اهمیت مطالعه کتاب های عمومی، آموزشی و تاریخی

ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که نا آگاهی می‌تواند منجر به بروز زیان‌های غیرقابل جبرانی شود.مطالعه راهکاری برای جلوگیری از شکست‌های احتمالی است؛ تفاوتی ندارد که این مطالعه شامل کتاب های عمومی باشد یا در زمینه‌های تخصصی صورت گیرد. کسب دانش در هر سنی پذیرفتنی است و تمام بزرگان بر این عقیده‌اند که شایسته است تا لحظه‌ی مرگ به آموختن مشغول باشیم.

برخی علاقمند به خرید کتاب های آموزشی هستند، برخی دنبال کتاب های روانشناسی هستند، برای برخی کتاب های تاریخی مهم است و بعضی افراد تنها هدفشان آگاهی است و ممکن است در زمینه‌های گسترده‌ای مطالعه داشته باشند.

هدف هر چه که باشد، قطعا نتیجه‌ای کارآمد و مثبت را در پی خواهد داشت. مطالعه مساوی است با استفاده‌ی صحیح از وقت. از سویی دیگر شنیده‌ایم که می‌گویند وقت طلاست. چه مبادله‌ای ارزشمندتر از این که طلا را برای کسب آگاهی بپردازیم؟

کتاب های عمومی همراهان همیشگی

بسیاری اوقات که ذهن‌مان درگیر مسائل و مشکلات است و یا از تنش‌های روزمره خسته شده‌ایم کتاب های عمومی به دادمان رسیده‌اند. این کتاب‌ها شریک ایام ناخوشی‌مان هستند. ایامی که شاید حوصله‌ی یک دوست را هم نداشته باشیم اما با ورق زدن و خواندن چند خط از این کتاب‌ها ذهن‌مان از تلاطم آزاد شده و به جهانی دیگر قدم گذاشته‌ایم.

کتاب های عمومی در زمینه‌های متفاوتی نوشته و چاپ می‌شوند. اصلا به همین دلیل است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر فروشگاه کتابی به فروش چنین کتاب‌هایی اختصاص دارد. افرادی که تشنه‌ی مطالعه هستند و در پی آن هستند که اوقات خود را با خواندن کتاب پر کنند به این کتاب‌ها نگاه ویژه‌تری دارند.

بسیاری اوقات پیش می‌آید که ما در مسیر رفت و آمد و در شلوغی می‌خواهیم کتابی تخصصی بخوانیم اما شرایط محیطی چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. چرا که مطالعه‌ی کتب تخصصی نیازمند حضور در محیطی آرام و ساکت است.

کتاب های عمومی در چنین موقعیت‌هایی می‌توانند بهترین انتخاب ما باشند. بسیار پیش آمده است که افراد در ابتدا به سراغ کتاب‌های عمومی رفته‌اند و از همین طریق زمینه‌ی مطالعاتی موردعلاقه‌ی خود را یافته‌اند.

از سویی دیگر افرادی که مطالعه را تنها برای زمان‌های اوقات فراغت در نظر دارند، طبیعتا به سراغ کتاب های عمومی می‌روند. کسب آگاهی و مطالعه (در هر زمینه‌ای که باشد) همواره ستودنی و قابل تقدیر است. مطالعه‌ی روزانه‌ی کتاب به مرور زمان منجر به تغییراتی مثبت خواهد شد که زندگی ما را دستخوش تغییر می‌کند.

خرید کتاب های آموزشی راهکاری برای یادگیری فنون و مهارت‌ها

کتاب های آموزشی نقش عمده‌ای در یادگیری ایفا می‌کنند. اکنون که پیشرفت علم سرعت زیادی دارد، با خرید کتاب های آموزشی می‌توان مهارت‌های جدید را کسب کرد. مثلا کتاب‌های زیادی در زمینه‌ی آموزش برنامه‌نویسی یا آموزش حسابداری و یا مواردی از این قبیل منشر شده‌اند که در کنار تمرین و تکرار می‌توانند اثرات فراوانی بر یادگیری افراد بگذارند.

فارغ از آموزش حرفه‌های مختلف، کتاب‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و کودکان نیز بسیار مفیدند. این کتاب‌ها به رشد و توانایی آن‌ها کمک می‌کنند و موجب می‌شوند که ایده‌هایی در ذهن‌شان شکل بگیرد که قطعا در زندگی آینده‌ی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

 

کسب دانش و مهارت به کمک کتاب های آموزشی

گاهی افراد به دلیل زندگی در مناطق دورافتاده از نعمت آموزش بی‌بهره هستند. برای این افراد و آن‌هایی که فرصت و یا امکان حضور در کلاس‌های آموزشی را ندارند، خرید کتاب های آموزشی بهترین گزینه به شمار می‌رود. خوشبختانه اکنون به مدد وجود فروشگاه‌های آنلاین کتاب، می‌توان به آسانی به این کتاب‌ها (و البته هر عنوان دیگری) دست یافت و به کسب مهارت‌ها پرداخت.

خرید کتاب های آموزشی را می‌توان به نوعی سرمایه‌گذاری دانست. چرا که با خرید این کتاب‌ها، مهارت‌هایی کسب می‌کنیم که می‌توانیم در آینده آن‌ها را به کار بندیم و در راستای تحقق اهدافمان از آن‌ها بهره‌مند شویم. یادگیری همواره امری حیاتی است و هر زمان که فرصتی برای آن پیش بیاید باید با آغوش باز به سمت آن رفت.

قدم زدن در تونل زمان با خرید کتاب های تاریخی

تاریخ مبحث جذابی است. اگر فکر می‌کنید تنها معلمان و استادان تاریخ اقدام به خرید کتاب های تاریخی می‌کنند سخت در اشتباهید. کتاب‌های تاریخی برگی از هویت هر کشور هستند. هر نسلی باید از گذشته‌ی سرزمین و اجداد خود آگاه باشد.

نسل جوان باید از آن‌چه که بر سر مردمان و اقوام پیشین آمده است، مطلع شود و از تجربیات آنان استفاده کند. تاریخ سندی است که وقایع را بازگو می‌کند. روایتی است مکتوب از آن‌چه که در جهان رخ داده است. تاریخ از گذرگاه‌هایی طولانی عبور کرده و اکنون در قالب میراثی ارزشمند به ما رسیده است.

خرید کتاب های تاریخی و مطالعه‌ی آن‌ها بینش و بصیرت را افزایش می‌دهد. این کتاب‌ها به ما می‌آموزند که همواره پس از هر شب تاری، صبح روشنی انتظارمان را می‌کشد و به ما یاد می‌دهند که در رسیدن به هدف خود استوار باشیم و تا آن‌جا که توان‌ داریم از خاک میهن خود دفاع کنیم.

تاریخ درس زندگی است، فهرستی از نام‌های برجای مانده است. درسی است که از فراز و نشیب دوران سخن می‌گوید. از سویی پر از نام‌هایی است که از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود و در سمت مقابل نام‌هایی که تا ابد منفور خواهد ماند. شناخت مردمان و جوامعی که در سال‌های قبل از ما می‌زیسته‌اند از جمله دستاوردهای خرید کتاب های تاریخی است.

همین کتاب‌ها هستند که حس کنجکاوی ما را بر می‌انگیزند. حالا که نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، چه بهتر که با نگاهی به گذشته از روند وقایع مطلع شویم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب ۳۵ کیلو امیدواری

آشنایی با قدرت ذهن در کتاب «چهار اثر»

معرفی کتاب بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین