۶ سوالی که درباره لباس ورزشی می‌پرسند

۶ سوالی که درباره لباس ورزشی می‌پرسند

 

لباس ورزشی

لباس ورزشی

 

۶ سوالی که درباره لباس ورزشی لباس ورزشی از لباس هایی است که ایرانی و خارجی اش تفاوت چندانی ندارند. نکته مهم درباره این نوع لباس، جنس و روش های مختلف نگهداری آن است. با خواندن پرسش و پاسخ های زیر، می توانید اطلاعات خوبی درباره لباس ورزشی به دست آورید…

لباس ورزشی را همان طورکه از نامش پیداست، بیشتر هنگام ورزش می پوشند. برای خرید لباس ورزشی مناسب با فیزیک فردی و نوع ورزش  باید همه چیز را در نظر گرفت تا بتوان خرید ایده آلی را تجربه کرد. لباس های ورزشی  از نظر جنس و نوع پارچه، تنوع رنگ و … دارای تنوع فراوانی می باشند.

۱٫بهترین جنس لباس ورزشی چیست؟

همان طور که پیش تر به این امر اشاره شد نوع انواع لباس های ورزشی رابطه ی مستقیم با پارچه ی مورد نظر دارد.

 

پارچه هایی که برای فعالیت های پر جنب و جوش و با تحرک بالا طراحی می شوند باید دارای المان های مثبتی باشد که به صورت زیر است:

 

۱- خشک و خنک ماندن در زمان های طولانی مدت

۲- قابلیت جذب عرق

۳- انتقال هوای گرم از داخل به خارج از پیراهن

۴- مقاومت در برابر پاره شدن بر اثر تنش های بین رقبا در مسابقه مانند تیشرت های ورزشی تیم های فوتبال

۵- خاصیت کشسانی مناسب

 

لباس های تمام نخ یا نخ پنبه، بهترین جنس برای لباس های ورزشی هستند. لباس های نخی یا پنبه ای، به سادگی عرق را به خود جذب می کنند و جلوی عرق سوز و قرمز شدن بدن را به خصوص در ناحیه زیر بغل و کشاله ران می گیرند.

 

ملانژ ورزشی چیست؟

۶ سوالی که درباره لباس ورزشی پارچه ملانژ: این پارچه بیشتر به خاطر اینکه از الیاف ترکیبی با طرح‌های مختلف تشکیل شده، نام ملانژ برای آن برگزیده شده است.

 

در پارچه ملانژ ۳۵درصد نخ پنبه و ۶۵درصد نرخ پلی‌استر به کار رفته است که به خاطر بیشتر بودن نخ مصنوعی در این پارچه به آن پارچه مصنوعی یا پارچه نایلونی نیز گفته می‌شود.

 

 

از این پارچه برای دوخت لباسهای ورزشی هم استفاده می شود.

 

اگر قصد خریدن لباس ورزشی نایلونی یا لباس ورزشی شمعی و یا لباس بادگیر ورزشی را دارید، حتما انواعی از لباس ها را انتخاب کنید که یک آستر نخی داشته باشند. شلوارهای ورزشی با جنس الیاف مصنوعی هم باید حتما آستر نخی داشته باشند تا از قرمزی، خارش و ابتلا به ناراحتی های قارچی در ناحیه کشاله ران در اثر عرق کردن، جلوگیری شود.

 

لباس های ورزشی نایلونی و شمعی، عمر طولانی تری دارند و راحت تر شسته می شوند اما لباس های نخی بیشتر از پوست بدن محافظت می کنند. اگر زیاد عرق می کنید، دور لباس های ورزشی با الیاف مصنوعی و بدون آستر را خط بکشید، چون این لباس ها باعث تشدید تعریق می شوند و خیلی زود هم بوی بد عرق را به خود می گیرند.

۲٫مناسب ترین مدل برای لباس ورزشی چیست؟

تی شرت، شلوارک و شلوار برای آقایان و خانم‌ها و نیم تنه، لگ زنانه، دامن ورزشی و تاپ برای خانم‌ها همگی جزو انتخاب‌های ممکن هستند. از لحاظ روانی پوشیدن لباسی که احساس خوبی به شما می‌دهد باعث بالا بردن اعتماد به نفس شما و در نتیجه افزایش کارایی‌تان خواهد شد.

 

وقتی لباس خود را دوست داشته باشید، تمایل بیشتری برای ورزش کردن از خود نشان خواهید داد، بنابراین در میان این لباس‌ها، لباسی را انتخاب کنید که بیشتر دوست دارید و البته در آن احساس راحتی می‌کنید، زیرا که در مورد لباس‌های ورزشی مسلما راحتی لباس به زیبا بودن  آن ارجح است. البته این موضوع را فراموش نکنید که لباس شما علاوه بر زیبایی و راحتی باید با رشته­ ورزشی شما نیز متناسب باشد.

 

لباس ورزشی

 

جنس لباس ورزشی

 

۳٫لباس ورزشی را چطور بشوییم؟

جنس لباس‌های ورزشی به گونه‌ای است که چروک نمی‌شود. اگر از ورزشگاه برگشتید و حوصله شستن لباس‌هایتان را ندارید، بهتر است که آن‌ها را به هیچ وجه از ساک خود خارج نکرده و داخل کمد لباس آویزان نکنید. اگر این زمان به بیش‌تر از چند ساعت رسید، می‌توانید لباس‌ها را داخل رختکن حمام آویزان کنید. این کار مانع از تجمع باکتری‌ها و بو گرفتن لباس می‌شود.

