پیام نوش آفرین انصاری برای «روز جهانی کتاب کودک»

پیام نوش آفرین انصاری برای «روز جهانی کتاب کودک»

پیام نوش ]فرین انصاری

نوش آفرین انصاری – دبیر شورای کتاب کودک – در پیامی، چهاردهم فروردین روز جهانی کتاب کودک را تبریک گفت.
دبیر شورای کتاب کودک با اشاره به پیام نوروزی خود به مناسبت سال نو، گفت: در این پیام موضوع عشق و نیروی عشق را مطرح کردم، این که چقدر این عنصر مهم است و زندگی ما را می سازد. در پایان این پیام از ادبیات کودکان نام بردم و ابراز خوشحالی کردم که همه ما زیر درخت تنومند ادبیات کودکان باهم آشنا شدیم و طی طریق می کنیم.

او همچنین گفت: پیام امروز من درباره روز جهانی کتاب کودک و روز تولد هانس کریستین اندرسن که سال هاست از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان نام گذاری شده است. نزدیک به هشتاد کشور این روز را جشن می گیرند و شورای کتاب کودک هم همسو با این کشورها حرکت می کند. برای ما هم از نظر سنت روز ۱۳ فروردین، روز بسیار مهمی است، بنابراین این روز را هم تبریک می گویم.

نوش آفرین انصاری در ادامه بیان کرد: امروز می خواهم شخصیت اندرسن و آثار او را یادآوری می کنم، از همه خواهش می کنم آثاری مانند «دختر کبریت فروش» و «جوجه اردک زشت» و آثار دیگر اندرسن را یکبار دیگر بخوانید و ببینید چرا ادبیات کودک این طور حرکت دهنده عشق به زندگی است.

او در ادامه گفت: امیدوارم پیام سوم من بعد از رفع مشکل بسیار بسیار پیچیده کرونا باشد، همه به زندگی عادی برگشته باشیم و بتوانیم در کنار هم باشیم و از وجود هم لذت ببریم، برای همه آروزی سلامتی دارم.

روز دوم آوریل همزمان با زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی و خالق آثار داستانی کودک و نوجوان به عنوان «روز جهانی کتاب کودک» نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری و بزرگداشت «روز جهانی کتاب کودک»، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف جهان به منظور دستیابی به صلح و تفاهم جهانی، رشد و شکوفایی ادبیات کودکان و نوجوانان وآشنایی نسل جوان با فرهنگ ملت ها عنوان شده است.

از سال ۱۳۴۹ این روز در ایران به رسمیت شناخته شد و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در سال ۱۹۵۳ در کشور سوئیس تاسیس شد. یکی از فعالیت های مستمر این دفتر برپایی «روز جهانی کتاب کودک» است.

 

 

منبع: ایسنا

مرتبط:

کودکان ایرانی در اشعار محاوره‌ای ۵۰ سال قبل مانده‌اند

نازیلا نوبهاری در قالب یک روایت خاطره

بائِک هینا، هنرمند تصویرگر کُره‌ای، برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن