده از بررسی‌های مربوط به کووید-۱۹ نشان می‌دهند که مدارس، نقاط قابل توجه سرایت عفونت ناشی از کروناویروس نیستند. به رغم ترس بسیاری که در مورد شیوع کووید-۱۹ در مدارس وجود دارد، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مدارس، عامل اصلی همه‌گیری این بیماری نیستند.

در هر حال، بررسی‌ها نشان داده‌اند که کودکان نیز به کروناویروس مبتلا می‌شوند و ذرات ویروس را منتشر می‌کنند. کودکانی که سن آنها بالاتر است، بیشتر از بقیه کودکان، توانایی انتقال ویروس به دیگران را دارند. به گفته پژوهشگران، دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست اما پیامدهایی را برای این کودکان و آموزگاران آنها به همراه دارند.

“والتر هاس”(Walter Haas)، متخصص همه‌گیرشناسی در “موسسه رابرت کخ”(Robert Koch Institute) برلین گفت: مدارس و مراکز نگهداری از کودکان، مکان‌های ایده‌آلی برای انتقال کروناویروس به نظر می‌رسند زیرا جمعیت زیادی در یک مکان بسته گردهم می‌آیند و برای مدت طولانی در کنار یکدیگر هستند. با وجود این، میزان ابتلا به کووید-۱۹ در میان کودکان هنوز کمتر از بزرگسالان است.
شواهد آموزشی

داده‌هایی که پیشتر به صورت جهانی گردآوری شده‌اند، نشان می‌دهند که می‌توان مدارس را بازگشایی کرد اما در صورتی که آمار ابتلا به کروناویروس در جامعه پایین آمده باشد. با وجود این، حتی در کشورهایی که میزان ابتلا در حال افزایش است، شیوع در مدارس متداول نیست؛ به ویژه هنگامی که اقدامات احتیاطی برای کاهش انتقال بیماری انجام می‌شوند.

بیش از ۶۵ هزار مدرسه ایتالیا در ماه سپتامبر در حالی که تعداد مبتلایان در جامعه رو به افزایش بود، بازگشایی شدند. با وجود این، تنها ۱۲۱۲ مدرسه طی چهار هفته بعد شاهد بروز بیماری بودند. در ۹۳ درصد موارد، تنها یک مورد ابتلا گزارش شد و تنها یک دبیرستان بیش از ۱۰ مبتلا داشت.

در ایالت ویکتوریا استرالیا که موج دوم کووید-۱۹ آن در ماه ژوئیه آغاز شد، شیوع در مدارس و مراکز نگهداری از کودکان به ندرت دیده شد؛ اگرچه مدارس فقط تا اندازه‌ای باز بودند. دو سوم از ۱۶۳۵ گزارش ابتلا به کووید-۱۹ در مدارس، تنها به یک مورد محدود می‌شوند و ۹۱ درصد آنها نیز کمتر از ۱۰ را درگیر کرده بودند.

میزان همه‌گیری کووید-۱۹ در آمریکا، در بسیاری از مناطقی که مدارس آنها بازگشایی شده بود، رو به افزایش گذاشت و میزان ابتلا در میان کودکان نیز بالا رفت.

با وجود همه آمارها، این موضوع نامشخص است که شیوع بیماری در مدارس تا چه اندازه به انتقال آن در جامعه کمک می‌کند زیرا عوامل دیگری از جمله رفع محدودیت‌های کاری و تجمع کردن نیز در گسترش بیماری در جامعه نقش دارند.

داده‌هایی که از انگلستان به دست آمده‌اند نیز نشان می‌دهند که بزرگسالان اغلب نخستین کسانی هستند که به کروناویروس مبتلا می‌شوند. بیش از ۳۰ مدرسه این کشور که در ماه ژوئن به شیوع کووید-۱۹ دچار شدند، انتقال بیماری میان کارمندان را شاهد بودند اما تنها دو دانش‌آموز به کووید-۱۹ مبتلا شدند.
کودکان جوان‌تر، بیماری را کمتر منتقل می‌کنند

به نظر پژوهشگران، یکی از دلایلی که موجب می‌شود شیوع کووید-۱۹ در مدارس کمتر باشد، این است که کودکان به ویژه کودکان زیر ۱۲ تا ۱۴ سال، آسیب‌پذیری کمتری نسبت به کروناویروس دارند. هاس گفت: هنگامی که این کودکان به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، احتمال کمتری وجود دارد که ویروس‌ را به دیگران منتقل کنند.

هاس و گروهش در بررسی‌های خود دریافتند که ابتلا به کووید-۱۹ در میان کودکان بین شش تا ۱۰ سال نسبت به کودکان بزرگتر و همین طور بزرگسالانی که در مدرسه کار می‌کنند، کمتر است.

هاس ادامه داد: با افزایش سن، امکان انتقال نیز افزایش می‌یابد و جوانان بزرگسال نیز می‌توانند ویروس را به بزرگسالان منتقل کنند. نوجوانان و آموزگاران باید پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن را رعایت کنند و به سیستم آموزش آنلاین دروس بازگردند. تا زمانی که میزان شیوع بیماری در جامعه رو به افزایش است، باید از این دستورالعمل پیروی شود.

این آمار عفونت در کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است. پژوهشی که در ۴۷ مدرسه آمریکا انجام شد و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را مورد بررسی قرار داد، نشان می‌دهد که میزان عفونت در نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال آمریکا، دو برابر بیشتر از کودکان پنج تا ۱۱ سال است. “فیونا راسل”(Fiona Russell)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما سابقه طبیعی انتقال کروناویروس میان کودکان را به صورت دقیق نمی‌دانیم.

شواهدی که از آمارهای مربوط به انتقال کووید-۱۹ به دست آمده‌اند، نقص‌هایی دارند و به همین دلیل نمی‌توانند نتایج دقیقی را ارائه دهند.
مکانیسم اسرارآمیز

هاس گفت: دلیل این که کودکان کمتر کروناویروس را انتقال می‌دهند، مشخص نیست. یکی از احتمالات این است که آنها ریه‌های کوچکتری دارند و کمتر ذرات عفونی را منتقل می‌کنند. احتمال دیگر این است که بیماری کودکان معمولا بدون علامت است. پژوهشی که در انگلستان روی افراد بین دو تا ۱۵ سال انجام شد، نشان می‌دهد که تا ۵۰ درصد کودکان هیچ علامتی ندارند.

راسل گفت: هیچ شواهدی مبنی بر انتقال صفر یا خطر صفر وجود ندارد اما خطر عفونت در مدرسه پایین است؛ به ویژه هنگامی که میزان انتقال بیماری در جامعه پایین باشد.

منلع:ایسنا

مرتبط:

چگونه نوجوان را در دوره کرونا مدیریت کنیم؟

کودکان ناقلان خاموش کرونا به بزرگسالان هستند

در دوران کرونا خانواده‌ها برای تعامل با فرزندان، با هم فیلم ببینند