مروری بر کارنامه فرهنگی محبوبه نجف‌خانی

مروری بر کارنامه فرهنگی محبوبه نجف‌خانی

 

محبوبه نجف خانی

 

 

مروری بر کارنامه محبوبه نجف‌خانی سال ۱۳۳۵ در تهران زاده شد. وی دانش آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه (دانشگاه علامه طباطبائی کنونی) و از اعضای شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

نجف‌خانی به مدت ۵ سال کتاب‌های ترجمه شده کودکان و نوجوانان را در شورای کتاب کودک بررسی می کرد و مدتی نیز مشاور کتاب و معلم کتابخوانی در یک دبستان و یک مدرسه راهنمایی دخترانه در تهران بود.

وقتی بابا کوچک بود نوشته الکساندر راسکین، دماغ ملکه و جناغ اثر دیک کینگ اسمیت، گنجینه داستان‌های ایرلندی نوشته جیمز رایور دان، بندر امن و دختر گل‌های وحشی اثر ماریتا کانلن مک‌کنا، دوست یا دشمن اثر مایکل مورپورگو، قصر افسون شده و جوینده یابنده است نوشته امیلی رودا بخشی از مهمترین آثاری است که نجف‌خانی آنها را ترجمه کرده است.

اتحادیه فرهنگی ناشران در سال ۱۳۸۵ مجموعه ۱۵ جلدی در جست و جوی دلتورا نوشته امیلی رودا ترجمه نجف‌خانی و مجموعه ۵ جلدی جودی دمدمی نوشته مگان مک دونالد را به عنوان برگزیده کتاب‌های مناسب برای نوجوانان انتخاب کرد.

ترجمه کتاب ماتیلدا نوشته رولد دال، نمایشی در کهکشان نوشته گیلیان رابین اشتاین و شیاطین فضا نیز برنده لوح تقدیر شورای کتاب کودک شده اند. همچنین ترجمه نجف‌خانی از کتاب زیر درخت زالزالک نوشته ماریتا کانلن مک‌کنا در بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

 

مرتبط:ساعات اجباری در خانه‌ماندن را برای کودکانمان لذت‌بخش کنیم

اردشیر پژوهشی/قصه آقا نقاشی کودکانه

خوانش دوباره قصه‌های هانس کریستین اندرسن