تعارضات و اختلافات خانوادگی و به خطر افتادن سلامت روان فرزندان

خانواده واحدی کوچک و فشرده است و هر گونه اختلاف و تعارضی که در آن به وجود بیاید تاثیر مخربی در روحیه فرزندان و سلامت روان آن ها خواهد داشت. خانواده به عنوان اصلی ترین پایه گذار شخصیت و ارزش های کودک و تعیین کننده ی  سبک زندگی آینده کودک است.

خانواده به عنوان نهادی است که به شیوه های گوناگون بر رشد زیستی، روانی و هیجانی و اجتماعی کودکان تاثیر می گذارد.

بر قراری پیوندهای صمیمی و خشنودکننده در خانواده، سلامت روحی و روانی کودک را پیش بینی می کند و در مقابل عوامل مختلفی مانند تعاملات خانوادگی نامطلوب، تعارضات خانوادگی، جدایی، فقر،  مشکلات رفتاری و بیماری های جسمی و روانی والدین و…. سلامت روان ، تحصیلی، هیجانی، رفتاری و اجتماعی فرزندان را به خطرمی اندازد.

خانواده در سلامت روان کودکان چه نقشی دارد؟

والدین اولین کسانی هستند که با کودک در ارتباط هستند و نقش مهمی در ایجاد مشکلات عاطفی و روانی کودک ایفا می کنند و به همین دلیل خانواده کانون سلامتی یا بیماری کودک محسوب می شود. خانواده و والدین به طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی فرزندان تاثیر می گذارند.

مسائل ژنتیکی و دوران بارداری و…. به طور مستقیم کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و وضع نامناسب خانواده، مشکلات اقتصادی، اختلاف زناشویی والدین و… از عوامل غیرمستقیم می باشند.

این تاثیرات می توانند ضعیف یا شدید باشند ناسازگاری زناشویی و همچنین اختلاف والدین از جمله مهم ترین عوامل خانوادگی تاثیرگذار بر سلامت روان کودکان است کشمکش و تعارضات زناشویی یکی از اصلی ترین منابع استرس و آشفتگی در نظام خانواده است به طور کلی وجود فضای آشفته ناشی از اختلافات پدر و مادر خانواده کودکان و نوجوانان را دستخوش بسیاری از مشکلات هیجانی و رفتاری می کند.

اختلافات زناشویی به دلیل شرایط نا آرامی که در کل محیط خانواده ایجاد می کند، سبب ایجاد خلق و خوی منفی و انواع اختلالات روانی در کودکان خردسال می شود. در چنین وضعیتی کودکان احساس تنها ماندن دارند و وضعیت خانواده را نادیده می گیرند. والدین خود به دلیل تنشی که دارند، اغلب نمی توانند به کودکان خود کمک کنند.

کودکان بزرگ تر نیز احساس درماندگی دارند، قدرت تفکر خود را از دست می دهند و ممکن است که نشانه های روان تنی بروز دهند که نشانه ی اضطراب در آن ها می باشد.

آسیب های خانوادگی چیست و چه تاثیری به فرزندان می گذارد ؟

آسیب خانوادگی را به عنوان خانواده ای که اعضای آن در کنار یکدیگر زندگی می کنند، ولی روابط صمیمی و عاطفی و کنش متقابل با یکدیگر ندارند، معرفی می شود.

آسیب خانوادگی پیامدهای بسیاری به همراه دارد که از آن جمله تاثیرات مخرب آن روی فرزندان است و باعث می شود آنان با مشکلات روانی و رفتاری مختلف مانند سردرگمی، افسردگی، نگرانی از آینده، حقارت، اضطراب، گوشه گیری، پرخاشگری، افت تحصیلی، سرکشی و نافرمانی و…. رو به رو شوند.

عوارض ناشی از نابسامانی خانواده متعدد است، از جمله می توان به عوارض روانی مانند بی اشتهایی روانی، مکیدن انگشت، ناخن جویدن، تیک، احساس ناکامی، پریشان حالی، ضعف اراده و…. مشکلات عاطفی مانند اضطراب، وسواس، حالت خشم، حسادت، ترس، وابستگی افراطی، زود رنجی و همچنین مشکلات رفتاری اشاره کرد.

طبق نظر مشاوران مرکز مشاوره انتخاب نو اغلب کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات رفتاری، مشکلات اجتماعی با همسالان و اعضای خانواده دارند و در بزرگسالی نیز در روابط خود دچار مشکلاتی خواهند شد.

تعارضات و اختلافات خانوادگی بر سر چه مسائلی است؟

علل ایجاد تعارضات و اختلافات عدم تفاهم زوجین و ناتوانی در ایجاد هماهنگی علایق و خواسته های خود با دیگری می باشد آمار مشاوره قبل از ازدواج نشان می دهد که مسئله ی مهمی که قبل از ازدواج وجود دارد این است که جوانان قبل از وارد شدن به زندگی زناشویی، در موضوع های مهم زندگی بر اساس طرز فکر و علایق تفاهم داشته باشند.

اختلاف طبقاتی از جنبه ی مادی و فرهنگی، تفاوت تحصیلات، اعتیاد، فقر، پرخاشگری و تند خویی، بیکاری همسر و…. باعث ایجاد تعارضات وحتی آسیب می شود.

البته در تمام زندگی های زن و شوهری اختلافات و تعارض هایی وجود دارد و دلخوری ها، رنجش ها، شکایت ها و مشاجره هایی دیده می شود و در راستای آن تنش های زیادی به وجود می آید و زمانی که خانواده ها توانایی برای مدیریت اختلافات و تعارض ها را نداشته باشند، ممکن است که به دوری از هم رو بیاورند.

افراد بسیاری نسبت به مسائل زندگی مشترک آگاهی ندارند و به اشتباه بدترین راه حل را تنها راه حل می دانند.

 

مشاوره و خدمات روانشناسی در جهت بالا بردن سطح آگاهی کسانی که قصد ازدواج  دارند، مفید خواهد بود .

همچنین زوجین با به دست آوردن آگاهی نسبت به مدیریت اختلاف ها و تعارض ها در جهت داشتن خانواده موفق اقدام می کنند و در نتیجه سلامت روان فرزندان خود را نیز تضمین می کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیشنهاد روانشناسان برای تربیت فرزند دختر

برای تربیت یک فرزند خوب باید این موارد را رعایت کنید