لزوم تدوین برنامه های حمایتی از کودکان در شرایط کرونایی

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان اعلام کرد: قریب به ۸۰۰ هزار کودک در دوران کرونا تا کنون متولد شده‌اند؛ کودکانی در استرس (به‌خصوص استرس مادران) زاده شده‌اند و بدون حمایت‌های عاطفی معمول ماه‌های اولیه زندگی خود را گذرانده‌اند.

فرشید یزدانی- مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در مجموعه نشست‌ نقد و بررسی عملکرد نهادهای مسئول در وضعیت بحرانی حقوق کودک در ایران که توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد، با بیان مطالب فوق بیان کرد: هیچ دستورالعمل و برنامه مشخصی برای حمایت از این کودکان متولد شده در این ایام کرونایی تدوین نشده است.

وی افزود: این کودکان با مخاطره سلامت جسم و روان مواجه هستند و نیاز به برنامه‌ای حمایتی و تعریف نقش خانواده و ارایه خدمات مشاوره‌ای برای مادرانشان دارند.

به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان ، حدود ۸ میلیون کودک زیر سن مدرسه در کشور زندگی می‌کنند که شرایط کرونایی آنها را با انواع مخاطرات مواجه کرده است.

وی اضاغه کرد که کرونا اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی بر کودکان باقی می‌گذارد که باید به آن بیندیشیم.

وی با بیان اینکه تقریبا کودکان جایی در سیاست‌ها و گفتمان‌های دولتی‌ها در کرونا بر ضرورت توجه به کودکان در سیاستگذاری اجتماعی تاکید کرد.

الهه خوشنویس- روان‌شناس نیز در سخنانی اظهار کرد: خانواده و جامعه باید بکوشند که به جای تاکید و تقویت فردگرایی با آموزش مهارت‌های زندگی (به‌خصوص عزت نفس، اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیری و تاب‌آوری) فرزندانی تربیت کنند که با بهره‌مندی از توانمندی‌های خود در جهت منافع جمعی و توسعه ملی و تقویت سرمایه‌های اجتماعی گام بردارند تا بدین ترتیب نوع‌دوستی جایگزین بی‌تفاوتی اجتماعی شود و موجبات پویایی و سلامت اجتماعی را فراهم کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تربیت کودک مسئولیت پذیر از راه درست و موثر

چگونه فرزند پسر را تربیت کنیم تا یک مرد بار بیاید؟

۶ توصیه دانشمندان هاروارد برای تربیت کودک خوب