بائِک هینا، هنرمند تصویرگر کُره‌ای، برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن

بائِک هینا، هنرمند تصویرگر کُره‌ای، برنده «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» در سال ۲۰۲۰

 

بائک هینا

خانم «بائِک هینا»[۱] یکی از شناخته‌شده‌ترین تصویرگران هنرمند کتاب‌‌های تصویری در کُره جنوبی است. هینا تجربه‌ی ساخت فیلم‌های پویانمایی را دارد و این پیش‌زمینه در سَبک تصویرگری او نیز کارساز بوده است. تندیس‌های مینیاتوری دست‌ساز و محیط‌هایی که با سختی نورپردازی و عکس‌برداری می‌شوند، از ویژگی‌های سبک بی‌همتای هینا هستند. تا کنون سیزده کتاب تصویری از هینا چاپ و منتشر شده است که در آسیا پُرآوازه هستند و شماری از آن‌ها به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده‌اند. کتاب «نان ابری»[۲] نوشته و تصویرگری بائِک هینا در سال ۲۰۱۱ به زبان انگلیسی ترجمه و چاپ شد.

دیدگاه هیأت داوران

با شناختِ ناب بائِک هینا از مواد، چهره‌ها و ژست‌ها، کتاب‌های تصویری فیلم‌گونه‌‌ی او داستان‌هایی درباره‌ی تنهایی و باهم بودن را به نمایش می‌گذارند. در جهان زنده‌ و مینیاتوری کتاب‌های او، نان ابری و بستنی‌ ماه، جانوران، پری‌های حمام و انسان‌ها گردهم می‌آیند. آثار پُر احساس، رازآلود و فریبنده هینا دروازه‌ای به‌سوی شگفتی‌ها است.

درباره بائِک هینا

بائِک هینا، سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰ ش.)، در شهر «سئول» زاده شد. او اکنون استودیوی خود را در منطقه «ایچون دانگ» سئول دارد. او دانش‌آموخته تکنولوژی آموزشی از «دانشگاه زنان ایوها» در سئول، و پویانمایی از «مؤسسه‌ هنر کالیفرنیا» در امریکا است. او مدتی در زمینه‌ی تبلیغات چندرسانه‌ای برای کودکان کار کرد و پس از به‌دنیا آمدن دخترش، آفرینش‌ کتاب‌های تصویری‌اش را آغاز کرد. دنیای کتاب‌های تصویری بائِک هینا، دروازه‎‌ای به‌سوی جادو و شگفتی است و تکنیک‌‌ها و کارهای هنری نوآورانه‌ی او، هوای تازه‌ای را به جهان کتاب‌های تصویری دمیده است. آفرینش کتاب‌های او فرلیندی زمان‌بر دارد که در آن توجه و تمرکز کامل برای ساخت تندیس‌ها و طراحی نور ضروری است. آثار بائِک جایزه‌های بی‌شماری را از کشور کُره و برخی کشورهای جهان دریافت کرده‌ است.

کتاب‌های گزیده

کتاب «نان ابری» بائِک هینا، خواننده‌اش را به جهانِ «چه می‌شد اگر» (ای کاش! / کاشکی) فرامی‌خواند. داستان کتاب در صبح یک روز بارانی رخ می‌دهد. دو بچه‌گربه، تکه‌ای ابر کوچک پیدا می‌کنند و آن را با خود به خانه می‌بَرند. مادر با این تکه ابر، نان می‌پزد. این نان جادویی است و بچه‌گربه‌ها با خوردن آن می‌توانند پرواز کنند.

معرفی کتاب نان ابری در کتابک

خرید کتاب نان ابری از کتاب هدهد

جلد کتاب نان ابری

یک مجموعه‌ تلویزیونی، یک نمایش موزیکال و‌ مجموعه عروسک‌هایی بر پایه داستان نان ابری ساخته شده‌است.

این کتاب در سال ۲۰۰۵، در بخش داستانی جشنواره جهانی «کتاب کودکان بلونیا»، مقام نخست تصویرگری را دریافت کرد.

نان ابری را «کیانگ این لی» به فارسی برگردانده و‌ انتشارات «او» آن را در سال ۱۳۹۱ چاپ و منتشر کرده است. این کتاب در سال ۱۳۹۲ نشان نقره‌ای «لاک‌پشت پرنده» را به‌دست آورد. بائِک هینا در نامه‌ای از این ‌که مردم ایران کتاب او را خوانده‌اند و دوست داشته‌اند، ابراز خوش‌حالی کرده بود. او در بخشی از نامه‌اش به لاک‌پشت پرنده نوشته است:

«… و اما ایران…! مردم ایران کتاب من را خوانده‌اند و دوست داشته‌اند. حتی به آن جایزه‌‌ای افتخارآمیز اهدا کرده‌اند.

باورکردنی نیست!

بیش‌تر از همه، چیزی واقعاً شگفت‌انگیز درباره‌ی این کتاب تصویری وجود دارد. ما – به‌ویژه بچه‌ها – از این راه افکار و احساس‌های‌مان را می‌توانیم به اشتراک بگذاریم.

نمی‌توانم بگویم هنگامی که در حال کار هستم، همیشه احساس هیجان و انگیزش دارم، چون این کار فرایندی است فردی و سخت، هم ذهنی و هم جسمی.

خبر خوبی که از ایران رسید، انرژی بسیار فراوانی به من داد و یادآوری کرد چه حرفه شگفت‌انگیزی دارم!

از شما بسیار سپاسگزارم! امیدوارم شما را دوباره با کتاب تصویری دیگری برای بچه‌ها ببینم!»

در «کتابک»[۳] و «هدهد»[۴] این کتاب معرفی شده است. برای آگاهی بیش‌تر به نشانی‌های‌ اینترنتی صفحه‌های معرفی آن که در پایان این متن آمده، مراجعه کنید.

«مادرِ جوجه کوچولویی به نام پی‌یاکی»[۵] (انتشار سال ۲۰۱۱)، یکی از اندک کتاب‌های تصویری در مجموعه کارهای بائِک هینا است که با سیاه‌قلم و جوهر تصویرگری شده است. این داستان دیوانه‌وار و شگفت‌انگیز، تصویری از بچه‌داری را به نمایش می‌گذارد که همزمان جدی و خنده‌دار است.

تازه‌ترین کتاب هینا، «من سگم»[۶] (انتشار سال ۲۰۱۹)، درباره‌ی سگ دوره کودکی‌ او است. این کتاب داستانی خوش‌پرداخت درباره‌ی سگی است که برای مادر و خواهرها و برادرهایش دلتنگ است، ولی به این نتیجه می‌رسد که در کنار خانواده‌ای مهربان خانه‌‌ای تازه پیدا کرده و شغل تازه‌ی او نیز نگهبانی است. بائِک برای آفرینش این کتاب، پنجاه تندیس گِلی از سگ ساخته است که هر کدام تفاوت‌های بسیار اندکی در حالت چهره و وضعیت ایستادن دارند.

نام دیگر آثار مهم بائِک هینا عبارت است از: «آب‌نبات‌های جادویی»[۷] (انتشار سال ۲۰۱۷)، «بستنی ماه»[۸] (انتشار سال ۲۰۱۱)، «مهمان بیگانه»[۹] (انتشار سال ۲۰۱۸)، «پری حمام»[۱۰] (انتشار ۲۰۱۲

 

منبع:https://ketabak.org

مرتبط:

«سایه هیولا» برگزیده دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان شد

چیستان‌های علمی رز وایلر به چاپ هفدهم رسید