دام جدید کلاهبرداران برای دانش آموزان و دانشجویان در فضای مجازی

شروع سال تحصیلی جدید در ماه جاری، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. همین امر موجب شده تا اکثر کلاس های آموزشی مدارس و دانشگاه ها بصورت غیر حضوری و آنلاین برگزار گردد. عدم آگاهی کافی محصلین از آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی خطرات استفاده از اینترنت را به شکل فزاینده ای گسترش داده است.

بنابراین آموزش و هشیاری بیشتر، لازمه استفاده از این بستر و حفظ امنیت کاربران خواهد بود. بخصوص که کودکان به سادگی در دام خرابکاران اینترنتی گرفتار می شوند. لذا رعایت نکات امنیتی از سوی والدین اهمیت بیشتری پیدا می کند.

راهکارهایی ساده جهت امنیت پایدار

طبیعتا تمام والدین، آشنا به حوزه امنیت و روش های مختلف کلاهبرداری نیستند. اما رعایت نکات زیر می تواند در بسیاری از موارد سدی ایمن در برابر خرابکاران اینترنتی بسازد. نکاتی که در عین سادگی بسیار مهم و تاثیرگذار می باشند.

. وزارت آموزش و پرورش اپلیکیشن شاد را به عنوان بستر رسمی آموزشی معرفی کرده است. اپلیکیشن های جعلی زیادی تحت نام های مشابه توسط خرابکاران طراحی شده که با نصب آنها عملا راه را برای جاسوسی هکرها باز خواهید کرد.

پس برای نصب و به روزرسانی اپلیکیشن شاد حتماً به سایت وزارت آموزش و پرورش به آدرس اینترنتی https:‎//www.medu.ir یا آدرس های اینترنتی که از طریق مدرسه یا معلم مربوطه اطلاع رسانی می شود، مراجعه کنید و از نصب برنامه های منتشر شده بر روی کانال ها و سایت های متفرقه اکیدا خودداری نمایید.

 

کلاهبرداران با تماس تلفنی، ارسال پیامک  و یا انتشار لینک هایی در فضای مجازی «سیم کارت رایگان شاد» را تبلیغ کرده و به روش های مختلف و به بهانه ثبت سفارش سیم کارت شاد از خانواده ها اطلاعات شخصی، بانکی و … را دریافت می کنند.

سپس با سوء استفاده از اطلاعات بدست آمده، اقدام به کلاهبرداری و یا شناسایی و تخلیه موجودی حساب های بانکی می کنند. به این نکته توجه کنید که اگر اپراتورها و یا نهادهای رسمی اقدام به توزیع سیم کارت دانش آموزی و یا ارائه خدمات رایگان به خانواده ها نمایند، حتما و حتما از طریق منابع رسمی اعلام خواهند کرد.

از ارائه هر گونه اطلاعات به افرادی که به هر طریقی با شما تماس برقرار کرده و درخواست اطلاعات شخصی و یا بانکی شما را دارند پرهیز کنید. در بسیاری از موارد اگر به تماس گیرنده اعلام کنید که صحت مورد را از طریق پلیس پیگیری خواهید کرد، می بینید که شماره تماس فرد از دسترس خارج می شود.

. برای اتصال به اینترنت از وای فای ایمن استفاده کنید. وای فای مکان های عمومی امنیت کافی ندارند و خطر نفوذ به رایانه و موبایلتان از طریق آنها بسیار بالاست. علاوه بر این، حتما از پسورد پیچیده برای محافظت از وای فای شخصی استفاده کنید.

 

. دنیای کودکان دنیای زود باوری و اعتماد است. ذخیره داشتن عکس و اطلاعات شخصی روی گوشی دانش آموزان خطر سوء استفاده از اطلاعات شخصی را بالا می برد.

پس حتما برای محافظت از اطلاعات و یا قفل کردن دوربین و همین طور نظارت بر فعالیت دانش آموزان، از ابزارهای کنترل والدین (پرنتال کنترل) استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر می توانید به محصول پرنتال کنترل پادویش مراجعه نمایید.

از سنین کودکی به بچه ها نکات ایمنی حضور در فضای مجازی را آموزش بدهید. به عنوان مثال: بر روی لینک های ناشناس کلیک نکنند، هر فایل مشکوکی را دانلود نکنند، پسوردهایشان را در اختیار دیگران نگذارند و …

. از نصب پروکسی و فیلترشکن از سوی دانش آموزان جلوگیری کنید چرا که نصب و اجرای این نرم افزارها سطح دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتواهای نامناسب و کنترل نشده باز خواهد کرد. البته برای مسدود کردن سایت های نامناسب حتما از ابزارهای کنترل والدین نظیر پرنتال کنترل پادویش استفاده کنید.

. توصیه می کنیم با استفاده از آنتی ویروس موبایل، نرم افزار پرنتال کنترل اندروید، سیم کارت کودک و رمزنگاری داده های مهم روی موبایل یا تبلت دانش آموز، امنیت بیشتری را فراهم کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار پرنتال کنترل پادویش به سایت www.mypadvish.ir مراجعه نمایید.