کاهش محدودیت‌ها، اضطراب بازگشت به زندگی عادی

با کاهش اعمال محدودیت‌ها و بازگشت دانش‌آموزان به مدارس با نوع دیگری از استرس در بازگشت به زندگی عادی مواجه خواهیم شد.

به گزارش گاردین، مادر استرالیایی که هفته پیش فرزند کلاس اولی خود را بعد از کاهش محدودیت‌های موجود به دلیل بیماری کرونا، به مدرسه فرستاده بود، بسیار نگران است. قبلا این مادر مسؤولیت آموزش فرزندش را در منزل به عهده داشت، از کودک چهارساله‌اش مراقبت می‌کرد و چهار روز در هفته به‌عنوان مشاور ایمنی کووید- ۱۹ در یک واحد صنعتی مشغول به کار بود و همسرش نیز به‌صورت تمام‌وقت در بیرون از منزل کار می‌کرد. وی بعد از بررسی و پیگیری وضعیت بیماری و میزان ابتلاء افراد و ایمنی در سطح جامعه، تصمیم گرفت دخترش را به مدرسه بفرستد درحالی‌که ازنظر وی این تصمیم، بسیار دشوار بود.

باوجوداینکه او متقاعد شده بود که این بهترین تصمیم است و دخترش در مدرسه بهتر درس می‌خواند و وی نیز بهتر به کارهایش رسیدگی می‌کند و خطر کووید- ۱۹ نیز کاهش‌یافته اما بازهم مضطرب و دلواپس بود. دلواپسی مادرانه در مورد اینکه کار درست را انجام داده یا خیر؟.

استرسی که هنگام محدودیت‌های رفت‌وآمد و قرنطینه به وجود آمده است، خود دلیلی برای اختلال در سلامتی روان افراد به شمار می‌آمد و در حال حاضر، با کاهش شدت محدودیت‌ها، برخی افراد احساس ناآرامی و آشفتگی می‌کنند.

درحالی‌که تعدادی از افراد سعی می‌کنند بازگشت به زندگی داشته باشند به روال عادی زندگی برگردند، تعدادی دیگر از افراد ترس بیمار شدن را تجربه می‌کنند. همچنین برخی به دلیل از دست دادن مزایای قرنطینه غمگین هستند.

سئوال‌های زیادی برای بسیاری از مردم وجود دارد؛ چه چیز ایمن است و مرز بین احتیاط و پارانویا (اختلالی که در آن فرد دچار نوعی آشفتگی فکر و توهم می‌شود و حالاتی مانند بدبینی در وی نمود می‌کند) چیست؟.

بر اساس آمار موجود، استرس در استرالیا تقریبا دوبرابرافزایش پیداکرده است. به گفته استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ولونگونگ استرالیا، کروناویروس وقایع احساسی مختلفی ایجاد کرده است و این جو همچنان ادامه خواهد داشت. شرایط قرنطینه برای تعدادی از افراد با فشار کمتری در زندگی همراه بوده است، این افراد با خانواده، همسر و فرزندان رابطه خوبی پیداکرده بودند و دوران قرنطینه برای آنان لذت‌بخش بود و از فشارهای زندگی امروزی کاسته شده بود. برای این افراد اتمام قرنطینه خاموشی و سکوت به همراه خواهد داشت و آنان را به بی‌قراری زندگی قبل بازمی‌گرداند.

به گفته دانشیار روانشناسی دانشگاه مک کورای، افراد احساسات مختلف در بازگشت به زندگی عادی دارند. بازگشت به روالی سخت‌تر، هشدارها، قوانین تردد، پوشش و لباسی متفاوت با آنچه قبل از کرونا استفاده می‌کردند. همچنین تغییرات مهمی برای بسیاری از افراد که در قرنطینه به سر می‌بردند و دورکاری می‌کردند نیز به وجود خواهد آمد.

باگذشت زمان و با تکرار و تمرین به شرایط عادت خواهید کرد. انسان موجودی اجتماعی است و قطعا در اجتماع حال بهتری خواهد یافت و در مدرسه، محل کار و در ارتباطات اجتماعی احساس بهتری پیدا می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:تربیت کودک و نوجوان زیر سایه کرونا