 

همان‌طور که می‌دانید، آلودگی‌های لباس ورزشی بیش‌تر به تعریق مربوط می‌شود؛ بنابراین بهتر است لباس‌ها را با کمی مایع لباس‌شویی و نرم‌کننده لباس با دست شست تا دیرتر خراب شوند سپس در فضای باز و زیر نور آفتاب آویزان کرد.

 

۴٫لباس ورزشی را چطور بپوشیم؟
اگر دوست ندارید لباستان را بیش از اندازه بشویید و آن را از ریخت بیندازید، می توانید زیر بلوز یا گرمکن ورزشی، یک تی شرت نخی جذب و زیر شلوارهای ورزشی، یک شلوار نخی نازک بپوشید. به این ترتیب، عرق بدن جذب لباس های نخی زیر می شود و دیگر مجبور نخواهید شد لباس ورزشی را برای از بین بردن بوی عرق آن بشویید.

 

۵٫چه رنگی برای لباس ورزشی مناسب تر است؟

رنگ لباس و کفش ورزشی شما بسیار در روحیه و انگیزه شما تاثیر گذار است؛ بنابراین از رنگ های شاد و روشن استفاده کنید.

 

لباس هایی با رنگ های لیمویی، صورتی، قرمز، سفید، یاسی، سبز و آبی آسمانی برای خانم ها و ورزش داخل سالن مناسب تر است. خانم ها می توانند از لباس هایی با رنگ های بنفش، نیلی و خاکی هم برای ورزش های هوازی خارج از سالن استفاده کنند. کفش های ورزشی سفید و صورتی برای تمام خانم ها مناسب است و با هر رنگ لباسی هم هماهنگ می شوند.

 

لباس ورزشی آقایان می تواند سرمه ای، طوسی، خاکی یا حتی مشکی باشد. پوشیدن کفش ورزشی خاکی و سورمه ای هم برای آقایان ورزشکار از سایر رنگ ها شیک تر است.

۶٫لباس ورزشی را چطور نگهداری کنیم؟
معمولا جنس لباس های ورزشی به گونه ای است که چروک نمی شوند. از طرف دیگر، لباس های ورزشی مدام با عرق تن و زمین سالن های ورزشی در تماس هستند. بنابراین اگر از ورزشگاه برگشته اید و حوصله شستن لباس هایتان را ندارید، بهتر است آنها را از داخل ساک ورزشی تان خارج نکنید. البته تا وقتی که حوصله تان سر جایش بیاید و بخواهید آنها را بشویید.

 

لباس های سفید را حتما جداگانه بشویید.

لباس های رنگی را متوانید با هم بشویید ولباس های مشکی را باهم.

لباس های خاکستری و آبی را میتوانید با هم بشویید.

لباس را با آب سرد بشویید و از آب گرم استفاده نکنید چرا که ممکن است به اسپانسر ، شماره و سایر علائم روی لباس که بصورت پرس گرم حک شده اند آسیب بزند.

از پودر یا مایع لباسشویی مخصوص لباسشویی استفاده کنید که مانع از زبر شدن پارچه لباس می شوند.

 

لباس ورزشی

بهترین جنس لباس ورزشی

 

نکات عمومی

– جوراب سبک و منفذ دار بپوشید.  جوراب‌های نخی گزینه‌ی مناسبی هستند. از تنگ یا گشاد نبودن بیش از حد جوراب مطمئن شوید.

 

– پوشیدن جوراب بلند یا کوتاه بستگی به علاقه‌ی شخصی خودتان دارد. جوراب بلند عرق پا را می‌گیرد و از طرف دیگر جوراب کوتاه فضای بیش‌تری را جهت اکسیژن رسانی به پا دارد.

 

– جوراب تنگ می‌تواند پا را تحت فشار قرار دهد و گردش خون در آن ناحیه را مختل  کند. از طرفی بالا بکشیدن مداوم جوراب گشاد می‌تواند موجب حواس پرتی شود.

 

– اگر قصد انجام تمرینات بدنسازی سنگین را دارید بهتر است که از کمربند مخصوص بدنسازی استفاده کنید. این کمربند از آسیب رسیدن به کمر جلوگیری می‌کند.

 

– در زمان رفتن به باشگاه ورزشی یک حوله‌ی نرم و تمیز برای پاک کردن عرق بدن به همراه داشته باشید. اکثر باشگاه‌های ورزشی حوله به ورزشکاران می‌دهند. حوله یک وسیله شخصی است پس آن را به کسی ندهید.

 

– عرق به‌جای مانده بر روی دستگاه‌های ورزشی را پاک کنید. برای این‌کار از دستمال مرطوب استفاده کنید. در صورت تمیز نکردن عرق ریخته شده روی دستگاه ورزشی باکتری‌های موجود در آن ممکن است باعث بروز بیماری‌های پوستی در دیگر افراد شود.

 

– بعد از تمرین لباس‌های‌تان را بشویید. عرق روی لباس‌تان بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها است و می‌تواند شما را دچار بیماری کنند. باکتری‌هایی که بو تولید می‌کنند در لباس پلی استری در مقایسه با لباس نخی بهتر رشد می‌کنند.

 

مرتبط:

پیلاتس چیست و همه چیز درباره ورزش پیلاتس و فواید آن

نحوه پیاده روی صحیح