در دوران کرونا خانواده‌ها برای تعامل با فرزندان، با هم فیلم ببینند

عضو شورای سیاستگذاری کروناروایت با اشاره به افزایش ارتباط کودکان با خانواده در دوران شیوع کرونا، گفت: دوران کرونا را می‌توانیم یک فرصت تلقی کنیم که خانواده‌ها برای تعامل بیشتر با فرزندانشان می‌توانند با هم فیلم ببینند و درباره آن بحث کنند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، دکتر مصطفی معین در گفت‌وگوی زنده در شبکه مجازی، گفت: متاسفانه با اینکه ۱۰ درصد از مبتلایان به بیماری کرونا کودکان هستند ولی آسیب‌پذیری آنها از هر گروه سنی بیشتر است، چون کودکان از هر نظری در رشد و نمو هستند؛ ممکن است این شرایط ناگوار را تحلیل کنند و اضطراب خانواده را درک کنند. به همین خاطر دچار اضطراب می‌شوند.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای با مسائل علمی برخورد شود، می‌توانند از پس مشکلات بربیایند. اگر از امکان آموزش مجازی را به خوبی استفاده شود، ممکن است از آسیب پذیری این نسل جلوگیری کنیم. در یک دوره خاص هستیم که از خانواده تا سیستم مدیریتی باید آن را جدی بگیریم تا بتوانیم با تدبیر و هماهنگی این بحران را پشت سر بگذاریم.

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری و پزشک متخصص کودکان و مولف کتاب چهل کودک با تاکید بر اینکه درستی سرمایه‌گذاری سی‌وسومین جشنواره کودکان و نوجوانان، توضیح داد: وجه مشترک بین هنرمندان وپزشکان این است که هر دو هنر ارتباط با مخاطب خود را دارند. پدیده کودک، پدیده ناشناخته‌ای است. حقوق این نسل به تازگی در مجامع علمی مورد بحث قرار گرفته و به همین دلیل از کودک غفلت می‌شود.

کودکان در مرز آسیب‌پذیری بسیاری قرار دارند این نسل قدرت اطرافشان را در شرایط فاجعه بار کرونا ندارند، در اینجا نقش پدر و مادر، خانواده و صدا و سیما متعهد پررنگ می‌شود؛ همه باید کمک کنند تا کودکان آسیب کمتری ببینند.

دکتر معین با تاکید برای اینکه وضعیت کودکان در یک جامعه آیینه تمام نمای وضعیت فعلی و آینده آن است؛ گفت: «در دوران  پساکرونا معضلات بسیاری در جامعه به خصوص جامعه کودکان خواهیم داشت، عوارض این دوره همه جانبه خواهد بود؛ به طور مثال به خاطر کم‌تحرکی در این دوران دچار چاقی می‌شوند که آنها را آسیب پذیر می‌کند. اگر کودکان در این دوره دچار بیماری زمینه‌ای بوده باشند و به آنها توجه نشود دچار مشکل می‌شوند، در زمینه روانی نیز اضطراب‌های ممکن که در جامعه مشهود است باعث افسردگی این نسل می‌شود؛ کودکان امروز جوانان و بزرگسالان و و فردای این جامعه هستند.

این دوران را می‌توانیم یک فرصت تلقی کنیم. نقش خانواده در دوران جدید کمرنگ شده است. خانواده‌ها می‌توانند برای تعامل بیشتر با فرزندانشان باهم فیلم ببینند و درباره آن بحث کنند. فضای مجازی یک نعمت مورد غفلت بوده است که اگر زیرساخت‌هایش تامین شود می‌تواند نوعی فرصت ایجاد کند.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در پایان درباره کتاب «چهل کودک» گفت:«زمانی که با یک کودک روبه رو می‌شوم سعی می‌کنم اورا درک کنم. کتاب چهل کودک ثمره بیش از ۲۰ سال طبابت من است زمانی که کودک وارد اتاق من می‌شود به او احترام می‌گذارم و اگر درسنی باشد به او دست می‌دهم. از خودش درباره بیماری‌اش سوال می‌کنم؛ خیلی وقت ها پدر و مادرها متعجب می‌شوند. این کتاب را که بعد از چند سال شروع به نوشتن کردم کاملاً واقعی و درباره اتفاقاتی است که در این چند سال طبابت من افتاده. در دل این داستان‌ها آموزش بهداشتی،درمانی و اجتماعی وجود دارد که به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است. بعضی از تصاویر بیماران نیز در این کتاب وجود دارد.

انتشار این کتاب با شیوع کرونا  یکی شده است و خانواده ها فرصت مناسبی برای مطالعه  کتاب خواهند داشت. کنوانسیون کودک در سال ۱۹۸۹ به تصویب رسیده که متاسفانه قانون حمایت از کودکان در کشور همین چند ماه قبل مصوب شده است. مسئولان کشور هم می‌توانند از تجارب این کتاب استفاده کنند و نگاهشان را به کودکان تغییر دهند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

انتشار مجموعه‌کتاب آموزش‌ کودکان در مقابله با ویروس کرونا

راه‌های محافطت از کودکان در برابر کرونا

والدین مهارت‌های مدیریت استرس در زمان کرونا را کسب کنند