بودجه فرهنگی صرف جهانی سازی آثار نویسندگان ایرانی نمی شود

 

برنامه “گفت و گوی فرهنگی” با موضوع جوایز بین المللی و دستهای خالی ادبیات و نویسندگان کودک ایران با حضور سودابه امینی نویسنده کتاب کودک، منتقد و پژوهشگر ادبی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

 

امینی با بیان اینکه مشکلات نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان به شخصیت سازی و شخصیت پردازی فرهنگی ما برمی گردد گفت: ما نویسندگان را برای دیده شدن در سطح جهانی تربیت نمی کنیم.

 

نویسنده کتاب کودک با انتقاد از عدم ارائه آموزش به نویسندگان ایرانی برای جمع آوری پرونده کاری خود گفت: اکثر نویسندگان ما کتاب می نویسند و صرفاً به دنبال پیدا کردن ناشر برای چاپ کتاب هایشان هستند.

 

وی همچنین مشکلات صنعت نشر را در این مسئله موثر دانست و خاطرنشان کرد: پایین بودن تیراژ کتاب، شناخته نبودن نویسندگان، در حوزه مخاطبان خود، عدم ارتباط درست بین نویسنده و مخاطب و مشکلات اقتصادی نویسندگان از جمله عوامل تأثیرگذار بر عدم موفقیت ایران برای دریافت جوایز بین المللی حوزه ادبیات کودک هستند.

 

امینی با بیان اینکه شورای کتاب کودک نیز امکانات و شرایط مناسبی ندارد گفت: نیروهای قدیمی این شورا به تدریج از چرخه خارج می شوند و نسل جدیدی هم برای داشتن یک نگاه جهانی و گردهم آیی نویسندگان، انجام اقدامات بنیادی برای معرفی ادبیات ایران به دنیا جایگزین آنها نمی شود.

 

این پژوهشگر ادبی متذکر شد: شاید بتوان بخشی از این معضل را به گردن دولت و نگاه های سیاسی کشورهای بانی جایزه های جهانی به نویسندگان ایرانی انداخت اما مسئله اصلی در داخل مشکل توزیع کتاب است که همه این مسائل باعث ناامید شدن نویسندگان ما شده است.

 

وی همچنین از عدم ارتباط درست دانشگاه ها با نویسندگان ادبیات حوزه کودک و نوجوان انتقاد و بیان کرد: نویسندگان کودک و نوجوان باید دائماً با دانشجویان رشته ادبیات ارتباط داشته باشند تا از نظر پژوهشی و علمی هم ارتقا پیدا کنند.

 

امینی با انتقاد از بی توجهی به معیارهای جهانی در حوزه جوایز بین المللی به ویژه خلاقیت و نوآوری گفت: متاسفانه ما حتی جایزه ادبی مناسبی برای نویسندگان کودک و نوجوان در داخل کشور نداریم و این مایه دلسردی نویسندگان است.

 

وی همچنین با اشاره به وجود بودجه های سرگردان و ناحق در حوزه فرهنگی و عدم صرف این بودجه ها برای رشد و ارتقای نویسندگان و معرفی آثار آنها به دنیا افزود: متاسفانه بودجه های این حوزه سلیقه ای صرف می شوند و با تغییر مدیریت ها دستخوش تغییرات خواهند شد و این بسیار آسیب زاست.

 

امینی در پایان با اشاره به آثار جدید خود برای نمایشگاه کتاب امسال عنوان کرد: “ترانه های زلیخا” و سلسله کتاب های “قرار با ستاره” مربوط به قیصر امین پور در حال چاپ هستند و ان شالله در نمایشگاه کتاب عرضه خواهند شد.

 

مرتبط: