قرنطینه فرصتی طلایی برای کتابخوانی بود

قرنطینه فرصتی طلایی برای کتابخوانی بود

 

قرنطینه فرصتی طلایی

عبدالعظیم فریدون گفت: اگر برای کودکان و نوجوانان در هر روز فقط ۲ ساعت کتاب خواندن هدف گذاری می‌شد، فرزندان ما فقط در طول ۴۵ روز گذشته نزدیک به یک و نیم میلیارد ساعت کتاب می‌خواندند.

عبدالعظیم فریدون مدیر مؤسسه انتشارات «محراب قلم» و بازرس شرکت ماه‌پیشیونی  درباره وضعیت نشر کتاب‌های کودک در دوران کرونا و پس از آن اظهار داشت: تجربه‌ زندگی بشر نشان می‌دهد که بیشترین پیشرفت جوامع در همه‌ اعصار و در همه‌ زمینه‌ها مرهون برخورد آگاهانه و اندیشمندانه آدمی با بحران‌ها و دشواری‌ها بوده است.

* کرونا موجب شد تنزل تیراژ ۵۰۰کتاب کودک شد

وی افزود: اتخاذ شیوه‌ فعال و پویای شناخت و حل مسئله، روشی موفق و پیشرو بوده که موجب موفقیت ملت‌ها بوده و هست؛ اما برخورد منفعلانه، نسنجیده، و غیر علمی جز تعمیق دشواری، ندیدن یا نادیده گرفتن بحران و عقب‌افتادگی حاصلی ندارد. شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور ما بحران جدیدی است که به سلسله‌ بحران‌های پیشین افزوده شده است تا در حیطه‌ کتاب و فرهنگ، اوضاع تازه‌ای را رقم بزند. اوضاعی که تیراژ ۵۰۰ نسخه‌ کنونی با جمعیت حدود ۱۶ میلیونی مخاطب کودک و نوجوان را به تیراژی کمتر از این مقدار برساند.

* انتقاد از عدم توجه مسئولان فرهنگی، آموزش و پرورش و صداوسیما به کتاب و ادبیات کودک و نوجوانان

مدیر انتشارات محراب قلم ابراز داشت: واقعیت این است که اگر مسئولان فرهنگی و اولیای آموزش و پرورش به کتاب و ادبیات کودکان و نوجوانان توجه کافی داشتند و اگر صدا و سیما، به تولیدکنندگان محتوای فرهنگ مکتوب شامل ناشر، نویسنده و مترجم توجه می‌کرد. در کنار دنبال کردن اخبار کرونایی، برای میلیون‌ها ساعت وقت بیکاری فرزندان نشسته در قرنطینه وقت بیشتری می‌گذاشت و در این میان، برای ادبیات تناور کودک و نوجوان کشور نقش پر رنگ‌تری قایل می‌شد.

* چرا تدابیر روزی ۲ ساعت کتابخوانی برای مردم اتخاذ نشد!/ برنامه‌ریزی اساسی برای چند میلیارد ساعت وقت مردم

وی با بیان اینکه از مدیران کشور انتظار می‌رفت به محض مشاهده‌ خانه‌نشینی بیش از ۵۰ میلیون ایرانی مبنی بر پذیرش خود خواسته‌ قرنطینه‌شدن به مدت حداقل چهار هفته، برای گذراندن حدود ۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ساعت (از قرار روزی ۸ ساعت) مدل‌های گوناگون رفتاری ارائه کنند تا این طلای زندگی مردم و کودکان و نوجوانان (وقت آن‌ها) مفیدتر پشت سر گذاشته شود، تصریح کرد: انتظار می‌رفت وزارت‌خانه‌های آموزشی و فرهنگی به علاوه صدا و سیما دور هم جمع می‌شدند و فقط روزی ۲ ساعت از وقت مردم را به منظور کتابخوانی نشانه می‌گرفتند و آموزش‌های لازم برای نحوه‌ یافتن کتاب مورد نظر، انتخاب و خرید آن، نحوه‌ خواندن و لذت بردن از کتاب را به توده‌های مردم آموزش می‌دادند و بستر دسترسی به کتاب را فراهم می‌کردند. تا همگان بیاموزند کتاب علمی، تاریخی، دینی، ادبی، فلسفی و غیره خود را به چه سان به دست بیاورند، برنامه‌ریزی اساسی برای چند میلیارد ساعت وقت مردم صورت می‌گرفت.

