یک راهکار ساده و کم‌خرج برای ساخت میکروسکوپ خانگی

میکروسکوپ‌ها گران‌قیمت هستند. حتی ساده‌ترین آنها پول زیادی می‌خواهد. بنابراین، به جای خرید یک ابزار علمی گران‌قیمت و صرف هزینه هنگفت، چرا سعی نمی‌کنید خودتان یکی از آنها را در خانه بسازید و استفاده کنید؟ با چند وسیله ساده و دم دستی در منزل، می‌توان میکروسکوپ ساخت و مشاهده کرد که چگونه شگفتی‌های نمونه‌های شما جان می‌گیرند و صدها برابر با قدرت لیزر شما بزرگ‌تر می‌شوند!

مراحل

یک راهکار ساده و کم‌خرج برای ساخت میکروسکوپ خانگی

۱- مواد لازم را تهیه کنید. شما برای ساخت میکروسکوپ نیاز به وسایل زیر دارید:

لیزر
یک نمونه مایع (این میکروسکوپ فقط با نمونه‌ مایعات کار می‌کند)
سیخ کباب چوبی
دو گیره
چند کتاب

یک راهکار ساده و کم‌خرج برای ساخت میکروسکوپ خانگی

۲- سیخ‌های چوبی را به گیره بچسبانید. اگر ندارید، می‌توانید سیخ‌های چوبی را روی چند کتاب که هم‌سطح هستند با نوار چسب بچسبانید.

یک راهکار ساده و کم‌خرج برای ساخت میکروسکوپ خانگی

۳- نمونه مایع را به نوک چوب بچسبانید. شما باید یک قطره از مایع مورد نظر را روی نوک سیخ به حالت معلق نگه دارید. این کار را می‌توانید با فرو کردن نوک سیخ درون مایع انجام دهید اما از آنجا که چسبیده است، ممکن است کمی دشوار باشد. در عوض، شما می‌توانید در صورت امکان، از قطره‌چکان یا پی‌پت استفاده کنید (پی‌پت یک ابزار آزمایشگاهی شبیه لوله باریک که برای انتقال مایعات استفاده می‌شود) و یک قطره از مایع را مستقیم روی نوک سیخ بچکانید.

اگر مایع بسیار آلوده است، بهتر است هنگام انجام این مراحل از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، شما باید یک فنجان زیر سیخ بگذارید تا مایع اضافی داخل آن بریزد.

۴- حتماً مطمئن شوید که قطره مایع روبه دیوارِ لخت است. شما باید برای انعکاس تصویر میکروسکوپی فضا داشته باشید؛ مثلاً دیواری که بدون پنجره، قاب عکس، ساعت و غیره است، می‌تواند ایده‌آل باشد. فقط یادتان نرود که قطره باید رو به دیوار باشد. بقیه دستگاه و ابزارآلات به هر سمتی که می‌خواهد باشد. مهم نیست. چیزی هم نباید بین قطره نمونه آزمایشگاهی شما و دیوار حائل شده باشد.

۵- لیزر را نصب و متصل کنید. این مرحله الزامی نیست اما مشاهده میکروسکوپ را ساده‌تر می‌کند. لیزر را به یک گیره متصل کنید و مطمئن باشید که به سوی قطره مایع اشاره دارد (و ترجیحاً به سمت وسط دیوار است).

اگر گیره برای لیزر ندارید، می‌توانید مانند سیخ کباب چوبی، لیزر را روی سطح چند کتاب قرار دهید و جهت آن را به سمت قطره مایع بگیرید.

۶- لیزر را روشن کنید. اگر اشعه از قطره معلق عبور نکند، سعی کنید موقعیت لیزر را تنظیم کنید. شما باید انعکاس تصویر بزرگ‌شده را روی دیوار ببینید. زیرا لیزر از قطره مایع به عنوان لنز برای بزرگ نشان دادن همه چیز استفاده می‌کند. اگر مایع شما واقعاً کثیف باشد، احتمالاً خواهید دید که تصویر مملو از زندگی میکروسکوپی و موجودات ریز است. حتماً با دیدن این همه زندگی که در یک قطره کوچک متمرکز شده است متعجب خواهید شد!

۷- این آزمایش را با مایعات مختلف انجام دهید. مثلاً از آب برکه، قطره باران یا آب درونِ تنگ ماهی برای مشاهده انواع موجودات زنده داخل آنها استفاده کنید. ببینید می‌توانید موجودات ریز میکروسکوپی درون آن را مشاهده کنید.

یادتان باشد که این میکروسکوپ فقط برای مشاهده مایعات است. بنابراین، هر چیز جامدی که روی سیخ چوبی بگذارید، فایده‌ای ندارد.

هشدار

هیچ وقت نوک لیزر را به سمت چشم کسی یا چشم خودتان نگیرید.
از یک لیزر قوی (لیزری که منجر به گرم شدن یا سوزاندن می‌شود) برای انجام این آزمایش استفاده نکنید.
هنگام کار با مایعاتی که بسیار آلوده هستند جوانب احتیاط را رعایت کنید (زیرا ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازند).

 

مرتبط:

نحوه ساخت دماسنج خانگی

ساخت کالیدوسکوپ با لوازم دور ریختنی