بررسی محتوای کتاب های آلمانی در حوزه کودک و نوجوان

بررسی محتوای کتاب های آلمانی در حوزه کودک و نوجوان

 

بررسی محتوای

کتاب های کودکان و نوجوانان، نقش مهمی در شکل گیری جهان بینی و رشد فکری آن ها دارد. از این رو، برای متولیان فرهنگی در هر کشوری، محتوای کتاب های کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد.

کتاب های کودکان و نوجوانان، نقش مهمی در شکل گیری جهان بینی و رشد فکری آن ها دارد. از این رو، برای متولیان فرهنگی در هر کشوری، محتوای کتاب های کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد. به طور مثال در سال های اخیر، از نویسندگان و ناشران حوزه کودک و نوجوان در آلمان خواسته شده است تا در آثار خود به تنوع اجتماعی و فرهنگی بپردازند.
چند سالی است که واژگان کلیدی مانند مهاجرت، نژادپرستی، ادغام، هویت و تنوع وارد بحث های اجتماعی و سیاسی آلمان شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی کتاب های کودکان نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳، بحث داغی میان متولیان فرهنگی و بسیاری از نویسندگان و ناشران کتاب بر سر استفاده از واژه نژادپرستی در کتاب کودکان در گرفت.
در آن مقطع، بسیاری معتقد بودند که به دلیل افزایش نژادپرستی در سطح جامعه آلمان، کتاب های مخصوص کودکان باید به مسئله نژادپرستی بپردازند و برخی دیگر بر این باور بودند که نباید چنین مسائلی را به کتاب های کودکان وارد کرد. البته این بحث ها پیشینه تاریخی دارد. پیش تر نیز در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، بحث های زیادی درباره واژه بیگانه در گرفت. در آن زمان، داستان هایی درباره شهروندان اروپا که به آفریقا و هند سفر کرده بودند، منتشر شد و نویسندگان این کتاب ها از کلمه بیگانه یا غریبه برای معرفی شخصیت های غیراروپاییان استفاده کردند.
هرچند، محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان در آن سال ها تغییرات زیادی داشت. اما اکثر شخصیت های کتاب های کودکان، سفیدپوست و اروپایی بودند. در نتیجه، خواندن داستان درباره هند یا آفریقا برای کودکان و نوجوانان تازگی داشت و تعداد زیادی از نویسندگان …

 

منبع:  «خبرگزاری مهر»

مرتبط:

کچل کفتر باز به کانون پرورش فکری می آید

چگونه کودکان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم

دولت یارانه کتاب برای کودکان در نظر بگیرد