* اگر کودکان و نوجوانان روزی ۲ ساعت طی ۴۵ روز کتاب می‌خواندند یک و نیم میلیارد ساعت صرف کتاب‌خوانی شده بود

فریدون با تأکید بر اینکه اگر در نظر بگیریم برای کودکان و نوجوانان در هر روز فقط ۲ ساعت کتاب خواندن هدف گذاری می‌شد، فرزندان ما، فقط در طول ۴۵ روز گذشته، در مقام نظر، نزدیک به یک و نیم میلیارد ساعت کتاب می‌خواندند، عنوان کرد: به فرض اینکه فقط ۱۰ درصد از این برنامه‌ آرمانی به واقعیت می‌پیوست، می‌شد نتیجه گرفت علاوه بر آموزش مدل‌هایی برای کتاب خوانی فرزندانمان که شاید در هیچ مدرسه‌ای مورد بحث قرار نگرفته شاهد شکل‌گیری رفتاری تازه و مدرن در میان بچه‌ها می‌بودیم و دست کم بخش زیادی از کتاب‌های غیر درسی کشور فقط ظرف ۳۰ روز خوانده می‌شد. بدون شک اگر در جلسات، چند نفر کارشناس خبره حضور داشتند و با نگرش علمی در حل مسئله کمک می‌کردند جمعیت بیشتری از مردم تحت تأثیر قرار می‌گرفتند.

* چرا فرصت نمی‌دهیم افراد کارشناس و خبره به شبکه‌های تلویزیونی راه پیدا کنند

وی با انتقاد از اینکه چرا سرویسی تدارک ندیدیم تا در طول این دو ماه کتاب به بچه‌ها معرفی شود؟، سرویسی تدارک ندیدیم تا کتاب‌های درخواستی به در خانه‌ مردم برسد؟، سرویسی تدارک ندیدم که مردم و کودکانمان لحظه‌ای فکر کنند اصلاً به خواندن چه چیزی رغبت دارند؟ متذکر شد: چرا فرصت نمی‌دهیم افراد کارشناس و خبره به شبکه‌های تلویزیونی راه پیدا کنند و در این زمینه‌ها به مردم یاد بدهند چگونه باید کتاب خواند. باید از میان ناشران و نویسندگان و گروه‌های اهل اندیشه و تحقیق برگزینیم تا به این مهم دست یابیم.

* از همه فرزندان سرزمینم پوزش می‌طلبم

این ناشر افزود: بحران ویروس کرونا ادامه دارد و این روزهای خانه‌نشینی و فاصله‌گیری از دیگران ادامه خواهد داشت. روزها، هفته‌ها و ماه‌ها اوقات کودکان، نوجوانان، مادران، سالمندان و جمع کثیر دیگر در خانه درحال سوختن و تلف شدن است و البته مدیران فرهنگی و آموزشی می‌توانستند با نهادهای مدنی از قبیل انجمن ناشران کودک و نوجوان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ارتباط داشته باشند تا نسبت به اوقات تنهایی، خستگی، فاصله گیری و فراغت کودکان و نوجوانان در این مدت قرنطینه با اهل فن مشورت کنند و از این فرصت بهره برداری بیشتر برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانانمان بهره ببرند. سکوت و آرامش در این مدت، موجب فرصت سوزی اوقات طلایی خواندن و مطالعه فرزندان کشورمان شد. من از همه فرزندان سرزمینم بخاطر این کوتاهی به سهم خودم پوزش می‌طلبم.

 

 

منبع: https://www.ghatreh.com

مرتبط:

بنیاد آی‌رید شنژن با هدف سهیم کردن کودکان در لذت کتاب‌خوانی

بهورز چابهاری نامزد جایزه جهانی کتابخوانی شد

موفقیت در تحصیل فرزندتان را تضمین کنید!